Thursday, July 2, 2009

Update

1. Semalam bday ke 26 Leeteuk, ketua kumpulan Suju. Selamat Hari Jadi Teukkie!! Semoga maintain comel sampai tua. hiks.

Gambar bukan hiasan semata-mata

2. Semalam bebiri sampai. Bubuh nama 1,2,3,4,5 dulu. Mungkin bubuh nama Baba, Bibi, Bubu, Bobo, Bebe. kekeke. Terima kasihlah atas cadangan anda semua..Bukan tak suka, tapi takut nnti mengelirukan orang lain kalau terdengar saya sebut Yamapi/Tra1/Mbek.hihihi.
contoh: 'should i collect faecal sample from yamapi today?' hoho..sangat tapahapa maknanya okeh!

3. Hidup jadi semakin busy bila dah ada the 5 B's (konsep ikut idea ayang, boh semua mula ngan B) nih. Kena pastikan depa makan dan bergembira. Pagi tadi nampak ada yang refuse nak makan. Merajuk agaknya sebab pindah rumah kan. Hope esok makanlah. Pagi tadi terkunci luar animal house. Sib baik Ga*reth - wira penyelamat bumi datang. Dia nak bagi makan berpuluh2 bebiri dia. Agak amazed bila tengok Ga*reth tetiba ketawa bahagia melihat bebiri dia yg cedera semalam makan dengan lahap. Matanya berkaca2. 'Look at him! He's eating greedily! Greedy bloke!' Wah, suka tau tengok lelaki yang berkasih sayang dengan binatang *mode tampar2 muka sendiri - dia laki org!*. Nampaknya kena jauhkan diri dengan Ga*reth, dia terlalu comel dan baik! Dia dah bagi saya strain anak-anak cacing dia yang berharga beribu-ribu ringgit Malaysia dan dia juga sentiasa amik berat dan memastikan saya buat experimen dengan betul. Kena kentalkan hati!! Jangan tergoda!!!

4. Kena sound dengan bos. Lagi. Kali ni sedikit menyentapkan. Dahla terkocoh2 jumpa dia untuk analisis data. Kalut bagi makan the 5B's, bagi makan ubat..then berlari-lari amik data terakhir eksperimen. Sebenarnya data habis collect hari ni, tapi tersilap cakap kat bos. Terbagitau kat dia: semalam last, tu yg dia nak analyse hari ni. I senyap je tak reinform kat dia bila sedar tersalah bg tarikh. Nanti mesti dia hangin sebab nampak sangat tak terurus, sokmo lupa tarikh. So, pagi tadi terkocoh2 bagi makan n bagi ubat kat the 5B's, kemudian terkocoh2 pulak amik data akhir eksperimen. Bagitau bos lambat jumpa dia sebab uruskan the 5B's. Sebenarnya yang buat lambat sebab amik data akhir...huhu.
Masuk je bilik dia, dia terus sound
'I have something very serious to talk to you'
Sentap okes..Tapi sebab masa tu penat sebab terkocoh2, dan badan bau bebiri, so taklah tersentap sangat. Distracted dengan keadaan diri sendiri yang penat dan berbau.
Tapi terfikir - mampuslah dah terkantoi. Mebi dia tau saya jadikan 5B's tu alasan jumpa lambat, sebenarnya tak habis collect data! Mesti dia ingat saya nih penipu! Oh, what should I do? begitulah lebih kurang benda yang sempat terfikir.
'What did you write in your email to me?'
Lagi la sentap..Masalah apa pulak ni..Rupanya sebab saya tulis 'Dear bos'..huhu
'What is MY NAME?' dia tnggi kan suara.
'Assoc. Prof. Dr. x x' saya jawab pelan..Kalau u ols dengar mesti gelak guling2.Inilah lontaran suara paling perlahan yang pernah saya berikan.
'No, thats not my name. I had this problem with Indian student before. I know it's your culture to call people by the title but I'm not happy with that. I'm giving you permission to call me by name'
'Can I call you Dr. x?'
'Ok, fine. From now on I will call you Miss XXX BINTI XXX. Is that ok?' sambil bulatkan mata dan angkat kening dengan mesej 'oh, ko nak main kasar ye? hamik!!'
'Thats not ok. Ok, I understand now.'
Still, saya refuse untuk guna nama dia kalau dalam conversation. Mcm pelik.
Budaya. Budaya yang membezakan kita. Masa kat matriks dulu tersasul panggil 'cikgu' kat lecturer pompuan, jenuh kena sempreng. Kita sure rasa pelik kalau students tetiba panggil nama kan? Tapi kalau adik ikan I rela..hakhak.
So, kesimpulan: bos tatau saya termenipu dia pasal sampling date.huhu

5. Sepanjang hari deting miting ngan bos sampai rasa nak pengsan. Bilik dia sangat sejuk sampai saya tak perasan saya cakap terketar-ketar. Harus disarungkan jeket mcm dalam citer omputis tu - tu dia aih berangan, keke *tampar muka lagi sekali, dia laki org! *. Adik ikan gentle, ko tak penah sarungkan aku jeket masa musim hujan di KT!! Dan yer, encik bos sangat sabar mengajar saya yang lemah matematik ini. Kalau saya jadi dia, mesti saya dah suruh balik baca sendiri sebab lembab benor nak paham statistik. Berhenti untuk lunch dan kemudian sambung balik sampai habis bateri laptop time habis opis hour. Fuh, kepala terasa membengkak sebelah. Tapi sedikit bersemangat sebab bos ajar mcmana nak analisa data yang saya rasa suam-suam kuku. Rupanya banyak benda leh analisa. Oh, depa sini guna JMP, tak guna SPSS. Mcm lagi mesra penggunalah JMP ini *komen ikhlas dr orang yg tak reti statistik.

6. Te*guh and So*ni habis training esok. Esok balik Indo. Agak sedih sebab dah hilang 2 orang pakcik yang jadi rakan gossip tegar. Dah takde orang nak ajuk saya cakap BM. Takde orang nak bergurau-gurau dalam bas dah. Takde orang nak bagi saya semangat masak. Takde orang nak report kat saya kalau ada lelaki baru yang hensem kat jabatan. Dan takde orang dah nak tolong selidik orang tu dah kawin ke belum..keke. Gurauan terakhir kitorg dalam bas adalah semalam -'Awak punya dagangan nggak laku' komen Te*guh bila senyuman saya pada sorg makcik tak diendahkan. Sentap kan? Teringat gurauan 'menjaja' dengan rakan baik..*seka air mata*. Dan sedikit terharu bila depa risau saya nak pindah ke dalam asrama. Hope semua ok sebab adik Joe yang kacak ada kat asrama. hihi.
Malam ni depa ajak lepak2. Tengoklah mcmana..Badan penat, rasa mcm nak terus tidur. Rasa nak jumpa kejap, tapi ngan depa nih takdenya kejap. Nak goss pasal Cik Puan Temenggong lagi, nak gossip pasal lecturer hensem lagi..sure sampai lewat malam. Haish..susahnya bila kena memilih antara tidur dan gossip!!

Te*guh, ciktutor, Jenny dan So*ni.

7. Pagi tadi ada sorang mamat omputis asik pandang arah saya masa dalam bas. Mungkinla sebab saya nih tak comel kot kan *pikir negatif*, takpon sebab saya mempesonakan *terlebih positif*, takpon dia stare mamat nigeria sebelah saya *pikir kemungkinan lain* atau pandang pemandangan kat tingkap belah saya *pikir remeh*. Tapi yang nyata saya takleh rasa org stare, mesti jadik adegan tapahapa. Elok saya nak turun bas, saya tersadung kat tangga! Hampeh betul!!!*tampar diri sendiri - jangan perasan* keke

I'm off home.

ps: sori kalau ym2 tak berbalas, tenet kat asrama cam hampeh. Kat opis lak kurang kelapangan.

3 comments:

  1. nak komen, tapi bnyk sgt..nanti arr kita YM weken ni

    ReplyDelete
  2. 4
    oh, betul2. memang diorang rasa janggal kalau panggil Dr bagai. Baik biasakan diri Kak Dijah. Nanti kang dah balik Malaysia, student terpanggil Cik, terus menyempreng plak

    ReplyDelete
  3. kak ron, tenet hampeh kat asrama..kat sini lak saya busy body, eh...busy..keke..nanti yer kita ym..

    Am, tulah kan..bagus jugak ada pengalaman mcm nih, takdelah nak menyempreng student je nanti bila panggilan tak seperti yang dimahukan..keke

    ReplyDelete