Friday, July 17, 2009

Kamus tiru Am

Buat kesekian kalinya saya tiru am

Ini adalah kamus saya, considering pembaca2 mungkin tatau apa makna sebenar sepanjang membaca entry2 ini

Keji - proses perli dengan sopan dengan niat menceriakan suasana. Dalam proses keji mengeji, soal kecil hati langsung tak timbul. Contoh: Kak khalidah sering dikeji oleh juniornya. Bukan bermakna kami mengeji dan menghina dalam erti kata yang sebenar, tapi kami ala2 memperkatakan hal dia demi untuk menceriakan suasana.

Sentap - terkejut beberapa saat sampai speechless. Selalunya sentap ini sebagai tindakbalas kepada kejian. Tapi ada juga sentap sebagai tindak balas kepada tindakan lain (mcm bila sam tanya saya memasak ke tak). Contoh: Saya sentap bila encik bos kata saya attention seeker. Maknanya bila encik bos keluarkan statement, saya terdiam beberapa saat kerana terkejut.

Hidung darah - Biasanya dalam entry blog, ia merujuk kepada tindakbalas apabila melihat mamat2 yang menepati citarasa penulis. Contoh: ciktutor hidung darah melihat yamapi. Maknanya kerana yamapi menepati citarasa ciktutor, hidung cik tutor berdarah *seperti komik2 anime. Jiraiya dalam Naruto pon selalu hidung darah kan baca komik dewasa?*

Yamapi - Pelakon, penyanyi dan anggota kumpulan NewS. Sila taip Yamashita Tomohisa di google untuk maklumat lanjut.

Pengsan/Kejang - Pengsan/kejang jika ditulis berkaitan lelaki adalah sama konsep dengan hidung darah. Sekadar memperbanyakkan pilihan.

Jeling - kalau ada konsep jeling menjeling, itu menandakan ayat tersebut mengandungi unsur2 memerli/berkaitan orang yang dijeling. Maka orang yang dijeling harus alert.

Peter - Mamat Iran yang muka mcm Peter Petrelli. Nama sebenar bukan Peter. Hanya dia saya guna nama samaran berterusan dalam blog ini.

Vok/Vogue/Diva/Ratu - hebat, menawan dan menarik perhatian. Contoh: I kan vok! Ini adalah statement untuk menegaskan bahawa I hebat menawan dan menarik perhatian. Penggunaannya lebih kepada untuk menaikkan self esteem sendiri.

Jambu - Muka comel ala2 pompuan. Bukan bapok. *sama mcm konsep dalam dictionary Am*. Kim Heechul adalah jambu. Sila google.keke

Adik ikan - bebudak lelaki yang lebih muda dari penulis, dan berpotensi untuk memberi kasih sayang pada penulis. keke. Sebagai balasan, adik2 ikan memberi miskol dan penulis akan telefon semula. Ini contoh konsep adik-kakak ikan.

Meroyan - Stress yang disertakan sekali dengan luahan perasaan. Biasanya bercakap tanpa henti selama beberapa minit dan jeritan padu maut.

Gossip - Cerita-cerita hot, bukan bercerita keburukan orang. Contoh: Hari ini ciktutor nak menggosipkan dirinya dengan encik peter. Maknanya nak bercerita pasal cerita hot dia dan encik peter.

Mengumpat - luahan perasaan sebagai respond kepada tekanan yang berpunca dari orang sekeliling. Bukan konsep mengumpat mcm makcik2 tepi tembok kat kampung ye. Mengumpat ni jarang digunakan sebab biasanya lebih banyak meroyan. Kiranya mengumpat nih tahap rendah dari meroyan.

Kelopak bunga bertaburan - maknanya saat2 bahagia mcm scene dalam kebanyakan cerita jepun. Kelopak sakura berterbangan, bintang berkelipan.

Gelak pekup mulut - Gelak gatal kerana hati sedang berbunga-bunga. Tutup mulut kerana mahu kelihatan sopan.

Kalau ada lagi perkataan yang tidak difahami, sila maklumkan ok?

4 comments:

  1. rase nye ade lagi word2 yg ko x bg tahu maksud ...macam; menyempereng... dan sebagainya...

    hehhhhhhh!!!!!! menyempereng sambil cekak pinggang!!

    ~ yoe

    ReplyDelete
  2. bijak!adik ikan sapa la nih!!keke..okes..ai akan buat 2nd dictionary..keke

    ReplyDelete
  3. Kak Dijah takleh beri contoh Jiraiya. Sebab rasanya konsep hidung darah Kak Dijah tak sama dengan konsep hidung darah Jiraiya mahupun Muten Roshi dalam Dragon Ball.

    {Tak perlu penerangan lebih lanjut kerana kemungkinan ada pembaca muda ataupun mak akak baca kan? Sori makcik}

    ReplyDelete
  4. haha, lebih kurang je...tapi kepervertan takla sampai tahap tu kan.kekeke

    ReplyDelete