Saturday, July 18, 2009

Kunci bawah trak


Amacam? Tajuk macam pilem raja Azmi tak? Ala, citer kontroversi yang sudah ditukar tajuk tu..keke. Ini kisah benar, pilem raja azmi tu pon dari kisah benar kan? So, adik beradiklah ni. Kunci bawah trak. Trak sampah. Tu jawapan yang A*lan bagi. Bukan, bukan A*lan yang mengaku nyanyi lagu Am tu *sori Am, termengungkit, tapi I perlu eksplen, takut ada org salah paham pulak*. Ni A*lan encik cleaner yang tak sengaja buang meletakkan barang-barang saya ke dalam tempat sampah. Saya dah niat hari tu kalau jumpa kunci, saya mahu bagi buah tangan untuk orang yang jumpa sebab saya rasa mustahil jumpa balik. Jenuh selongkar plastik sampah atas trak, pon tak jumpa. So, saya dah lupakan kunci lama. Kerana dah ada kunci baru yang diberi oleh Peter,wira penyelamat bumi yang kini tak mahu memandang muka saya dah.
Balik dari skul saya singgah ke kedai untuk membeli kuali sebab saya syak telur asik hangus sebab kuali nipis dan kurang berkualiti *cecece*. Maka, saya beli kuali yang lebih bermutu dan mari sama-sama kita nantikan hasilnya. Kebetulan ada org jual sweater kait dengan murah – 10 dolar. Maka saya beli satu untuk A*lan dan menuju ke biliknya.
Sentap, sentap. Ternyata saya memang tatau apa-apa pasal A*lan. Langsung tatau apa. Saya hanya kenali dia sebagai cleaner yang membersihkan koridor dan toilet setiap hari. Dia rupanya adalah artist! Artist dalam erti kata yang sebenar, bukan celebrity! Masa saya datang tangannya memegang berus, rupanya tengah melukis potret mata yang sedang disengkang dengan penyepit. Mcm sedia untuk dibedah. Kemudian bila saya pandang keliling ada lagi gambar-gambar yang dilukis, ditampal di dinding. Dia adalah orang seni. Saya sentap. Memandang barang2 keliling ruang tamu dengan mata terbeliak. Di tepi pc ada gitar dan kertas-kertas note lagu.

'I'm playing music seriously', dia ckp segan2, mebi sebab saya buat muka over terkejut dan kagum kan. Dan dia juga adalah sangat berminat dengan fotografi. Dia ada ambil gambar bebiri katanya. Kawasan flat dia bercahaya merah, tapi untuk tempat kerjanya ada cahaya lain untuk membantu dia melihat dengan jelas. Setiap sudut tersusun rapi, hatta buah-buahan atas meja disusun kemas. Sempat terbayang bilik sendiri selama 10 saat, horror pulak rasa bila mengenang bilik yang mcm sarang tikus dalam citer 'Mouse Hunt'. Mungkin tu tandanya saya bukan artis. Saya selebriti murahan.
Dia kata dia sangat minat dengan apa yang dia lakukan. Tapi dia jadik cleaner untuk duit tambahan dan anggap pekerjaan itu adalah exercise sehari-sehari untuk menjadi sihat dan kuat. A*lan nih nampaknya dah tua, mcm dah 50an. Tapi sentiasa tersenyum dan sangat softspoken. Tu sebab saya rasa bersalah sampai ke hari ni bila meroyan kat dia hari tu. Hikmah kehilangan kunci – saya lebih mengenali A*lan dan dalam diam mengagumi dia. Takde manusia di muka bumi ni yang tak boleh kejar bahagia sendiri. Akhirnya, kita kena lakukan untuk diri sendiri. Walau kita sendiri, walau kita rasa tiada apa-apa.
The most important thing is we are happy with our lives. Good luck A*lan' saya ucap ringkas dengan penuh kewanitaan setelah selesai memberikan sweater. Entah kenapa saya sayu pulak lepas jumpa A*lan. Semua semangat kegedikan, semua kehyperaktifan, hormon kejantanan hilang. Saya pulang dengan langkah yang perlahan. Armidale, apa lagi kejutan yang kamu simpan untuk aku?

11 comments:

  1. Armidale, apa lagi kejutan yang kamu simpan untuk aku?

    jwpn: kamu pasti akan bernikah di sana...

    ReplyDelete
  2. Ko cakap pasal nikah? nikah? nikah apa lagi bila peter tammo pandang dah muka aku? jawab! jawab!

    ReplyDelete
  3. PERASANNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN

    ~~ Mode: maha menyempereng!!!

    ReplyDelete
  4. it's time for kiss n make up.
    not literally, ok!

    ReplyDelete
  5. rahsia hidup selalu menarik, giteww.hehehe

    ReplyDelete
  6. fadhilah, hahaha. teringat lagu hot and cold..kkekeke

    tra, and i just love secrets!ahaks

    ReplyDelete
  7. wahh..sangat dramatis ayat2mu kali ini..mmg boleh la nak challenge raja azmi..i like ;)

    ReplyDelete
  8. Wah~ this post is really darn sweet. Ala-ala plot drama gituh..

    ReplyDelete
  9. Kak Ron, ape kelas kita nak celen Raja Azmi..cerita dia kontroversi je lebih. Cerita kita lebih bermanfaat kan? kan? hahahah

    Am,tapi hero bukan Peter..keke

    ReplyDelete
  10. Takpe. Ala-ala Ghost Whisperer kan..
    Peter sebagai pemberi sokongan moral jer:D

    ReplyDelete
  11. hahaha, ala2 i watak utama mendominasi cerita la kan?

    ReplyDelete