Tuesday, October 13, 2009

Selasa!

Air pasang pagi surut pukul lima, nyonya bangun pagi siram pokok bunga. Tapi saya bangun pagi sarapan pon tak sempat, apetah lagi nak siram pokok bunga. Pokok bunga mak pon saya tak pernah siram. hikhik.

'I saw you running' kata encik pemandu bas yang muda. Sentap tau. Tercungap-cungap kejo bas. Sib baik sempat. Terus segar bugar mata.

'Half dead chasing the bus!' saya buat gaya ala2 nak pengsan.
'Its good to make u wake up totally' komen sorang budak pompuan bila nampak saya masih tercungap-cungap bila dah turun bas.
'U should walk from your campus' komen sorang budak lelaki Botswana.
'No way with strong and cold wind like this!' saya balas
'Fair enough!U might me flown away because u r tiny'
Cis.cis.cis

Tetiba jadik glemer pulak berlari-larian mengejar bas dengan beg yang obviously lebih besar dan berat dari kepala.

Aim hari nih nak pulun buat kerja sebelum pukul dua sebab pukul dua sampai 5, kena jaga kelas amali. Little I know that kedivaan sudah terserlah dan keglemeran sudah bertambah, sehingga tetiba ada budak masters datang untuk bertanya soalan. Soalan statistik. STATISTIK!

'Saya belum amik kelas statistik, baru nak masuk kelas level 100 sem depan'
dengan maksud tersirat 'Saya hanya boleh ajar ajaran sesat sebab saya hapa pon tatau dan akan meyebabkan sesi pengajaran menjadi sesat lagi menyesatkan'
Dia tergelak. OK, series saya tak melawak.
Dia duduk dengan gaya tak paham bahasa. Dia sua pendrive.
Saya pon macam kena ilmu pukau, amik pendrive, cocok kat laptop, sauk buku teks statistik dari rak.
Hazab sangat rasanya sebab untuk explain kat dia saya kena bukak buku statistik cari maklumat dan sambil tu google kat wikipedia untuk pahamkan diri sendiri.
Muka dia muka tak bosan, so saya ok lah. Tapi saya terpikir jugak, kalau study mcm nih, lebih baiklah dia cari maklumat sendiri dan belajar sendiri, sebab obviously saya jenuh mencari maklumat depan dia dan cuba eksplain.
Akhirnya berjaya diskas tapi saya masih rasa mcm menyesatkan sikit. Nasiblah yer. Orang dah cakap orang tatau, gigih jugak nak bertanya kat I yang hot inih....hihi.

Masa untuk menuju ke pukul dua semakin singkat dan saya cuba buat apa yang patut - masih dok mengalter susunan data untuk run stat. Susunan sebelum nih agak busuk.

Maka kelas yang ditunggu pon tiba. Ramai okeh bebudaknya, gabak-gabak pulak tu. Bebudak laki hazab sangat gayanya - dressing memang out. Yang bersusuk dan berwajah mcm Hagrid Harry Potter pon ader, sentap! Bebudak pompuan pulak semua cun-cunlah bergaya seksi meksi berpakaian mcm holiday di Bali. hahaha. I dont like sebab cita-cita untuk menjadi pompuan terhot dalam kelas tidak mampu direalisasikan!

*budak yang macam Hagrid berdiri belah kanan tu. Sama, kan? Dia duduk pon obviously lagi gabak dari saya. Kagum! Tapi dia baik lah. Masa saya eksplain dia dengar dengan mata tak berkedip *oh, lemahnya pendefinisian 'baik', hahaha*


Ada jer yang tak pakai labcoat, sib baik encik bos dengan tegasnya mencuit depa dan suruh pakai labcoat. I malas lah nak sound-sound sebab nervous obviously I kelihatan muda dan kecil dari mereka. Ada budak dari China yang degil jugak tammo pakai labcoat - takde labcoatlah tu. Ntah apa encik bos cakap tapi nampaknya memang tak makan saman. Haish, malu tak nak ngaku Asia mcm nih!

*budak pakai baju hitam tulah obviously not Truly Asia...hahaha

What can I say - amali nih best sebab walaupun amali simple, depa belajar detail. Saya teringat dulu masa belajar - amali kitorg belajar pasal banyak sangat jenis parasit tapi tak detail. Just melukis semuanya dan label. Yang nih dia hanya fokus pada parasit utama dan very the detail discussionnya - belajar special characteristics, dan discuss secara teori tentang segala mak nenek diagnostik teknik yang ada sebagai alternatif. I pon gigih la menyalin info yang encik bos bagi sebab obviously kita kat tanahair tak pernah nak tengok alternatif lain sebab dah iktiraf method yang ada sebagai gold standard. Ala2, kita nih setia lah *hikhik* dengan method, tammo cari cacat cela kan? Suka cara encik bos yang berbincang masa dalam lab dengan sempoinya. Sebenarnya dia bagi semua jawapan untuk perbincangan lab report - bergantunglah pada student samada tumpu perhatian ke tak. Tapi bebudak undergrad ni sama je lah memana pon - Kuala Terengganu atau Armidale suka benor tak baca panduan amali bila buat amali. Bila kumpulan hagrid tanya

'dah boleh kemas meja ke?'
'dah siap ke semua?'
'dah!'
'yang ni dah buat?' *menunding ke arah experimen akhir*
terdiam dua saat 'eh! belom'
'ha, buat!'

sentap akak okeh! tektik nak bermanja kah? haha, joking.
Tapi honestly saya lebih rindu dan entertain jaga bebudak kat UMT dulu. Sebab depa kecik2 comel, ramai yang jambu dan sweet dan suka bodek dan suka sembang2. Budak2 sini dahlah besar2 alam, confidence depa tuh tinggi...jenis yang akan cuba pahamkan dan cuba buat sampai berjaya - gigih tau tammo tanya I apa2, penat I pusing banyak kali setiap bench..paling habis pon memberi senyuman manis menusuk kalbu kat i..hiks. Bila betul2 stuck baru lah depa tanya - menjadikan 3 jam menjaga lab adalah seperti makan gaji rabun *tak sampai tahap buta*. Bebudak asia pulak terlebih rajin bertanya. Belum buat dah tanya - haha. Terpaksa I lari kejap dari bebudak asia sebab nak bagi depa usaha pikir sendiri. Yang budak melayu sorang ni lagi best, siap tanya dalam BM. Hampeh betul. Harus lah I selaku cik demo hari nih menjadi tegas dan eksplain dalam bahasa penjajah..hahaa

Its a great experience for me, dan kalau bakal ketua jabatan mau i plan untuk lab parasit nanti, bolehlah i jana idea dari cara depa conduct practical. encik bos kata sem depan pon mebi dia nak suruh saya pertimbangkan lagi untuk jaga n marking. Tengoklah, kalau ramai jambu baru saya terima lah..hahaha. Kalau setakat bebudak gabak-gabak macam pemain football, i tammo sebab nak explain kat depa, i yang nervous. Bukan nervous sebab taste, tapi nervous sebab rasa mcm tercampak kat alam gergasi..haha.

Oh, dan hari ni ada benda yang nak buat saya meletup. Sampai terkeluar perkataan 'bloody'! - adik-adik dan kawan-kawan, dont try this at home. I know I shouldnt, tapi saya dah tak tahan marah sangat sampai menggigil. Tak, bukan kat student. Pada manusia-manusia yang kononnya bijak pandai tapi otak letak kat mulut - suka sebar onar dan masih nak cari pasal ngan saya walaupun obviously saya nih tak masuk campur hal depa. Tuhan tu maha adil dan akhirnya sampai jugak kat telinga saya. Saya nak tggu mood swing dah ok dan saya pasti akan confront dia *sinsing lengan*. Dont worry, kalau bukan dalam mood swing, saya akan jadik ayu dan comel dan rational. Mind you kalau ada benda panas nak cerita kat saya, sila tanya mood saya dulu sebab saya nih memang cepat panas sampai leh sejuk tangan dan menggigil kalau dah geram sangat. Pasal orang claim lagu Amri tu dinyanyikan oleh orang lain pon saya leh hangat kemain sampai Am tanya 'sapa yang nyanyi sebenarnya nih?' sebab dia lagi cool..hahahahaha.

ps: mak, jangan risau tau, takdanya i nak tikam orang ngan garpu mahupun buluh runcing. cuma nak pesan kat orang-orang tertentu supaya jangan hebahkan kat orang lain benda yang tak betul sebab dikhuatiri mencetuskan salah faham sehingga boleh menjejaskan persekitaran budaya kerja yang sihat. I need to stand up untuk mensucikan balik nama agama *gituhhhh - mode ustazah kaki propa*.

Oh, I just love being over! Its just me! hikhik. =)

4 comments:

  1. aiii memilih student kerr kak oii...yg besar2 gedabak xnak jaga..pilih yg kocik2 jer...nasib badn ler depa2 tu ek...hahahaha...

    ReplyDelete
  2. a'ah la k.dijah....yg besar tu mcm hagrid...hahahaha..blh berlakon jd adik hagrid (grin or gwen ke namenye..x ingt)...hehehe

    -kinah prime

    ReplyDelete
  3. nik - haruslah i memilih..tengoklah stok2 adik ikan i mcmana. semua yang terbaik dari ladang! hahahahahaha

    kinah - tu,lah kan? kalau hagrid sebenar cedera dia leh ganti. eh, 'adik' hagrid tu bukan gwarp ke hapa ke yang budak besar gabak? tak ingat lah...yang nyata budak nih memang kembar hagrid! hiks

    ReplyDelete
  4. a'ah...gwarp namenye...hehehe...krim slm kat bdk tuh....acah je...

    -kinah prime

    ReplyDelete