Monday, October 12, 2009

Merokok lah, tak marah

Semua orang tau merokok membahayakan kesihatan.
Tapi entah kenapa masih ramai lagi perokok tegar.
Being asthmatic, saya memang tak suka dengan asap rokok.
Baunya memedihkan, merengsakan, menyesakkan.
Kalau di kedai makan dan kebetulan asap rokok dari meja sebelah atau dua belah menghala ke arah saya, memang rasa mahu baling pinggan ala2 main frisbee.hikhik.
Tapi saya tekad, lepas nih kalau balik ke tanah air sendiri, kalau berhadapan dengan suasana begini, saya akan bangun perlahan2 dan cakap baik2 kepada perokok. Tidak lagi berlakun2 batuk pekup mulut dengan tudung sebab selalunya tidak akan dipedulikan. Kalau pengsan dan kejang pon takkan dipedulikan, percayalah.

Budaya yang sihat saya kira di Armidale dalam kalangan orang tempatan apabila hanya segelintir yang saya lihat merokok - orang asli yang tak bekerja, lelaki2 muda yang mengerikan dengan tatu penuh di tangan dan sebelah tangan memegang botol arak. Jarang sekali saya lihat lelaki muda yang hot merokok. Even di asrama pun, yang merokok hanya lah budak asia, bukan budak local. Hmmmm.

Tapi yang sedih, umat islam yang datang berkelanalah yang sibuk menyedut racun dan hembus dengan penuh asyik masyuk sekali. Konon macho..Bukan macho yer, hancus! Arab Saudi, Indon, Iran - gigih merokok macam orang-orang asli juga. Nampak persamaan?

Say whatever you want - merokok menenangkan fikiran, memanaskan badan, menjana neuron otak berfungsi - but mind you lebih banyak mudharatnya. Lepas nih jangan banyak komplen kalau dapat tau kandungan sperma berkurang dan kurang berkualiti. Dahla sikit, kurang berkualiti pulak tuh. Tsk, tsk. Jangan komplen kalau dapat kanser peparu dan mati cepat dan terpaksa tinggalkan bini yang cun yang punyalah payah nak tekel. Dahla susah nak dapat, lepas dapat jumpa cinta sejati mati pulak sebab kanser peparu. Kesian.

Ah, kalau dapat suami perokok, akan pasang larangan merokok dalam jarak 5 meter radius dari pintu rumah. Sekian.

Eh, ini bukan entry menghentam perokok..Merokoklah..takde sapa nak marah. Tapi boleh tak jangan merokok di tempat yang ada makhluk bernyawa yang lain? Mana? Go figure!

Peparu perokok tegar yang ditransplan pada seorang askar menyebabkan kematian. Klik sini.

No comments:

Post a Comment