Wednesday, October 28, 2009

Saya mahu jadikan hari Rabu hari bahagia *entry yang sangat panjang*

Pendahuluan *menjawab soalan Raja Atikah*- Sistem di Australia untuk ijazah kedoktoran tiada viva voce untuk defend research lepas hantar tesis akhir. Maka, setiap enam bulan akan ada evaluation. Lepas 6 bulan pertama depa akan evaluate kita, nak tengok kita tau ke tak ape yang ditonggang tonggekkan, nak pastikan kita ada pengetahuan asas yang mencukupi dan tahu semua hal-hal berkaitan candidature. So, depa nak kita bentangkan proposal, chapters untuk literature review, progress dan detailed plan 3 tahun. Lepas nih setiap enam bulan kena hantar progress report sahaja sebagai memenuhi syarat.

Pagi-pagi dah keluar, tggu bas dan tetiba muncul Sara yang kebetulan lalu kawasan asrama.
'Masuk!' dia bagi arahan.
Saya nih degil sangatkah sampai semua orang suka bagi arahan mcm tuh. Tak pernahnya nak tanya - nak naik tak? hahaha

Saya cari Peter.
Peter cari saya.
Apa maknanya tu?
Maknanya dedua nervous tahap gaban sampai kalut cari-mencari.
Series, saya salut sama Peter sebab dia saaaaaaaaangat semangat walau banyak masalah dihadapi dengan research dan hidup.
Masa saya nak guna projector, kena login dulu. Terpapar username Peter. Sentap! Maknanya dia dah try bubuh slide kat projector. Stress tau! Kenapa lah saya dikelilingi manusia-manusia bersemangat waja?
Saya saja masuk awal sebab niat nak sembang dengan panel sebelum mula sesi interview - untuk hilangkan nervous. Terus je panel lantik I sebagai wakil pelajar antarabangsa - incharge makanan untuk party akhir tahun. *pengsan* Makanan? Memang silap besar la kan. Kalau tak keracunan, mesti kebakaran. hehe.
Salah sorang panel kata 'Selalu nampak you, ni mesti kerja kuat'. Hahaha. Tergelak tau. Hakikatnyaaaaaa..I suka bergossip dari bilik ke bilik. Haruslah muka bersepah! *pekup mulut sambil gelak*. Tapi kembangla hidung sikit bila dia tuduh I rajin. Bolehla terima walau tak berasas. haha. Terus semangat. Dalam hati, berlakon sikit lagi sure lepas confirmation. hahaha. *Am, toksah buat muka keji*.
Struggling sikit masa present sebab langsung tak prektis sebelum ni sebab kalut dok analisis n masukkan data. Bila sebut perkataan 'nonchemotherapeutic', rasa nak tercabut lidah. Dekat 4 kali sebut u olssssssss!
Sikit tak puas hati sebab masa present part result cam tak berapa meyakinkan - just present secara surface sebab tengah analisis data *choi sangat kan, analisis dah dua minggu tapi tak siap-siap lagi*. Ada part yang bila dah cuba explain 3 kali beserta hayunan tangan dan lenggok badan, panel masih tak paham. Sib baik encik bos tolong - dia hanya tambah satu perkataan untuk memahamkan panel. Panel terus paham - sentap. Kena belajar cara mengeksplain dengan baik. Memang encik bos kata dia tammo tolong, tapi mungkin dia malu anak murid dah macam badut kat depan tu yang gigih kerut-kerut muka dan buat aksi2 terlampau untuk eksplain, encik bos came to the rescue. haha.

Part yang horror adalah part soal jawab!

1. 'Apa maksud standard deviation dan standard error dan least square mean?'
Hah? Apekebenda nak jawab nih?
Variance..errr, sample variance...err, standard error can be calculated from standard deviation. er...err...
Bagaikan tiba-tiba blackout di malam hari, saya terkulat-kulat kat depan, cuba susun ayat. Teraba-raba dalam kelam.
Kenapa depa suka tanya soalan basic yang saya tatau nak jawab?
See? kalau ada pakwe budak stat mesti saya boleh jawab! Yakin!


2. Bagaimana you rasa tahap pengetahuan you dalam statistik? Bagus ke tak?
Tak *dengan penuh yakin dan bersemangat*
Encik bos gelak. Peter gelak.
Cis.
Cis.
Cis.
'Basic tak kuat', saya jawab.
'Maka?'
'Maka saya perlu attend kelas statistik 100 dan 200'.
'Ok,' panel mencatat ke atas kertas.
Peter gelak lagi. Haish, hilang kehenseman.
Err, memang kita akan rasakan orang yg gelakkan kita nih tak hensem ke?

3. Macamana you yakin takde variasi besar dalam eksperimen?
Blablablablabla...*membebel dengan penuh semangat dengan hayunan tangan*
Encik bos menyampuk sambil tahan gelak.
'Dijah, berapa replicate you ada untuk tetiap eksperimen?'
'Err...4?'
'Ha, tu je yang dia nak tau' bos gelak.
Cis.
Cis.
Cis.

Tu antara saat2 hampeh. Yang lain ok lah, tak vogue sangat. It was horrible, banyak soalan tak terduga dek akal. Ok, tu alasan. Sebenarnya sebab tak well prepared. Tapi takpelah. Overall saya lepas dan encik bos serta panel2 puas hati dengan progress, cuma main concern adalah statistik. 45 menet - punyalah macam2 ditanya. Bila panel kata saya clear tentang perjalanan projek, saya lega. Dia kata dia teruja tengok saya bubuh dalam planning - sampling kat Malaysia, conference kat Melbourne dan conference kat Argentina. Ade ke orang yang tak semangat dengan 3 benda di atas - mode nak berjalanan dan menggedikan? Kehkehkeh.

Panel suggest develop model.
Tak mauuuuuuuuuuuuu. Sungguh, kalau kena develop model, saya kena tukar tajuk blog dari cik tutor yang dot dot dot kepada pelajar phd yang hilang akal.hahaha. Jadi model pon saya tak mau, develop model apetah lagi.

It was fun lah interview nih. Especially bila panel kata dia happy menjalankan sesi interview nih - haruslah enjoy bersoal jawab ngan I kan? Nak kata saya comel sangat tu taklah kan, tapi mungkin manis tu ada. haha. Tak, tak. Sebenarnya projek saya nih konsep asasnya mudah - kepentingan moisture untuk perkembangan cacing-cacing. Semua orang tau apa kelembapan - bukan lembab otak ye, dan semua orang tau apa tu cacing. So, asasnya semua orang boleh bayang. Jadi depa taklah rasa pojek saya nih mcm komplikated tahap gaban yang manusia biasa dari planet bumi takleh nak paham kan....
Dan panel kata dia nak tengok saya present kat seminar mingguan sekerap yang boleh. Gah! *pengsan*.

Encik bos kenyit mata lepas panel umumkan yang 'your candidature is now confirmed'. Sikit lagi rasa nak pengsan..haha.
Sempat bagi ucapan good luck penuh kasih sayang kat Peter dan saya blah ngan encik bos. Ada benda untuk improve lagi tapi encik bos kata well done! Haruslah well done sebab selama nih kalau dalam meeting, nervous ngalahkan laki nak jabat tangan tok kadi je gayanya. So, encik-encik bos semua tau yang saya memang ratu stagefright - dan memang TAK BOLEH langsung bercakap dalam meeting, sampaikan depa kena suruh saya bertenang dulu sebab saya mcm orang kena rasuk - bercakap sangat laju. hahaha. Tapi alhamdulillah terkawal kemeroyanan kali nih. terima kasih semua kerana doakan saya!

Semangat mengambil sushi - berpisah dengan charlie depan library sebab dia nak pi kedai buku.
Kohei *darah hidung*, eksaited nampak saya.
Saya rasa saya yang terlebih2 perasan lepas encik bos kenyit mata tadi. Sangkaan I meleset tau!!!!
'You duduk asrama?'
'Haah'
'I nampak you waktu pagi!'
'Ha? you dok asrama ke?'
'Haah!!Masa bangun tidur, tengok tingkap nampak you - eh, kenal budak pompuan tu!' *pengsan sebab comel ganda lapan*
'Hahaha'
'U dok flat berapa?'
'49'
'I dok flat dua puluh xxx' *alamak saya lupa!KENAPA ASIK LUPA ISI PENTING???????? Hari tuh lupa nama dia, ni lupa nombor flat pulak*
'Nama you Kohei kan' *ulat bulu dah naik daunnnnnn...apa boleh buat nasib badannnnnnnnnn*
'Eh???mana you tau nama I?'
'Terdengar kawan you panggil'
'Oh...'*muka kecewa. Alah, tau..dia nak I cakap I stalk dia..ahaha - yakin!*

-----------

'Nama I mula hurup K, nama dia pon hurup K. Macam takdir kan?'
'Mula dah pompuan nih buat perangai gila!' balas charlie sambil buat muka keji.

Off to rumah charlie. Malam ni kitorang nak masak kari ayam malaysia =).
Stay tuned untuk entry baru yang sensasi..kehkehkeh.

14 comments:

  1. hahahaahah

    Dijah and drama!

    Anyway dijah, congrats! u made it so far!

    ReplyDelete
  2. tahniah bnyk2 yong..akhirnya segala penat lelah (dan juga drama?) you akhirnya terbalas..semangat2!!

    ReplyDelete
  3. congrats~ :)

    and good luck.
    bukan untuk eksperimen dan stats.
    untuk menggedik dengan kohei.

    ReplyDelete
  4. Ooooo.paham dah but its a bit weird actually when ko kate br confirm candidature.coz aku handle Postgraduate program kat sini a bit different gak ar.confirmation on candidature is once u registered.then also have every 6 months progress monitoring.then having proposal defense seminar, work completion seminar, thesis submission and viva voce.maybe animal science nye Phd lain die nye module kot..
    anyway, dipendekkan citer..TAHNIAH!!!!

    ReplyDelete
  5. Congrats!

    Ucapan atas untuk usaha mengorat mamat cute, teruskan usaha anda.

    btw, Argentina? wah wah tk kalah nk g konference kat negara2 yg penuh mamat2 macho..

    ko nie phd kambing ke phd jantan? hahahaha

    tra

    ReplyDelete
  6. Terima kasih semua. I tau I ratu..hahaha.

    Raja, sini kalau register tak bermakna confirm candidature. Ada yang tak lepas candidature ni dan kena bersedia untuk diinterview lain kali sampai panel puas hati. Maknanya sini kalau lepas candidature dah boleh fokus kat eksperimen dengan lapang hati. So, 6 bulan pertama kitorang sebenarnya masih belum boleh gelar diri PhD candidate lagik. =)

    ReplyDelete
  7. waa..k.dijah...tanhniah3x...akhirnye lps berpent lelah, tido kat lab & meroyan..hihihi...
    -kinah-

    ReplyDelete
  8. kak dijah...i baca blog u je..i dh tergelak terbahak2..tak lgi dgr u cte...hahahahhahahah..anyway really enjoy reading ur blog and congratulation!!!!..

    ReplyDelete
  9. terim akasih, terima kasih *sambil julang award*

    ReplyDelete
  10. ye dijah...ko mmg mantop dan gilos kelakar...utk kohei dpt ko...mesti ari2 nak guling atas katil...hahaha

    ReplyDelete
  11. jutt - kalau dia paham apa yang inginku perkatakan..haahahah

    ReplyDelete
  12. alhamdulillah...dan tahniah
    semoga berjaya...study hard+smart insyallah everything will be fine...anyway....sungguh fasih matsalleh2 sana berbahasa melayu ye...heheheh

    ReplyDelete