Saturday, October 31, 2009

Apa yang aku buat kat sini?

Akan sampai satu tahap kamu akan terfikir bila tengah sambung belajar 'Apa yang aku buat kat sini?'
Masih terngiang-ngiang nasihat pensyarah parasitologi di USM. Comel, tapi sudah menjadi hak milik kekal orang lain.
'Kamu rasa nak quit, kamu rasa tak mampu. Bertahanlah. Kalau kamu boleh lepas fasa tu, insyaAllah kamu akan ok'

Saya kira masa itu sudah tiba.
Pelajar-pelajar antarabangsa di sekeliling saya sudah dilanda tekanan, selalu mengeluarkan soalan berbaur sakit jiwa;

'Apa yang aku buat kat sini?'
'Oh, saya sendiri pon tatau apa yang saya buat kat sini' saya jawab selepas melepaskan keluhan berat.

Saya? toksah cakaplah. Tak pernahnya tak sakit jiwa. Sampai orang kata takyah minum arak dah mcm mabuk bila stress. Macam-macam gelaran dah dapat - crazy, comical, short-tempered, drama queen, overreact, PMS queen.
Bila jawab soalan survey dari universiti of Western Australia, saya sedar yang saya ada semua simptom depression kecuali satu - rasa nak bunuh diri;

1- tak boleh tidur malam, kalau berjaya tidur - pasti akan tidur berlebihan/tidur kekurangan menyebabkan kelesuan sepanjang hari walau dah makan 9 bijik vitamin setiap hari.
2 - kerisauan berlebihan.
3 - rasa tak mampu melakukan kerja yang menimbun.
4 - banyak buang masa sebab sibuk risau, tapi kerja satu pon tak buat.
5 - banyak menyendiri dari bersosial. hanya bersosial dengan lelaki jambu macam kohei, ake dan sam.
6 - tak boleh berfikir seperti normal. asik tersasul cakap bm. jelas, otak saya dah tak proses bahasa inggeris.
7 - cepat naik darah. Lebih cepat dari masa PMS - flatmate jerit 'nak cupcakes tak?' terus rasa nak sumbat cupcakes tu dalam mulut dia. Oh, dia bukan jerit kat saya, dia jerit kat orang lain.

'wrong timing' respond Fi dan Charlie dan Sara berkenaan survey online ini sebab Fi dan Charlie pon rasa depa ada majority simptom depression tu. haha

Hidup ini tidaklah selalu indah, kan? Paling tak indah bila ternampak Kohei yang comel berjalan seiring dengan minah saleh yang menyombong nak mampus. Rasa nak tolak-tolak je minah tu. - sungguh gandingan tak serasi! Kohei, sudah tiada maknanya lagi lambaian kasih sayang dan senyuman manismu itu.

Sekarang cakap, apa maknanya lagi aku berada di sini. Cakap!

--------------

'how are you?'
'mental break down last night but i'm ok today'
'thats normal! the most important is you recover. so, hows the analysis?' *pengsan*
'thats the cause of mental breakdown. but im slowly doing it. will show you monday. i hope.'
'ok'


Back to sleep, err.work =)

2 comments:

  1. jgn mkn panadol seploh bijik mcm org tuh. (jari sedang menuding org ini). acu, bila rasa nk quit (if rasa) then ckp pada diri sendiri dgn nada memujuk, Ok, esok i quit, try lg satu hari harini. esok pun ckp benda yg sama. then sampai satu masa bila pressure kurang,acu akan tersedar, acu boleh harung keadaan yg bertekanan tinggi itu. hiks.

    ReplyDelete
  2. ayang, acu tak lalu nak telan pil sebab dah banyak sumbat vitamin. so no worries ye, takkan telan berpuluh2 bijik panadol.hikhik.
    kalo senyap2 masukkan berbijik-bijik panadol dalam minuman minah salleh tu boleh ke ayang?

    ReplyDelete