Thursday, May 21, 2009

Mungkinkah

Tido lambat - kelam kabut menyiapkan keje malam tadi dan email kepada encik bos. Kerana hari ini saya sepatutnya pergi ke bengkel penggunaan endnote. Sebelum tidur cek jadual program - SUDAH PENUH! Rupanya kitorg kena daftar online untuk bengkel2 yang hangat. Sebelum nih saya pegi seminar yang tak hangat, so takyah register. Kecewa jugak. Tapi takpelah, esok boleh bangun lambat - bisik hati kecil.
Memang bangun betul2 lambat. Padah bila tidur balik lepas solat. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak tidur boleh kena tinggal bas. Mandi dengan mode multitasking *malas nak interpret*, dan tak dan bfast. Telan vitamin dan berlari ke bus stand. Target: 5 minit. Hujan!!!! Kali ini tiada kawan untuk memayungi. Maka peribahasa sediakan payung sebelum hujan sangat tepat. Berlari berhampiran dengan pokok-pokok kerana angin kuat. Bersedia berpaut kalau diterbangkan angin.keke.
Tiba-tiba.
Yer, tiba-tiba ada suara membuatkan saya memperlahankan langkah.
Beberapa ekor gagak sangat bising - seekor kawannya mati, atau hampir mati. Saya tak pasti sebab tak pakai spek mata. Yang saya nampak gagak itu sudah terbaring. Mungkin ia masih hidup. Mungkin ia masih bergerak - tapi sebab jarak berkaki-kaki antara saya dan ia, saya tidak pasti.
Saya dilema - mahu selamatkan gagak atau kejar bas. Dan saya telah memilih bas sebab bas yang akan lepas nih adalah setiap sejam. Saya berlari ke tempat bas sambil berharap ada orang selamatkan gagak itu.
Bas sampai lambat - cis! Saya terus diselubungi kekesalan. Mungkinkah gagak itu dapat diselamatkan kalau saya berhenti dan beri bantuan? Mungkinkah?
Ah, saya tak suka bermungkin-mungkin. Sungguh menyesakkan jiwa.

2 comments:

  1. Uh, terasa aura negatif membaca blog ini

    ReplyDelete
  2. Blog ini sekarang adalah beraura hitam..keke

    ReplyDelete