Monday, May 11, 2009

Keji kejian jadi kenangan

Hari ini hari pertama pergi ke farm di sini. Malam tadi sangat nervous – tak boleh tido. Tido pukul 4. Bila alarm bunyik terus bangun sepantas kilat dan campak2 je stokin – selalu bukak satu2 dengan slow mo. Siap-siap, panaskan lunch and ready to go. Kepala berat sebenarnya sebab tido kejap je. So, sepanjang perjalanan lebih kurang sejam – sv cuba jugak mengajak saya berbual pelbagai topik. Saya jenuh tahan menguap dan cuba jugak jawab soalan-soalan dia. Tapi saya rasa dia boleh detect saya mengantuk sebab jawapan saya semua mcm kurang elaboration seperti selalu..hehehe. Cuma saya terkilan satu – bila dia tanya pasal Taliban. Aduh! Dahla saya memang tak baca paper dan tak tengok tv – so I have no idea apa isu Taliban kat Pakistan nun. Saya dengan rasa rendah hati dan malunya menjawab 'I'm not sure' berkenaan isu Taliban yang dia bangkitkan. Saya perlu banyak membaca berita dan perlu memperjelaskan dengan sebaiknya, supaya orang lebih memahami islam. Encik Adam T.C.L., saya memang perlu selalu menghubungi anda kerana andalah yang paling layak untuk dibuat rujukan..hehe

Sesampai saja di ladang, saya terus lupa daratan diri. Bebiri bebiri yang sangat gemuks dan comels menanti. Terpana, terkasima. Bumi berhenti berputar. Sampai saya tak sedar saya diserang hendap oleh seekor poodle yang comel. Saya ingat itu anak bebiri! Sentap sekejap. Saya tidak tahu persona apakah / aura apakah yang telah saya zahirkan, sehingga poodle itu asik2 mengekor saya dan memanjat saya dan mahu bermesra-mesraan dengan saya. Kalau ikutkan hatinya, mau dijilatnya muka saya. Tapi saya telah menahan kepalanya sambil menjerit – jangan! maka wajah saya belum sempat ternoda dan saya tak perlu menscrub muka saya dengan air tanah. Dari mula pensampelan sampai ke akhir, poodle bernama mifi itu sangat penyibuk dan manja. Anjing lain – baka yang besar dan bulu pendek kaler hitam *typical anjing gembala* juga kelihatan cuba-cuba menghampiri saya untuk bermanja barangkali, tetapi dek kerana saya sedikit fobia dgn anjing besar dan mungkin saya telah merembes aura 'aku tidak mahu berhampiran denganmu' - anjing2 yang lain akan berpatah balik bila saya memandang mereka. Kasihan, tapi apa boleh buat – saya takut dengan mereka.

Kejian: bila sampai uni, ambil bas bersama rakan jemaah dapur. Bersemangat bercerita perihal saya dikasihi anjing-anjing di ladang. Tahu apa respon salah seorang dr mereka? 'Because you look like bone! – enak dimakan dengan nasi'. Sentappppppppp! Yer, I lost 5 kilos already sejak sampai sini. Basically baju-baju sudah menjadi gelebeh. Muka semakin cengkung. Saya kini seperti pontianak harum bukan sundal malam. So, yeah, kena gain weight.

Berbalik kepada kisah di ladang – tragedi pasti ada. Mereka kerja sangat pantas sampai saya memang tak boleh catch up. Bebiri terlalu gemuk dan ganas dan bulu-bulu diselaputi sejenis kemuncup yang sangat besar dan boleh menyebabkan selumbar. Memula terluka terkena selumbar sampai luka – alah, sikit je kan. Bila saya sudah penat dan rasa perlu buat sesuatu untuk memastikan saya boleh ikut pace depa, saya telah dengan semangatnya menyiapkan barang-barang untuk persampelan darah ketika orang lain sedang take five – nanti taklah terkocoh-kocoh. Agaknya saya berangan, takpon kurang berhati-hati, saya telah tercucuk jari sendiri dengan jarum dan darah tak berhenti-henti keluar – jenuh lap kat baju: gagal, tekan kuat-kuat selama 20 saat: gagal. Akhirnya saya mengalah dan mangadu pada Sara – untuk dapat plaster. Kecohla sekejap sebab saya luka time orang tengah rehat kan, orang lain luka masa tengah buat kerja. Lepas tu buat kerja dengan sedikit terhuyung hayang mcm nak pitam sebab mabuk darah. Peluh sejuk keluar. Tapi saya tak boleh tumbang. Malu woooo! Saya terus teringat ajaran makcik jururawat masa saya mabuk darah dulu – bernafas dengan betul. Yeah, akhirnya ok. Kembali berlari-lari ke sana ke mari seperti kekanak rebina.

Kejian: Masa on the way balik bos (sv) mcm tak berapa faham mcmana saya boleh luka time orang tengah tak buat kerja. Lepas saya explain dia cakap apa tau 'Attention seeker!' *sambil buat muka keji*. Saya terlopong dan mata membulat 'No, I'm not!' – gosh, saya telah memberikan impression negatif! dan dia terus tumbuk bahu saya – menandakan dia bergurau. OMG, he freaked me out! Saya bukan attention seeker kan u ols? Bukan kan?

12 Mei – meeting dengan 3 bos untuk 1 month progress. Doakan semoga semua ok esok! Dup dap,dup dap. *pengsan*

2 comments:

  1. laling... mcm mana ni makin kurus?... u take a good care of yourself wpun sayangmu pada biri2mu ituw tiada hadnya...

    ReplyDelete
  2. ntahla yayang, i pon tatau..windu kat u kots..keke
    anda juga jaga diri yah di sana..saya ok je kat sini..perasan sindi krofod..keke

    ReplyDelete