Friday, December 25, 2009

3

Hari 3.

Semalam call Sara, and to my surprise, dia menangis teruk dalam phone. Nampak rantai tangan silver yang kitorang bagi bulan lepas masa birthday dia, dia nangis. Dia nangis sebab teringat charlie yang sama-sama belikan. To be honest, Charlie yang pilih. Kitorang (saya dan Fi) just setuju sebab dah penat jalan. Dia yang gigih masuk setiap kedai jewellery dan gigih cari yang paling sesuai. Berhari-hari jugak pilih dan akhirnya bila dia buat decision suka kat satu rantai tangan ni, rasa lega sangat. Dah tak koser nak pusing-pusing lagi.

So, Sara lebih terasa sedih saya kira sebab depa housemate. Tetiap hari Charlie masakkan dinner. Weekends pulak Charlie masakkan lunch. Sampai tengok bawang pon Sara nangis, bayangkan. Bila waktu Sara cuti Charlie akan angkut anjing-anjing gedik 2 ekor tu jenjalan, bagi makan seme. So, I know how Sara feels right now. She is really-really upset, sampaikan dia tak keluar pon jumpa sedara mara untuk berparty. Duduk rumah, nangis. Dia kata dia cuba jadi kuat, dia cuba cari distraction, tapi semua gagal. Dia nangis. Sara yang gagah menangis. Dia suruh saya bertahan sampai dia balik. Dan macam yang saya pesan kat Fi, saya ulang skrip yang sama sambil nangis tersedu-sedu.

"I'm looking forward to see you soon. Please take care and drive carefully. I could not afford losing anyone else right now"

Dia gelak, lepas tu dia nangis.

Saya teringat Mark cakap dia takleh tido teringatkan charlie. Saya sebak sebab Charlie bukan rapat sangat ngan Mark sebab Mark bukan TO untuk bidang kitorang. Mark hanya rakan sepengswearan kitorang merangkap bapak yang jaga anak-anak dara Lewis yang gila. Mark sebut pasal Charlie, mata dia berair.
Haish Charlie, you are really-really mean to us! You made EVERYONE cry!

Sara kata saya kena kuat semangat sebab Charlie akan marah kalau nampak saya sedih-sedih kalau dia melihat dari atas. Seriously, I dont believe in konsep 'orang meninggal melihat dari atas'. She is gone.

But today is wayyyy better then yesterday, alhamdulillah. Terima kasih kat mak sebab kejut pagi tadi. Kalau tak, mesti tak makan bebiri hari ni. Saya tak nangis masa bangun tidur. Tak nangis masa mandi. Cuma air mata meleleh dalam perjalanan ke uni. But at least I can smile bila teringat kesengalan dia.

Dia selalu tak puas hati kalau saya ym dengan Am *terutamanya* sebab saya akan semangat gelak, mata segar bugar *dia lah kata* dan selalunya akan tak perasan kalau dia cakap apa2. Biasanya dia akan sembang ngan wijdan sambil tggu saya habis chat. Tapi kalau ada benda penting nak cakap dia akan bercekak pinggang dan cuba baca ym. So, its so happen that satu hari tu dia nampak Am tulis "Kak Dijah...". So dia macam konpius kenapa Am eja nama saya camtuh sedangkan ejaan saya kha-dijah, bukan kak-dijah. Saya pon explain yang kita nih lebih kurang jepon and korea lah dari segi culture senior-junior and the word Kak means senior female. Sejak dari tu dia selalu nak panggil saya Kak tapi saya tak bagi sebab tammo terasa tua. So, dia tak jadi panggil kak, tapi kalau saya membebel tak puas hati especially dengan pemilihan baju yang dia nak beli, dia akan cakap "Ok mom" sambil sengih. hehe. Ironi sangat tammo dia panggil saya "kak", tapi bagi dia panggil saya "mom". PS: Am, charlie tengok entry hang dengan anak kuda dia kata hang good looking! cecececececece.

Dia beli CD lagu the best of 90's dan semangat pasang dalam kereta. Bila keluar lagu Ice Ice Baby by Vanilla Ice kitorang nyanyi sama-sama tapi setiap kali part Ice Ice Baby je lah. Bab lain adalah dot dot dot dan kami tak hapal. So, tu je lah lagu yang dedua leh nyanyi sesama. I hate Alicia Keys and Boys To Men song, dan dia obviously hating all boyband songs, termasuk BSB. Bila terkeluar lagu BSB atau NSync dan saya nyanyi sebab hapal dia akan buat suara latar "we are gays".. So, last-last akan gelak dan pasang lagu yang dedua takleh nyanyi. Puas hati.

So, Im looking back at the good moments and decided not to think that she passed away. Biarlah saya rasa dia balik bercuti dan decide tammo balik sini sebab dia tak sihat. Dan handfon dia rosak, dan dia takde access internet untuk online. Selama ni pon dia mana penah balas komen saya kat FB, chatting pon sekali je.hehe. So hari ni dipenuhi dengan download segala mak nenek clip 2pm yang ada, especially variety shows. Hanya berhenti untuk solat dan makan. Note: Aman, takyah dload wildbunny..dloadkan Hotblood leh? SEMUA episod.hikhik. I guess its a good distractionlah. Malam ni nak start balik buat kerja.

Semalam dah apply untuk stay asrama sampai bulan 6. Dah bagitau charlie hari tu yang tarikh tutup untuk apply adalah 6 jan. Dia cakap sebelum 6hb mesti dah boleh buat keputusan. So, memang betullah, sempat saya buat keputusan untuk apply asrama.

Sekarang tengah tunggu kereta. Sebelum ni nak beli kereta kat kedai second hand, lepas tu rupanya kena auta ngan pakcik kedai tu. Pakcik kedai tu kata kereta dah lepas safety check so takyah buat second check - dia macam tak puas hati. Sib baik la Charlie paksa saya hantar jugak kereta pegi workshop - masa tu memang tammo pegi double check sebab malas, tapi sebab dia garang, saya ikutkan. So, dapat tau yang air filter dah suck in banyak minyak dan mechanic cakap jangan beli kereta sebab engine dah worn out. Lepas tu back rear dah bent teruk. Tak jadi amik kereta tu.

So, cari punya cari dapat tau bini kepada supervisor si Peter nak jual kereta. Still negotiating but macam positif je nih kot sebab charlie macam puas hati dengan kereta yang ni. Michael pon bagi respon positif bila saya tanya. Doalah semua ok, kesian kat sv kalau ada student yang lain meninggal, sebab kereta meletup pulak.

So, I guess I should move on. I know I will cry again later tapi at least saya dah boleh terima hakikat. Cuma saya terkilan satu benda - minggu lepas saya cranky dan penat, jadi tak keluar shopping dengan dia kecuali hari Jumaat. Itupun saya macam mabuk sebab mengantuk. Sepanjang bershopping saya dok komplen mengantuk dan lapar dan dia akan gelak. Dan bila for dia drop saya, kami tak peluk macam selalu. Kitorang selalu peluk erat-erat dan akan cakap

"Take care, see you tomorrow/soon" tapi hari tu saya tammo peluk dia.

Saya kata saya bau bebiri. So, kitorang just buat aksi peluk di awangan. Dan saya cakap

"I will miss you, and I'm already missing you". Tapi saya tak pandang dia. Saya pandang kasut.
Ada satu hari tu *masih minggu lepas*, dia sms bgtau dia kat pekan, tapi dia sanggup balik uni ambik saya untuk keluar dengan dia. At that time I was so tired, tak koser nak keluar. So, dia mcm sedih, tapi dia paham. Dan masa hari Sabtu saya sms dia ajak teman keluar beli beras, tapi for the first time dia kata dia tammo keluar sebab sakit kepala. I was so stupid sebab cannot see this coming. Dia tak pernah kata 'no' untuk shopping, maknanya kali ni memang betul-betul sakit. Then saya kensel pegi beli beras sebab purse tertinggal kat asrama, tapi saya kat opis masa tu.

So, kesimpulannya last week was not normal for both of us. And only now I realized =(.

Maka, saya dedikasikan lagu ni buat charlie, dan since dia tak leh dengar tekanlah play untuk dia.hehehe



Goodbye my love, goodbye my love
I still love you

I'm so vexed, I'm so sad
You won't come back anymore, but I still love you

I can't forget everything, I can't throw everything away
I'm miserable and weak
And pitiful, I hate myself

Goodbye my love, goodbye my love
I'll always love you
I'll always, always love you

I won't cry now, don't cry now
Although our hearts grow far apart, I still love you

I keep saying it's the last time, I keep saying it 'til the end
I stop my tears, so that your smile
Is the last thing I remember

Goodbye my love, goodbye my love
I'll always love you
I'll always, always love you
I'll always, always, always love you



ps: TAKE CARE PEEPS! We need to support each other!

3 comments:

  1. dijah, akak paham apa dijah rasa. Cry if u must, but don't forget to move on.

    ReplyDelete
  2. kak dijah, i've just got the news! takziah untuk keluarga Charlotte.. but whatever it is, be strong kak dijah.. kuatkan semangat k?you have lots of friends supporting you on every side..that includes me too! jaga diri ye akak

    ReplyDelete