Sunday, December 27, 2009

4

Hari empat.

Pagi tadi saya mimpi Hwang Chansung.


Saya kira ini tanda saya sudah semakin ok secara emosi. Walaupun malam tadi susah tidur macam malam-malam lepas, tapi sekurang-kurangnya saya ada bermimpi. Lepas mimpi chansung, saya mimpi charlie. Mimpi ke mana tah dengan charlie, saya tatau. Tapi kami berdua berjalan-jalan. Saya tak nampak muka dia, tapi saya tau itu charlie. I just knew it! =).

Pergi animal house bagi makan jaybommies, kendian balik opis. Hari ni wijdan dan family datang opis. Saya terpaksa mintak tolong dia dan suami dia bawak saya pegi padang ragut sebab transport jabatan motorpool dah amik. Untuk servis kot, entah. 4hb 1 baru leh guna kenderaan jabatan. So, we went together ke padang ragut, jarak dalam 5km dari opis. So, terasa macam family wijdan melawat zoo dan saya caretaker. Depa sebuk tengok bebiri, saya dok sibuk cek air dan topup mana yang patut. I am glad sebeb family wijdan sangat supportive. Yes, everyone is very supportive, including YOU. Since wijdan pon baik dengan charlie dan telah melantik dirinya sebagai doctor love untuk kitorang, dia selalu sembang ngan kitorang. Selalu bagi tips, tapi kitorang lebih banyak gelak je. Motif sangat tips-tips bagai. Tapi charlie semangat kalau dapat tips dari wijdan. heheheh

Lepas balik asrama, sembang dengan sha kat ym *thanks sha* dan makan. Cerita kat tv satu hapah pon tak best. So, decide tido petang. Bangun, goreng ayam dan makan. So, malam ni lepak-lepak sambil layan segala mak nenek video 2pm, dload lagu Wang Seok Hyeon, dan layan rumah 54. Heartbreaking, nak stop kejap baca umah 54 sebab banyak sangat drama air mata. penat *sorry Am*.

Suddenly terasa mcm tammo pegi funeral charlie. Entah, rasa tammo pergi. Rasa berat hati. Tengoklah macamana tapi saat saya menulis rasa macam takmo pegi.

Thanks for all the care and thought. But I just want to ask a favour from all of you. Starting today, please dont ask anything or comment anything 'bout charlie. Sebab saya tammo ingat. penat. Saya rasa saya nak hidup dalam denial. Biarlah. So, mulai hari ni saya akan ignore je sesapa tanya pasal charlie =p.

When the time is right dan bila saya tahu apa yang patut diketahui, saya akan reveal.

Its still heartbreaking sebab ini kali pertama orang yang rapat meninggal. Ini kali kedua orang yang tak pernah lukakan hati saya meninggal. Dulu, masa usia 12 tahun, Tok Wan meninggal. Sampai sekarang kalau teringat Tok Wan, saya akan sedih dan nangis. Kesedihan tanpa dendam, tanpa sakit hati, tanpa penyesalan yang berakar umbi. Masa putus cinta saya pernah nangis teruk, tapi perasaan ni tak sama. Kali ni takde perasaan benci, takde perasaan geram, takde kesumat dendam. Yang ada hanya rasa sunyi, sepi, sendiri. Saya tak pernah terfikir yang dalam dunia ni ada jugak orang selain Tok Wan yang langsung tak pernah buat saya sedih, marah, panas hati, kecik hati dan dalam masa yang sama rapat dengan hati saya. Sebab hakikatnya saya adalah seorang yang short tempered, senang jengkel dan menjengkelkan. We always said to each other yang kami kagum betapa dengan budaya dan agama yang berbeza, we completed each other, faham each other. Saya selalu pintas pernyataan dia dengan

"But I'm not lesbian, just to let you know..err, just in case."
Dan dia akan sentap sesaat dan balas balik
"Oh! I dont know that! But it's ok because I'm not lesbian too!"

dan kitorang akan gelak.

We tried to avoid all this emotional feelings yang lebih-lebih dan tak sangka akhirnya saya terperangkap sendiri. Sendiri.

Dia selalu cakap yang Tuhan buat dia sakit masa study kat Afrika, adalah untuk dia balik ke Aussie, dekat dengan family dan untuk berjumpa saya.
Dan saya kata kat dia, Tuhan takdirkan saya tak jadi kawin, ditendang dari fellowship USM, tak jadi pegi jepun, apply UMT dan akhirnya ke Aussie adalah untuk berjumpa dia.

So semalam bila Sara call, saya cakap kat Sara yang semua ni jadi sebab Tuhan nak rapatkan kita, nak kita lebih bersatu hati. I can bet you kat bangunan animal science ni takde satu pun lab yang ada emotional tragedi yang libatkan every single human being dalam lab. Sara was a bit shocked bila dengar suara saya dah semangat balik. Saya dah penatlah nak down, sebab takkan ubah apa2. Kalau saya nangis sampai keluar air mata darah dan ada jaminan chalie akan hidup balik, trust me, I will do it. Sara decide we should call each other every now and then untuk cek each others condition. Hari ni saya tak kol dia sebab ingatkan nak call petang, tertido pulak. Esok lah saya kol dia, insyaAllah.

And I tagged all entries yang ada kaitan dengan charlie. Just in case ada sesapa tak perasan watak dia dalam blog ni dulu. =)

2 comments:

  1. dijah.. sama laa.. aku pon rehat jap bertandang ke rumah no 54.. agak2 da ada unsur klakar dan gembira sket aku brani jeguk kot..hehehe

    ReplyDelete
  2. dijah.. sama laa.. aku pon rehat jap bertandang ke rumah no 54.. agak2 da ada unsur klakar dan gembira sket aku brani jeguk kot..hehehe

    ReplyDelete