Sunday, December 27, 2009

5

Hari lima.

Bangun dan terus ke kandang.
Rasa macam separuh nak mati dalam animal house, mengsampel 60 ekor jaybommies sekor2. Bila masuk satu kandang, jaybommies kat kandang lain kelam kelibut ketakutan dan lari keluar. Cuba bayangkan betapa penatnya rasa. Nak sampel lagi. Nak tangkap yang terlepas lagi. Ingatkan nak tepon manager animal house. Tup tup dia dah muncul sebab nak bagi makan bebiri depa. So, saya pon mengadu lah permasalahan saya. Dia bagi la penghadang besi untuk sangkut kat tetiap kandang bila nak buat sampling. Memanglah berjaya, tapi rasa nak pengsan sebab penghadang ni berat. Bila dia monitor, elok je semua buat perangai. Elok je manager ni balik umah, semua mcm hilang pedoman, hilang akal. Geram betul. So, sampai sampling ke 36 saya berhenti sebab betul-betul rasa nak pengsan. So lepas makan, saya sambung balik kerja. Alhamdulillah habis. Hazab, tapi habis. Rasa nak nangis, tapi berjaya jugak habis.

Bila balik asrama, dapat voicemail dr encik bos pertama. Rupanya ada dua voicemail, tak perasan. Saya kol balik, dan sembang-sembang. Isi penting perbincangan dengan encik bos.

1- Sampai ke hari ni tatau lagi apa sebab charlie meninggal. Takde kesan sakit jantung. Sekarang buat analisis lain and will take around 8 weeks to get the result. Tapi encik bos suspect sebab dia ada diabetes, maybe masa tidur sugar level too low dan effect brain. Tapi still, kitorang sangsi.

2-Funeral hari khamis. So, tengah plan mcmana sebab tempat dia sangat jauh, lebih kurang 7 jam.

3-Mak charlie nak sembang dengan saya. Saya kagum dengan mak dia sebab berdasarkan cerita encik bos, mak dia tak down or patah semangat. Mak dia sangat semangat sembang pasal charlie. Dia tammo avoid sembang pasal charlie. Dia nak memori indah bersama charlie tak berkubur. Masalahnya saya takde kekuatan nak sembang dengan mak dia. Later lah kot. Sembang dengan encik bos pon tadi saya dah ternangis-nangis..

4-Encik bos tanya, ada bergambar dengan charlie tak. Saya jawab tak. Encik bos tanya ada tak charlie ambil gambo apa-apa kat sini. Saya jawab tak. Memang takde. Saya tau dia gila fotografi. Saya tau dia ada DSLR, tapi dia memang takde ambik satu apa pun gambar. Langsung takde. Rupanya encik bos tanya sebab mak charlie tanya encik bos. Depa sekeluarga dok kerobek komputer charlie tapi langsung takde gambar kat UNE, sesuatu yang amat menghairankan.

So, tadi masa dok dilute sampel, saya perasan animal number 23 takde. Hari tu dah pulangkan kat farm sebab rupanya dia betina dan kami tammo guna betina untuk research ni. So, Sara penah cakap kat betina tu "You are one lucky ewe!".

23 juga adalah tarikh saya tahu charlie sudah tiada. Simbolik sangat nombor 23 tu kosong. Sama macam kosongnya hati..
Charlie, you are one lucky girl! God just dont want you to stay longer in this cruel world.

So, saya mahu siap-siap mandi dan rehat. Esok kerja lagi.

Adios!

Setiap kali nak nangis, saya akan tengok Jo Kwon. hikhik. Pondan nak mampus.

1 comment:

  1. masih mahu komen.....tp x taw nk komen secara berhemah.....

    ReplyDelete