Wednesday, December 9, 2009

Royanan berkonsep akademik

Bercakap pasal study memang mengerikan. That’s whylah saya suka bercakap pasal si buah hati kesayangan – Jay… *pengsan* dan sekutunya *cilok perkataan Am*.
Sebenarnya buat benda-benda lain seperti menggedik menjadik pengurus dan sibuk promosi artis, fangirling macam orang hilang akal, dan buang masa shopping hari-hari adalah sebenarnya untuk distraction. Distraction dari berhadapan dengan realiti kehidupan. Report yang tak siap, planning dua eksperimen seterusnya, abstract yang tak siap untuk 2 conference, irrigator setting yang tak difinalisekan lagi.

Minggu depan 60 bebiri sampai. Esok pulak sepanjang hari di kelas First Aid. Kat kawasan padang ragut ada ular, so sebab saya takut kena patuk ular walau nak mimpi kena patuk ular saya semangat join kelas First Aid esok. Tapi kesannya, dah hilang satu hari untuk study.

Bercakap pasal study, progress adalah slow. Kalau boleh disukat apa yg saya buat sepanjang summer ni, saya rasa hanya 0.5%. Maksudnya hampir tiada. Saya tak bangga sikitpun dengan progress mcm ni, rasa serabut tahap gaban. Kalau ada gaban depan mata pun saya nak cakar-cakar muka dia lepas bukak helmet besi dia.

Saya rasa internet adalah distraction, tapi bila internet takde, kerja terbengkalai juga. Saya lebih suka bergossipan dari buat kerja. Saya tatau ini sindrom apa. Saya kata kat Ayu, ini adalah sindrom kemalasan tahap gaban. Saya sudah jadi seperti 10 tahun lalu di sekolahrajaperempuantaayah tercinta. Saya rasa lemah, lesu, tak bermaya. Mungkinkah ada kena mengena dengan Jay yang tiada lagi di mata walau dekat di hati? Mungkin jugak kan?

Tapi semalam, saya sudah luah perasaan pada encik bos bila sudah ditangkap melarikan diri. Saya kata saya rasa sangat-sangat slow. Dah berbulan report tak siap. Dia kata tu perasaan saya, dia rasa ok je. Jawapan ni ada tiga interpretasi ye kawan-kawan *complicatednya minda perempuan*,

1. Encik bos memang rasa progress saya ok, sebab saya buat eksperimen laju *I takleh simpan sampel lama*, dia tak sedar yg saya amik masa yang lama untuk tulis report.

2. Encik bos sebenarnya tak rasa apa-apa pun sebab dia ramai student nak jaga. So, dia tak perasan yang saya tak siap report.

3. Encik bos memang rasa saya lambat, tapi knowing me yang akan buat muka frust menonggeng kalau kena komplen, dia cuba reverse psiko dengan cakap ‘progress you ok’.

And knowing me jugak, encik bos tanya bila nak hantar report. Saya HANYA akan pulun gila-gila kalau ada dateline. Kalau takde dateline, saya akan jadik malas. So, saya bagitau saya nak hantar minggu depan. Tarikh takde, tapi minggu depan. So, saya harap bila saya bagi dateline untuk diri sendiri, saya akan pulun.

Setiap orang berbeza kan? Saya tataulah orang lain ada tak perasaan macam ni. Rasa buang masa, rasa tak bersemangat, rasa kerja slow, rasa cepat patah semangat, rasa susah nak semangat balik. Cuma saya nak kawan-kawan yang rasa macam ni tahu, YOU ARE NOT ALONE. For me, kalau kita rasa macam tu tandanya kita ada aim dan kita nak buat yang terbaik *gituhhhh*. Saya suka jugak kalau tak puas hati ngan diri sendiri sebab lepas tu kita akan cuba improve. Yang tak sukanya kalau rasa down pastu tido 12 jam macam orang pengsan *it happened to me last weekend*. Sekarang, saya jadualkan siang hari untuk study. Malam hanya akan stay up sampai kul 12. Kalau terlajak, hanya untuk gossip *boleh?*. Dan saya start buat dateline sendiri untuk semua kerja – lebih awal dari jangkaan bos supaya kurang meroyan di kemudian hari.

‘Take it easy, don’t push yourself too hard’ pesan encik bos terhadap anak murid yang sudah lapan bulan menjejakkan kaki di sini. Seriously, tak sepadan lapan bulan dengan kerja yang saya buat. Malu dengan diri sendiri. Malu dengan sv.

So, marilah sama-sama kenali diri sendiri dan kembali bersemangat! Makan secukupnya kalau jenis cranky bila lapar. Tidur secukupnya kalau rasa cranky kalau letih dan ngantuk. Oh, dan rasanya saya kena start solat di awal waktu macam time winter dulu. Solat di hujung2 tanduk mungkin juga menyebabkan jiwa I keluh kesah gelisah sentiasa.

Marilah kita bersemangat demi Agama, bangsa dan Negara!!!!!
Semangat!
Ganbatte!
Hwaiting!
Susu!

And Jay, you pon kena semangat!!!
I’m still waiting for you..... XD

3 comments:

  1. same here k.dijah...org punye progress slow thp dewa dewi.lit rev lame dh x sentuh.arini sv nk tgk data...1/3 pn x siap lg.mampus la...uwaaa.rase nk lari pn ade.
    ape2pn...kite kene cr smgt tuh.ganbatte!!!

    p/s:tp kpop n jpop kene slalu update...hahaha

    -kinah prime-

    ReplyDelete