Wednesday, December 9, 2009

Update

As I mentioned before *dah berpuluh-puluh kali sampai korang semua mungkin dah menyampah dan nak baling saya dengan kasut*, buat eksperimen kat sini lain sikit dari kat Malaysia. Bukan, bukanla nak kata negara tercinta tak best, cuma nak bagitau perbezaan itu ada, dan nak share bagaimana perbezaan itu menyentuh hati saya *gituhhhhhh*.

(selingan: i should stop using 'gituh' dalam perbualan tepon dengan warga Malaysia sebab Charlotte dah tanya apa maksud 'gituh'. And I shoud avoid using 'jaybommies' di alam nyata untuk melabel bebiri saya sebab wijdan dah tanya apa maksud 'jaybommies!' keke. Note = Jaybommie adalah nama manja Jay oleh fangirls)

Bila saya kena jaga bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kemaslahatan jaybommies, saya sangat-sangat teringat kat uncle Rama. Uncle Rama merupakan main caretaker haiwan2 research masa kat institut penyelidikan vet kat ipoh dulu. Kerja kami just merancang eksperimen dan uncle akan bertanggungjawab cari rumput, bagi makan, cuci kandang. Uncle juga akan jadi supervisor kat bebudak LI untuk task wajib - bagi makan dan cuci kandang hari-hari. Saya ada jugak terlibat, tapi taklah setiap hari. Bila free, pegi. Bila meroyan, tak pegi. kekeke.
So, sejak saya kena bagi makan the 5 B's saya terkenangkan uncle. Uncle dah tua, tapi gigih lagi kerja. Kalau kambing mengandung, dialah yang paling eksaited. Bila kambing beranak pon, dialah yang paling happy. Sungguh, berkaca-kaca mata uncle kalau cakap pasal kambing/bebir. Pernah suatu hari tu, sekor bapak kambing mati sebab heart attack. Bila kami buat post-morterm, jantung dia dah clot ngan lemak. Rupanya uncle bagi makanan (pellet) berlebihan. Sayang punya pasal, selagi mengembek, uncle tambah makanan. Bayangkan, mati dalam kemewahan bapak kambing tu!
Saya percaya, hikmah saya kena jaga bebiri, kena bagi depa makan, kasih sayang, cuci kandang, semua nih untuk

1. lebih bertanggungjawab
2. melatih sifat kasih sayang dan sifat keibuan hikhik
3. lebih memahami menghargai warga-warga penjaga ternakan.

At least nanti, andai kata ada rezeki untuk buat research bila dah balik, taklah bengong sangat. Taklah bergantung harap pada orang lain secara total, ye dok?
At least now tengok mata bebiri pon saya leh agak depa stress ke dak. Dan saya pon belajar jadi sabar sikit. Bebiri nih kalau kita marah lagi buat perangai. Saya dah stop bebel dan marah-marah sebab saya perasan bila saya emosi, esok tu perasan ada air kencing dan taik bebiri dalam bekas makanan. So, jadi keje pulak nak cuci2 sebelum bagi makanan. Sekarang melatih sabar. Sumbat t elinga dengan lagu 2pm, buat bodooooooooo je sambil bagi makanan. Rasa mcm stewardess Air Asia yang series pulak..

Ha! suatu hari di kandang, saya dapat kol.
'Kenal tak sapa ni?' lelaki tu tanya berulang kali.
Amaran buat sesiapa yang kol saya, saya paling pantang kalau tanya saya 'kenal tak sapa ni' berkali-kali walau saya dah cakap tak kenal. Lagi pantang kalau orang buat dialog lanjutan, 'sampai hati tak kenal'. Memang saya akan letak je lah kalau orang cakap mcm tu.
Memang saya nak marah sebenarnya bila lelaki tu tanya banyak kali. Tapi saya cakap 'tak dengar, siapa ni?'
Lepas tu lelaki tu cakap 'Tak kenal ke? Ini UNCLE!!'
Saya rasa nak pengsan kat kandang masa tuh.
Saya jerit mcm fangirls. kekek. Sara pon sentap.
Lama gila tak sembang dengan uncle.

Uncle sekarang kat Sydney, rumah anak dia. Uncle suruh datang jumpa dia kat Sydney sebab dia ingat saya kat Sydney..keke. Uncle akan ada kat Aussie sampai February, so leh jumpa dia kalau ada kesempatan. Urgh, tengah menulis ni baru perasan tak save number anak dia!!!!!!!!!!!!
*tepuk dahi*

ps:
1. Dah khatam lagu2 2pm *semua lagu dan semua album* berpuluh-puluh kali. So, I guess sudah sampai masa untuk berubah.
2. Fangirls, I DONT LIKE lagu Sorry Sorry (Answer) & Neorago remix - SUJU. Kenapa tak sedap????

No comments:

Post a Comment