Saturday, November 28, 2009

Mereka yang kucinta, anak mithali

Salam pencinta pencinta Yamapi dan Jaybom, hikhik

Saya mendapat pelbagai respond 'kejian' dari insan-insan yang tidak dapat menerima hakikat perhubungan cinta terlarang, di alam khayalan antara saya dan Jay, dan juga antara saya dan Yamapi (bekas)..kehkehkeh.
Saya adalah fanwoman girl yang hanya akan jatuh cinta gedebuk seperti nangka jatuh jika lelaki itu mempunyai ciri-ciri yang menyentuh jiwa. Bukan semata2 kerana; si cinta hati ada muscle berketul-ketul, 6 pax, kulit cantik, mata sepet, suara sedap, pandai menari dan comel *pengsan*. I did my research sebelum betul-betul jatuh cinta tau! *gituhhhhhhhhh* (Nota: tulah pasal dalam alam nyata tak leh nak jatuh cinta, tak cukup masa nak buat research).

Both Yamapi and Jay adalah lelaki hebat yang sanggup menghambakan diri dalam industri hiburan yang kadangkala dilihat berkonsep kontrak perhambaan. Mereka berusaha bersungguh-sungguh separa mati dan sikit pun tak mahu give up. Yamapi kata dia akan berusaha bersungguh-sungguh untuk balas jasa mak dia yang ditinggalkan suami ketika dia dan adik perempuannya Rina masih kecil. Sebab tu Yamapi pergi audition untuk join Johnny's Entertainment masa dia berusia 11 tahun (walaupun sebenarnya dia pi audition sebab minat kat Hideaki Takizawa, tapi motivasi untuknya pergi adalah tidak lain untuk ibunya). Sedang kita sibuk main lompat getah atau bermain batu seremban di sekolah di usia 11 tahun, Yamapi sudah menandatangani kontrak untuk menjadi artis, untuk membalas jasa ibunya. Banyak clip dulu-dulu yang saya tengok, memaparkan Yamapi mengucapkan terima kasih kepada ibunya atas segala pengorbanan sehingga ibunya terkulat-kulat menahan tangisan depan kamera. Hanya ibunya di hati, membuatkan saya tersentuh hati dan meroyan separuh mati kerana gilakan Yamapi si anak mithali.

Jay, dibawa ke audition JYP di US oleh ibunya untuk mencuba nasib. Tahun ini di bulan Ogos, Jay bercerita di rancangan radio Korea di US yang dia takkan give up dalam kerjayanya sekarang. Walau melalui latihan melampau (sila lihat Hot Blood) ala tentera, hanya untuk memastikan Jay ada kekuatan mental dan fizikal untuk menjadi artis, dia tetap bertahan.
"Saya takkan give up kerana saya akan kecewakan ramai orang - keluarga, kawan-kawan dan dijah peminat", katanya. Dan dia pernah kata dia berusaha kuat untuk membalas jasa ibunya, mahu bantu ibunya bayar balik hutang. Thats why bila dia quit 2pm sebulan selepas statement tu dikeluarkan, orang tuduh ini konspirasi JYP.
Saya terfikir, lama. Sebenarnya saya rasa, ini bukan konspirasi. Ini strategi. Strategi JYP untuk redakan kemarahan pencinta-pencinta korea yang terhena dengan statement Jay 4 tahun lalu (yang baru dikorek dan didedahkan pada umum), memberi masa pada Jay untuk mengubat rasa bersalah yang bersarang dalam hati dan untuk memastikan 2pm terus glemer dan mendominasi artikel2 gossip dalam arena hiburan Korea *yeah, guess what, fangirl meroyan macam orang gila kat forum2 sampai kepala i pening*. And trust me, Jay will come back. Kontrak dia dengan JYP masih berbaki beberapa tahun lagi dan I have trust in JYP untuk panggil balik Jay when the time is right.

Maka pembaca-pembaca budiman, I do believe that pengorbanan yang dilakukan oleh anak untuk ibu yang melahirkan, dan untuk bapa yang membesarkan, akan diberi balasan yang setimpal di dunia lagi.
The fact that Jay dan Yamapi berkorban untuk keluarga, menyebabkan mereka berjaya in a way dalam hidup. Restu, kasih sayang.

Saya tidak pernah berkorban untuk kedua orang tua - saya hanya buat apa yang saya mahu sesuka hati dan sesedap rasa. Maka, saya sangat-sangat kagum dan sangat bangga dengan orang-orang yang lakukan sesuatu di luar kerelaan, demi memenuhi kehendak kedua orang tua. Demi menggembirakan dan menyenangkan hati kedua ibu bapa.

Saya langsung tak boleh terfikir bagaimana orang boleh kawin dengan pilihan keluarga, bagaimana orang boleh pupuk minat kerja belajar bidang yang dia tak suka, kerja di negeri yang dia tidak suka, makan benda yang dia tak suka. I am a selfish biatch. Dan saya sangat rasa malu bila membandingkan diri dengan manusia-manusia yang melakukan pengorbanan untuk keluarga, yang fikir keluarga dulu baru fikir diri sendiri.

Oh, bercakap pasal arranged marriage, saya kurang suka. Tetapi bila saya kenang-kenang balik, saya terfikir, mungkinkah ditakdirkan itu satu-satunya pengorbanan saya buat kedua ibu bapa?

Mak, jom kita pinang Jay! kekekekeke -----------------> kesimpulan entry panjang berjela-jela. GATAL!

No comments:

Post a Comment