Sunday, January 10, 2010

Listen to my heartbeat!

Jantung berdegup kencang, kencang yang teramat. Sebelum tidur malam tadi saya dapat mesej dekat Facebook, ingatkan dari rakan-rakan yang selalu mengirim mesej di Facebook, rupanya dari kawan non-muslim yang dulunya sama-sama di Armidale. Selalunya berbalas-balas komen di wall, tapi kali ni dia bagi mesej di facebook.

"Hey leng nui, I am sure that you must be knowing what happening recently in Malaysia. So, just wonder what do you think about the word of "ALLAH" been used in Bibble, Malay version from Indonesia? Nothing personal, just would like to know more about the case........

best regards...."

Dua minit saya terdiam, dua minit. Saya kalau boleh nak mengelak berbincang pasal ni sebab ilmu saya bagai kail yang panjang sejengkal, mana mungkin boleh menduga lautan yang dalam *cewah, ayat...hehehe*. Itulah sebabnya bila ramai orang menulis di dalam blog berkenaan isu ini, saya memilih untuk diam, memilih untuk menulis pasal jo kwon..hehehe.

Namun, inilah kehidupan. Bila mahu lari, mahu diam-diam, muncullah ruang keterpaksaan. Saya tiada pilihan. Dengan jantung yang sangat kencang, saya mula menulis. Mulanya saya mahu menulis

"Sorry lengchai, you better ask other people" tapi saya batalkan. Saya batalkan kerana saya malu, malu mengaku Islam tapi tak mampu memberi pandangan berkaitan agama warisan nenek moyang. Maknanya saya mewarisi Islam, tapi tatau apa-apa. Sedih.

Maka saya harap apa yang saya tulis pada kawan saya ini dapat menjelaskan serba sedikit. Mind you, apa yang saya tulis ini tak boleh jadi rujukan. Ini pandangan peribadi. Rujuklah orang yang lebih arif.

Cuma asasnya, Allah itu Tuhan semua. Allah Tuhan saya, Tuhan kamu, Tuhan dia. Pencipta. Yang ciptakan saya, kamu, dia, Yamapi, Jay, TOP dan seluruh isi bumi.
Saya tak belajar bahasa Arab dengan detail, tapi apa yang saya tahu Tuhan dalam bahasa arab adalah Ilah.

La ilaha illa Allah - Tiada Tuhan melainkan Allah. Atas justifikasi itu saya katakan Allah itu bagaikan kata nama khas.

Tiada larangan dalam Quran untuk orang bukan Islam guna perkataan Allah, namun ada larangan keras untuk mengatakan Allah itu satu dari tiga. Memandangkan permohonan penggunaan nama Allah ini untuk konsep keagamaan yang sudah pastinya melibatkan konsep trinity, pada hemat saya, lebih baiklah minta depa guna perkataan Tuhan sahaja. Takpayah guna perkataan Allah.

----

hey leng chai..personally, sebenarnya ramai orang jadi sedikit hairan kenapa nak guna Allah sedangkan boleh guna Tuhan as translation to God. Allah ni mcm kata nama khas, macam Jewish panggil Tuhan depa Yahweh. Kalau bukak kamus dewan bahasa, Allah tu maksud tuhan yang esa.

Even dalam bible dan dalam quran pendifinisian Tuhan tu tak sama,

Ayat dari Bible (I tataula ini betul ke tak, cuba you confirmkan boleh?)

'2 John 1:9 Whosoever transgresseth, and abideth not in the doctrine of Christ, hath not God. He that abideth in the doctrine of Christ, he hath both the Father and the Son'.

Surah 19:88 They say: "(Allah) Most Gracious has begotten a son!" 89 Indeed ye have put forth a thing most monstrous!"

- Yang bermaksud - 'Dan mereka berkata: Tuhan Yang Maha Pemurah mempunyai anak. Sesungguhnya kamu telah mendatangkan sesuatu perkara yang sangat mungkar.'

For us, Allah itu satu, takde anak. For kristian, ada konsep trinity kan? Kami tak boleh mengakui Tuhan itu ada anak.

Di Indonesia pada tahun 1972, The Theological Educational Fund yang didanai World Council of Churces menerbitkan laporan Ministry in Context iaitu bagaimana melakukan proses penyebaran agama: Paderi James o Buswell pada volume VI menghuraikan caranya dengan, 'to make gospel intelligible in the idiom of the language and culture of the receiver.' (ni I ambil dr blog)

So, di Indonesia depa guna Allah untuk translate God. Mind you, di Indonesia sedikit longgar. Tapi kat Malaysia, orang-orang agama ni strict. Since dalam Quran kata tak boleh kata Allah tu ada anak, so tak dibenarkanlah guna kat Malaysia.

Kesimpulannya, sebab Allah tu adalah bukan semata-mata 'God' bagi kami, ia adalah Tuhan yang satu yang tiada anak, jadi sebab tu lah kami rasa tak boleh nama Allah tu digunapakai sewenang-wenangnya. But we do respect Christians, kami percaya Jesus, cuma tak kata dia anak tuhan.

No problem with 'Allah tuhan semua, Allah pencipta langit dan bumi, kerana Allah kita wujud, dengan izin Allah kita akan jumpa lagi', semua nih takde masalah sapa-sapa nak guna. Just on the trinity concept je tak boleh guna.

But lately kat Malaysia semua jadi isu politik. I tak suka orang politikkan benda. Bila politik, jadi racist, bila racist jadi huru-hara. Itu je lah setakat yang I faham.

This is more on sensitiviti, macam pernah kes wartawan majalah agama menyamar jadi kristian, masuk church sebab nak korek berita ada tak budak melayu masuk kristian. I'm totally against that sebab tu namanya tak menghormati agama lain. Itu sensitif. Mcm tu jugak dengan isu nama Allah nih.
I only wish generasi akan datang lebih matang dan lebih duduk2 sembang untuk lebih memahami satu sama lain. =)

Kredit: Sila rujuk blog faisal tehrani, saiful islam dan Dr. Maza untuk pemahaman yang lebih jelas.

"Katakanlah, dialah Allah yang satu. Allah tempat meminta segala sesuatu. Tidak melahirkan dan tidak dilahirkan. Dan tidak ada sesuatu pun yang setara denganNya." Al-Ikhlas.

No comments:

Post a Comment