Tuesday, January 5, 2010

Kisah memorial dan funeral (entry mega panjang)

Hari Rabu lepas bagi makan bebiri, kitorang (saya, en bos dan Alex) bergilir-gilir bagi artificial infection (sumbat 2 jenis anak cacing) pada the 64 jaybommies. Proses kurang memenatkan sebab gilir-gilir dan kendian bersiap2 bertolak dalam pukul 11 am, terlambat setengah jam dari jangkaan sebab cacing-cacing yang kitorang dapat tu sangat diluted *cacing dalam 1 ml sangat sikit*, jadi kami takde cara lain selain buat dua application, first sumbat satu spesis cacing, second round sumbat spesis yang lain pulak.

Travelling masa summer agak best sebab waktu siang panjang. Sepanjang perjalanan banyak benda lah yang dibualkan dengan encik bos, tapi yang menyentapkan dan menyebabkan saya nak mencari butang eject untuk eject diri sendiri adalah bila encik bos tanya pasal next experimen

"Dah plan untuk next experimen?"
"Tak secara mendalam"
"Ni ada banyak masa, plan sekarang. Plan sambil bercakap kuat-kuat"

Hazabbbbbbb sangat rasa masa tu. Dahtu pulak encik bos nih memang suka tanya. Banyak kali jugak termenung sebab tatau jawab. Sampai satu part kena salin apa yg encik bos brainstormkan sebab saya tak paham. hukhukhuk

Kitorang sampai awal, belum maghrib pun lagi.

Esoknya, pepagi dah keluar lepas bfast sebab nak cari florist. Jenuh cari guna google map kat fon *terima kasih teknologi!* dan sebab takde bunga hidup yang best, kami just beli 2 tangkai bunga ros - merah dan putih. Konsep 2 orang kongsi satu tangkai. Fi dan Sara sesama kontek encik bos dan bertemulah kami di motel. Peluk je, nangis. Peluk je, nangis. Encik bos diam je tengok wanita-wanita nangis.

Lepas encik bos bersalin kepada suit, kitorang berkonvoi ke church St. Barnabas di Bathurst. As expected, majority pakai hitam, tapi ade je makcik yang pakai pink bunga2 yang menyerlah. Tapi yang nyata lelaki semua pakai suit. Fi pesan kat saya supaya jangan pakai jeans, jangan pakai bling-bling. Kesimpulannya, jangan pakai mcm nak pi kenduri kawin. Simple but sweet je lah kot konsepnya. So, saya pakai kargo pants, blouse fesyen orang mengandung, tudung kat profile facebook *heheh*, kasut ballerina. Saya rasa saya ok je, tapi entah kenapa encik bos tetiba tanya saya "First time ke masuk church?". Tataula muka saya jakun ke / gelabah ke kan. Saya rasa saya ok je. So, diapit oleh encik bos dan Fi. Encik bos kata kena dok sesama untuk rasa lebih selesa dan kuat semangat. Sib baik la tak duk sebelah Sara sebab memang dia tak berhenti-henti nangis dalam church, walau pada hakikatnya saya lagi suka duduk sebelah Sara di hari-hari biasa. Dalam church saya langsung tak nangis. Bila godmother charlie, kawan sepermainan charlie dari kecik, kawan sekolah menengah, kawan dari degree bagi ucapan dan mengimbas kebaikan-kebaikan charlie, saya diam je. Ramai orang nangis, orang belakang saya nangis tersedu-sedu. Tapi bila encik bos bagi ucapan, terus saya nangis walau saya dah baca awal-awal skrip ucapan tu. Lepas habis upacara mengenang kebaikan charlie semua pakat semangat nyanyi lagu dalam church dan berdoa segala. Saya perasan encik bos diam, dan dia pon perasan saya diam, hehe. So, kitorang dua orang je lah kot yang tak menyumbangkan suara yang memang sumbang.
Selesai je, family ikut keranda keluar dari church dan semua orang akan berjumpa dengan keluarga untuk berpeluk-pelukan.

Encik bos ajak kitorang jumpa family dia, dan kami berarak mcm anak itik belakang bapak. Sampai turn saya salam adik dia, adik dia seru nama saya. Opkoslah I terus nangis. Tak pernah pon jumpa Rachel di alam nyata, dan kami hanya kenal melalui cerita-cerita charlie. Berenti nangis. Kendian salam mak dia, mak dia pon seru nama saya, nangis lagi. Mak dia kata charlie banyak sembang pasal saya, nangis lagi. Berenti nangis, jumpa ayah dia. Ayah dia sebut nama saya, dan kata dia banyak dengar charlie sebut pasal saya. Nangis lagi. Lagi teruk nangis bila ayah dia sambung, charlie cakap benda baik-baik je. Itulah charlie u ols, sentiasa cerita yang baik-baik je pasal orang, walau kitorang suka keji mengeji.

Lepas air mata diseka *hehe* dan ucap babai kat Fi yang kena bergerak balik, kami berarak ke property family depa sebab charlia akan dikebumikan kat kawasan farm. Memang tempat yang family dia pilih sangat unik, hanya dengar bunyi angin dan kicauan burung. Mak charlie baja sajak sebelum upacara tabur bunga. Encik bos ngan Sara nangis dengan menggila masa ni tapi saya tak nangis sebab tak dengar sangat sajak mak dia, hehe. Lepas tu semua orang beratur dengan segenggam kelopak bunga mawar. Semua nangis. Semua.

Ada kelopak balance, dan paderi suruh family dia tabur. Lepas family dia tabur, ayah dia datang dekat saya, suruh tabur kelopak yang last. Saya decline sebab saya tau, mesti jadik drama. Kendian mak dia datang tanpa banyak tanya, terus letak kelopak2 last atas tangan saya dan suruh tabur. Dengan berat hati saya pergi tapi saya tatau kenapa masa tabur tu, kelopak macam terlekat kat tapak tangan. Kelopak just tercerai dari tangan saya satu-satu. Lambat-lambat. Dan terus saya nangis. Saya nangis sampai terduduk, nangis sampai terduduk masa tabur kelopak terakhir untuk charlie. Bila saya bangun, godmother charlie terus terpa ke arah saya dan saya terus nangis dengan menggila. Bila dah surut menangis, rasa malu ya amat sebab berpuluh-puluh orang sedang menyaksikan drama. Saya masih kaku dalam pelukan godmother charlie. Saya tunggu beberapa minit baru lepaskan diri dari pelukan. Sebab malu. hehehe.

So, ramailah makcik-makcik yang tak dikenali menghampiri saya memberi pelukan dan kucupan mesra. Konpius kejap tetiba jadik glemer kan. Family dia tak nangis sangat, dah takde air mata saya rasa. Kendian dalam mode berpeluk-pelukan dengan sara menuju ke rumah family charlie.
Kitorang tinggalkan kubur mcm tu, tanpa ditimbus tanah sebab ayah dia nak timbus sendiri.

Sampai kat rumah, godmother charlie tarik saya masuk bilik tidur charlie, the spot where she was found dead on 22nd December 2009. Kebetulan kan masa tu jari saya luka. Kemudian dia bawak saya masuk ruang makan tempat depa selalu makan ramai-ramai dan charlie akan hidangkan makanan yang dia masak. Kemudian dia seret saya untuk tengok semua gambar charlie dari kecik sampai besar. Semua gambar charlie dari kecik sampai beso dikeluarkan dari album dan yang mana dalam frame diletak kat ruang tamu. Yang dalam pc pon semua didevelop.

Saya tinggalkan Bathurst dengan perasaan lega. Lega bila tau Charlie pergi meninggalkan memori yang indah untuk semua orang. Kasih sayang pada keluarga, abang-abang yang lain mak, rakan-rakan dan haiwan-haiwan.

Hidup ni sekejap je. Its up to us how to live our lives to the fullest.

I guess its time to move on =), mcm yang Jay cakap dalam intro seminit lebih ni. Ni suara Jay. Sila tekan play *pengsan*


4 comments:

  1. i might missed something *skimmed reading* :P.

    tapi apakah COD charlie?

    tak kuar result lg ek?

    ReplyDelete
  2. Belum kak. Tgh tunggu result, lagi 7 minggu baru tau.

    ReplyDelete
  3. 7 minggu??? mak aiii lamanya...

    ReplyDelete
  4. Maaf, saya gelak pada perenggan ke 6 sebab tetiba jadi Charlia. Terus terbayang drama hindustan sebab banyak nangis2.

    ReplyDelete