Sunday, June 14, 2009

Kerana mereka. saya menjadi kurang ignorant

Ignorant. Malu nak mengaku, tapi itulah hakikatnya. Tra dan Kak Khalid memang sedia arif kan betapa kurang berfaktanya saya dalam apa jua bidang. Walau budak bio, boleh mengeluarkan fakta eutrofikasi berlaku di paya bakau? Dan kak khalidah dengan penuh kekejian telah mengeji ala2 diva..keke. Tu belum masuk hal dunia. Hanya duduk sambil buat muka kesian, dan tggu disogokkan dengan fakta.

Itu kisah dulu. Sekarang pun tak banyak bezanya. Masih malas baca paper. Masih tak tengok tv. Sebab tu lah Allah campak saya ke sini - supaya aku bercampur dengan orang lain dan kurangkan keignorance yang melanda diri.

1. Kisah Manohara dan Tuanku Temenggong, kisah Ambalat, iisah Siti Hajar. Dek kerana ramai rerakan Indo di sini dan mereka begitu bersemangat patriotik, ketiga-tiga isu di atas yang berkaitan dengan negara kita yang tercinta saya perlu amik tau. Kena amik kisah. Sekurang-kurangnya kalau mereka suarakan saya ada fakta kalaupun bukan utk defend, cukup sekadar memberi mereka berfikir bahawa dalam 2 kisah di atas (kisah siti hajar sudah hampir selesai saya kira), kita tak boleh menjadi pengadil apatah lagi pemberi hukuman. Dalam kes Manohara dan TT, lagilah kita tak boleh nak adili di peringkat awal ni sebab banyak unsur keraguan yang timbul dan terlalu banyak publisiti diberikan sampai kisah siti hajar juga tersupress dek kehangatan kisah kerabat kelantan dan gadis indonesia yang cantik ini.

2. Kisah pilihanraya Iran. Kesemangatan peter petrelli dengan pilihanraya iran membuat saya terpanggil untuk sama2 mengikuti perkembangan pilihanraya iran tahun ini. Peter mahukan Mousavi menang, tapi Ahmedi Nejad telah mendahului lebih 30% dr undian. Hasilnya Ahmedi Nejad akan menyambung khidmatnya lagi satu penggal. Dan tahun ini iran telah mencipa sejarah kerana peratusan yag keluar mengundi adalah sangat tinggi berbanding sebelumnya dek kerana ada semangat untuk menaikkan Mousavi ke tampuk pemerintahan. Sampai sekarang saya masih tertanya-tanya semangat apekah yang diberikan Mousavi kepada anak-anak muda ini?

3. Kisah pembunuhan pelajar India







No comments:

Post a Comment