Thursday, June 25, 2009

Bantuan diperlukan dari budak fizik!

Sapa budak fizik? Saya mahu mengadu domba nih

Sedang buat experimen hujan. Ni gambar jar yg dah ditebuk tupai guna soldering iron. Tapi bukan saya yang buat. Memang dah ada, budak dulu punya.


Bila saya saya boh filter paper atas lelubang itu, air hanya keluar dr 2 lubang, middle layer. Tak keluar langsung dr center. Jadi, ini bukan mimik hujan..ini adalah atap bocor. Haish.

Sapa ada idea nak pastikan air keluar dr banyak lobang. Tapi syaratnya saya nak dripping rate slow, tu yang lapik kertas turas.

Penat tau i menggerudi bekas yang baru (pas nih balik berotot ketul2 sebelah tangan sebab dril tu berat!).


Jenuh dah drill saiz yang berbeda, dah guna saiz kecik n besar..paling banyak adalah air drip dr 3 lubang..tapi tu pun lepas sejam dia drip dr satu lubang (still middle layer).

Sapa ada idea bgtau ye..Saya nih lemah konsep fizik. Dulu masa matriks saya drop subjek tu.

-----------------------

Pesanan hari ini

Kasihilah lebih dr satu..kikikiki.

Dan untuk tatapan semua, terimalah...

Tengah jalan balik beli lunch, sepanjang jalan jumpa banyak cacing tanah bergelimpangan..Ntah pesal.. Ni yang paling besar..

3 comments:

  1. selain filter paper, ada yg lain buleh di gunakan?

    1. cotton
    2. muslin cloth
    3. sponge

    sbb masalah dripping rasanya bukan dr lubang tp dr layer water source tuh.

    ReplyDelete
  2. setakat ni saya guna filter paper saiz - 42. dripping rate paling slow.
    sebab nak paling laju pon 32mm hujan dalam 30 minit. ni pon sv dah cakap laju gaya hujan malaysia...
    boleh nak try guna cadangan akak tu..tapi i kena ada banyak layer la kot..kang terabsorb pulak..adeh..pening taw...rasa nak cabut kepala shower tu, pastu tekan pelan2 bagi dripping rate slow...pening2...
    sv suh saya jumpa lect fizik..hukkkksssssss

    ReplyDelete
  3. gi la jumpa lecturer fizik.

    mak ai! besarnyer cacing!

    ReplyDelete