Tuesday, June 23, 2009

10 dalil kenapa saya tak suka memasak

1. Saya tolak konsep memasak adalah terapi untuk diri saya. Saya stress memasak sebab sentiasa kelam kabut. Saya perlu kelam kabut. Kalau relaks, jadilah insiden makanan rentung.
2. Saya tak suka makan apa yang saya masak sebab tak sedap. So, apekah point masak?
3. Saya lemah matematik, jadi saya susah nak menganggar jumlah benda2 yang perlu dicampurkan. Saya tak reti guna istilah 'secukup rasa'. Kalau bagi resipi yang lengkap dengan berapa sudu garam, gula, barulah saya rasa ok.
4. Saya suka pikir negatif. Saya selalu terbayang gas meletup ketika memasak atau kalau di sini selalu membayangkan fire alarm berbunyi dan kena bayar 671 aud. Jadi setiap kali memasak saya akan bukak tingkap luas2 dan kesannya memasak dalam kesejukan. Tak best.
5. Mak saya merupakan wanita yang hebat memasak. Kegembiraannya adalah bila memasak, bila orang suka masakan dia. Dia memang sangat suka memasak. Perlukah saya ragut kebahagiaannya yang satu ini? Sudah pasti jawapannya tidak.
6. Saya tak suka rancangan memasak. Ramai orang tengok rancangan2 ini dan cuba untuk mempraktikkan ajaran dalam rancangan. Contoh di Facebook, pelajar2 Malaysia di aussie berbalas komen tentang makanan dan tips dr rancangan Master Chef. Kalau yamapi buat rancangan memasak mungkin saya akan tengok.
7. Selalu tak suka bau badan sendiri selepas memasak. Sama mcm tak suka lalu tempat orang bakar sate di pasar malam. Kalau dapur ada hood takpe. Eh, tapi kat rumah sewa dulu ada hood, tapi saya tak memasak juga lah!huhu.
8. Tammo buang masa. Even sekarang saya terpaksa masak demi survival, saya tak masak dalam erti kata yang sebenar - hanya masukkan benda dalam oven dan tinggalkan. Saya tak gemar berdiri depan dapur lama-lama. Susah nak gambarkan perasaan apa kah itu.
9. Saya adalah 4% lebih kewanitaan mengikut kuiz facebook (48% lelaki dan 52% pompuan). Empat peratus itu disumbangkan oleh kegedikan melihat artis jambu, kecenderungan bergossip, anatomi fizikal dan juga kesensitifan. Kemahiran rumahtangga yang termasuk memasak tidak termasuk. Oh, kuiz ini tipu sebenarnya tapi saya terpaksa jadikannya fakta demi menyelamatkan diri..
10. Saya pemalas * ni rumusan untuk 9 lagi alasan di atas*

Semoga saya dapat suami pandai masak. Paling tak pon semoga dapat yang tak suka mengomel bila saya tak masak. Yang tak lokek untuk belanja saya makan di luar..hikhik.

6 comments:

  1. kalau stakat nak mkn sorang mmg tak berbaloi masak. kalau nak masakpun masak yg ringkas sgt spt goreng telur atau goreng ikan atau goreng ikan bilis atau goreng ayam.
    ;P
    nak share satu secret: dh 2 mlm mkn nasi ngan ikan kering je.
    ptg ni kena gi cari ikan nih!

    ReplyDelete
  2. tak jumpa ikan kering =(..kalau ada sure akak beli. Akak dah muak makan ayam..skang ni beli ikan..keke

    ReplyDelete
  3. ewwwwwwwwwwwwww please lahhhhhh u!!!!

    tolonglah suka masakkkkkk!!!!

    ~ yoe

    ReplyDelete
  4. dah, dah...soal hati takleh dipaksa yoe!
    sudehhhhhhhhhh!! *baca dengan nada nyaring!*

    ReplyDelete
  5. kak dijah,
    fasa awal tuh. sementara nak capture maksud 'secukup rasa', tak cukup setakat sebulan dua.

    Rileks jer. Lepas setahun ni, conform okey.

    Buat cam saya. Masak taklah terapi ~ sebab selalu lapar tika memasak, dan tak sabar menunggu. Tapi mencuci pinggan tuh lak jadi terapi. Keke:D

    [Plus alarm tak berbunyi bila mencuci]

    Ah, soalan. Kalau alarm bunyi, dan tak mau kena bayar denda. Adakah lebih baik biar jer terbakar dapur tuh right before bomba sampai (supaya dapat diselamatkan dan tak merebak ke bilik)

    ReplyDelete
  6. Am, yeah, cuci pinggan memang terapi. Yang tu setuju..kekeke

    Ha, yelah cik adik oi..bernas sangatlah idea biar dapur terbakar tu kan..baru lagi stress takde tempat nak masak..keke

    ReplyDelete