Tuesday, August 4, 2009

Jujur

Honesty is always the best policy. Beruntunglah kita kerana terdidik supaya jujur dalam hidup. Saya perhatikan, kita memang particular bab duit dan makan. Sebab kita tau dedua benda nih berkait rapat dengan darah daging.

Suatu hari ketika sedang menunggu kain selesai dibasuh oleh mesin, saya nampak kelibat seorang rakan di depan mesin pengering. Havoc. Rupanya mesin telan duit dia 2 dollar. Pemilik asrama datang, cungkil-cungkil dan dapat keluarkan 4 dollar - 4 keping satu dollar .
Pemilik asrama berlalu. Kawan ini ceria dan gembira kerana dia dapat 4 dollar sebagai ganti kepada 2 dollar yang tersekat. Alah, setakat 2 dollar saya sikit pon tak jeles sebab nak beli kebab pon tak lepas. Bukan setakat kebab, sandwich telur pon tak lepas. Tapi mungkin saya tersentap sebab dia sangat gembira dan menjerit2 kecil kerana dapat duit.

'I think you should return the 2 dollars. It's not your money. Later there will be ppl that will go to the office and claim their stucked coins.'
'But he gave me'
'Because u didnt tell him how much of your money stucked.'
'What are you talking about?' *dah mula tinggikan suara*. He is a millionaire in Armidale! *tangan dia dah mula menerawang di udara* Only two dollars will not effect him! Dan dia mula meroyan mengungkit semua masalah dan kesumat dendam dia dengan management opis. Murahnya nilai kesalahan management opis pada dia, ganti rugi 2 dolar sajer..kihkih
'No need for you to be so emotional' saya respon mendatar sambil senyum. Rasa macho ala2 TOP Big Bang. Tahan gelak sebenarnya sebab ada jugak orang yang kuat meroyan. Ingat saya sorang je kat muka bumi nih yang kuat meroyan. dan menjengkelkan time PMS.
Saya bersandar pada washing machine, konon-konon cool. Tak mau bagi dia 'vibe cari gadoh'. Kalau saya berdiri tegak kompom lepas nih jadik insiden hantuk-hantuk kepala kat washing machine.
Dia terdiam 3 saat. 'I will buy something with this money and we will share!' Dia senyum nampak banyak gigi, mcm Daesung Big Bang.
'Thanks, but I dont want it. Give it to your friend then' saya senyum manis dan terus pusing, kembali menghadap mesin basuh.
Dan saya terfikir, mungkin pada mereka itu rezeki yang jatuh bergolek. Mungkin.

Suatu masa dahulu, saya beli magnetic holder sekeping. Rupanya melekat dua keping. Kira mcm beli satu terpercuma satu lagi. Balik asrama baru pasan ada 2 magnetic holder. So, di suatu ketika yang lain saya pi beli lagi 2 magnet, tapi bayar untuk 3. Saya explain dan orang kedai mcm sentap dan terus cakap 'oh, thats very kind of you!', dan makcik tua kat barisan sebelah terus pusing pandang saya dan senyum =). Hati kecil berbisik 'Makcik, ada anak bujang muda yang hensem dan hot?' keke.

Mungkin orang ingat kita bodoh merugikan diri sendiri dan menolak rezeki yang jatuh bergolek, lantaklah orang nak kata apa. Kita sepatutnya banga kerana kita jujur.

Pulangkan semua yang bukan milik kita , termasuk hati makhluk lain yang telah kita hiris halus-halus dan potong kecil-kecil jadi dadu guna pisau tumpul yang berkarat dan kemudian tabur garam dan lada hitam atasnya.

Pengajarannya kawan-kawan, buatlah apa yang kita rasa betul walaupun nampak macam kita yang rugi. Mana tahu kot kot di sekeliling kita ada insan sedang usha2 calon menantu untuk anaknya yang hot. *kesimpulan sesuka hati*

Note 1 - ini entry lama yang baru dipublish. jangan tuduh i gila blog sampai tak siap keje *jeling adik ikan gentle yang sedang berpoya-poya di kuching*

Note 2 - busy tahap awek gaban. Not available for gossiping until further notice *jeling cik pensyarah, orang besar carefour*. Hanya available untuk review lagu *jeling artis* - sila send ke email kalau ada lagu untuk direview. you-know-what akan diusahakan bila kurang busy.

3 comments:

  1. akak, mana tau kot2 makcik tu ibu kepada farmer wants a wife nyer candidate.hahaha...dia balik citer kat anak dia ka...hhaha...ewah...

    saya pun nak daftar tuk farmer wants a wife tu leh? amik borang penyertaan tuk saya sekali.hahaha.saya tak reti jaga binatang, tapi saya pandai makan binatang.hahaha...kejam sungguh ayat tadi...abaikan.lalala~

    ReplyDelete
  2. adik ikan gentle? hahahaha

    aku suka terma itu!

    tra

    ReplyDelete
  3. kekanak tokyo - kannnn? jom masuk jom. untungla hang kalau depa pilih..makan daging free sokmo..haha. sebagai balasan, hang masak cek mek molek..kekekeke
    NAK RESIPI

    tra -
    aku ckp 'laki malaysia tak gentlemen'.
    dia jawab 'aku gentle'..hahahah

    ReplyDelete