Saturday, August 29, 2009

Kami

'You want coke or wine?'
'Coke please, i dont take wine'
'You dont take wine because its ramadhan?'
'No. You will have no idea what will happen if I'm drunk. Thats why I should follow my religion's rule - not to take any drink that could make you drunk'
'Fair enough, I cant imagine if you are drunk! You will go crazy!'

Masa di sekolahrajaperempuantaayah dulu, saya selalu gagal tahan mata bila kelas thanawi. Kesannya, buku dipenuhi dengan awan larat kesan sifat artistik tanpa sedar yang menggerakkan pen. Dan saya kira, saya tercampak ke sini kerana tuhan mahu saya terus menimba ilmu tanpa jemu - kifarah sebab tak penah jaga dalam kelas thanawi selama tiga tahun, hiks.

Armidale. 2009. Populasi muslim yang tak ramai, masjid yang hanya menampung 20 orang untuk solat jumaat pada satu-satu masa menyebabkan islam adalah agama yang agak asing. Lebih asing mereka rasakan bila warga muslim yang berkeluarga biasanya menghabiskan masa sesama mereka dan bercampur gaul dengan rakan sebangsa dan seagama.

Mencuri kena potong tangan, lelaki boleh kawin banyak sampai empat, tak boleh pegang anjing. Ramai manusia di sini masih tak faham islam, tapi mahu lebih memahami. Tak perlu konsep 1Australia atau 1Armidale, mereka sangat bersemangat untuk lebih kenal-mengenal agar lebih memahami.

Menganut islam secara baka menyebabkan kita selalu terlepas pandang atau amik mudah tentang semua perkara, terutama tentang hikmah dan fadhilat tentang sesuatu perkara. Sungguh, saya sangat kagum kepada saudara2 kita yang mengenal islam dari hati dan buat keputusan untuk menganutnya dengan penuh keyakinan, berbanding kita yang mewarisinya secara turun temurun.

Saya pernah terdengar soalan seseorang pada seorang sahabat
'kenapa muslim takleh makan babi?'
jawab kawan saya 'because God said so'
'Kenapa takleh makan daging yang tak sembelih secara halal?'
'Because God said so'

Bagi saya itu terlalu play safe sehinggakan orang yang ingin lebih memahami tak mendapat penjelasan. Mati terus di situ.

Betul, bab agama bukan boleh guna logik akal semuanya, kerana takut tersasar. Tapi bagi saya ada benda yang boleh kita terangkan secara hikmah supaya orang nampak islam itu adalah satu pegagangan yang membuatkan kita jadi manusia yang lebih mulia, yang memahami fitrah manusia dan menyalurkannya pada benda yang hak.

Saya sedikit lega sebab saya rasa ramai rakan sepenggosipan suka bertanya pasal islam. Tadi ada yang bertanya pasal keuzuran yang menghalang seseorang berpuasa, memandangkan dia tahu saya tak berpuasa. Dia sangat teruja bila dia berpendapat orang yang baru lepas bersalin pon tak boleh berpuasa dan saya kata 'bagus, tepat!'. Mata dia bersinar kegembiraan sebab dia sudah paham konsep. Saya juga lega kerana lately dia selalu tanya banyak soalan, tanda dia mahu lebih mengenal kita.

Kelmarin manager animal house tanya saya pasal berpuasa kerana mereka ingat kita langsung tak makan sebulan, dan akhirnya selepas penjelasan siap dengan gaya bagi menggambarkan matahari terbit dan terbenam, dia memahami dan wajahnya mcm lega. Lega kerana ia taklah seteruk yang disangkakan. Mereka sangkakan kita berlapar dahaga selama 30 hari 30 malam. Superman pon boleh pengsan kalau mcm tu. Saya perasan ga*reth tumpang dengar dengan khusyuk. Terasa mcm forum hal ehwal perdana pula.

Dan One juga makin lega sebab dah paham kenapa wanita2 muslim berkampung senyap-senyap dalam bilik saya, makan lunch ketika bulan puasa. Dia kata dia begitu konpius kenapa pompuan-pompuan ni tak puasa sedangkan ini bulan Ramadhan. Kalau tak dimaklumkan, dia ingat kita semua kena puasa tanpa mengira apa jua yang berlaku. Barulah terfikir di logik akalnya, kalau period pasti lemah2 badan dan tak larat nak berpuasa. 'Fair enough!' katanya.

Dan hari tu Sam tanya pasal daging halal *kedip2 mata*. Dan dia kata dia tatau apa2 pon pasal islam sebab mamat2 arab tak kawan ngan dia, hanya bercampur sesama depa alalalala, comelnya ngadu. Dan dia macam mengkagumi islam yang menitikberatkan kebersihan dan keadilan pada binatang. Islam sangat asing bagi dia dari Peru yang populasi muslimnya kurang dari 0.002%.

'Research have been done on muslim slaughterings. Animals will feel less pain because you use very sharp knife and u kill it really fast. So, its ok if you dont want to use captive bolt first'. kata encik bos kedua.
Update, since Am tanya pasal paper, I found this old research paper Wilhelm Schulze yang diterjemah dari bahasa Jerman tentang sembelihan halal nih. Klik sini
. Rumusan, klik sini. However, ni adalah paper lama, sebelum kita dilahirkan lagi (1978). Encik bos mungkin maksudkan paper nih, sebab tak jumpa pulak paper terkini dan tersensasi pasal nih. I will try to ask from him later.

Kesimpulannya, rakan-rakan di sini semangat nak tahu pasal islam, sebab depa dengar yang buruk-buruk saja tapi bila depa jumpa I, nampak vok pulak.hahaha. Dan saya tersenyum sentap bila ada yang dah terikut2 cakap insyaAllah dan bagi salam.

Semoga allah tetapkan iman dan bantu kami untuk menjelaskan apa yang kabur. Amin.

-------

Are you fasting? *motif budak lelaki muslim suka tanya pompuan muslim posa ke dak?*
This is Ramadhan! *saya jawab sambil senyum*
Kawan dia menyiku, 'Of course she is fasting, she is a muslim!'
Saya senyum dan berlalu sambil beri lambaian ratu.

10 comments:

  1. mmm... nape budak laki tu tanya pompuan puasa ke tak?
    sbb nak tahu pompuan tu period ke tak ke?
    kompius!

    ReplyDelete
  2. kann? konpius jugak. sib baik peter baik, tak penah tanya soalan cepu mas mcm tu. hikhik

    ReplyDelete
  3. 1.taklah, maybe lelaki tuh nak masak-masak dan nak suruh try taste masakan supaya bila dijamu kepada yang ramai, rasa sedap

    (keke, pernah tanya untuk tujuan itu)

    2. Entri yang best. Tiada keroyanan dan penuh dengan hikmah Ramadhan:)

    3. Boleh tak tanya En bos kedua, paper apa yang cakap fasal eksperimen sembelih menurut Islam lebih kurang sakit tuh. Kalau bersembang dengan citation, lagi best.

    ReplyDelete
  4. 1. Sentap kejap. *diam 2 saat*. Nampaknya kena berpikiran positip sentiasa kan?tak sangka ada jawapan mcm nih..keke

    2. Ala2 bulan ramadhan melatih diri menjadi sabar..hikhik

    3. Boleh, boleh. Nanti I tanya.

    ReplyDelete
  5. aha..kalau ada paper tu tolong pass kat sini juga..we are looking desperately for that paper

    ReplyDelete
  6. kalau tak silap, basically teorinya bila disembelih secara pantas pd 'urat' utama, aliran darah tidak sampai ke brain maka haiwan sembelihan mati dgn cepat dan 'impulse' kesakitan tidak selama mana spertimana jika ditembak (e.g lah)

    rujukan naskah ilmiah tidak disertakan disini.

    ReplyDelete
  7. Miss BumbleBee,
    bukannya apa. Kalau kengkadang sembang dengan mat saleh, diorang nih bila kita cakap berlandaskan agama, dia jadi rigid sikit sebab dia nak science factual.

    So, kalau sokong dengan literature, tambahan lagi kerja tangan diorang, baru diorang nak percaya sikit.

    ReplyDelete
  8. huh!!!! kisha cik tutor yg penuh dgn ke'propa'an....hikhikhik....

    ~ yoe

    ReplyDelete
  9. yup Am, i know that. being a scientist too, facts and figures mmg essential.

    my comment just a chunk of info to share to all the readers here, since its a good thing all of us knew why konsep halal neh bagus.

    so, if u wanna except or not based on my non-journal proof reading many moons ago, its up to you.

    sharing is caring.

    ReplyDelete
  10. Miss BumbleBee, accept ajer :D

    ReplyDelete