Monday, August 17, 2009

Menyesal?katakan tidak! Part 1

1. Flatmet takde 3 minggu - pegi practical kat hospital yang jauh dari sini dan tunang dia teman, meninggalkanku kesepian dan kesunyian seorang diri. Walaupun saya suka conquer dapur sensorang, tapi dirasakan hidup amat membosankan dan sangat sunyi tanpa suara flatmet bersembang dan bertengkar sesama sendiri.hihihi. Kak Ron, kita mesti jadi hosmet bila kembali berkhidmat esok. Tak boleh bayangkan kalau duduk sensorg sampai tua. Bosan. Sunyi. Tapi saya tak menyesal pindah ke asrama ini. Walau sunyi, walaupun kedai kebab jauh, walaupun shopping complex jauh, walaupun takde Sam yang comel, walau tercungap-cungap mendaki bukit untuk sampai ke skul, walau komunikasi di hujung mggu adalah hanya dengan orang-orang di alam maya di alam fon, saya tak menyesal. Hidup ini ada priority, dan bila kita tahu dan paham priority kita, kita akan cuba kuat semangat. Bila meletakkan lab dan bebiri sebagai priority, saya pejam mata sebelah. Walau hakikatnya kesunyian dan kesepian melanda jiwa, menyiat-nyiat seketul daging dalam tubuh.

2. Ramai yang masih bertanya 'Malaysian ramai?' 'kenapa pilih tempat takde Malaysian, nasiblah..'. Honestly, memang rasa tak best bila takde Malaysian. Nak tumpang bermanja dengan kakak dan abang senior memang jauh kandang dari bebiri lah (jauh panggang dari api, modified). Nak bergotong royong merealisasikan malam kebudayaan Malaysia, dalam mimpi je boleh. Nak dengar orang cakap Melayu, tepon Malaysia hehehe. Saya kurang bijak bila membuat keputusan, tapi still saya tak menyesal. Saya pilih supervisor yang saya tahu dia masih aktif internationally, tanpa mempertimbangkan komuniti Malaysia ada ke tak. Tapi mungkin, kalau saya mempertimbangkan Malaysian ada ke tak, saya takkan sampai ke sini. Saya takkan jumpa Peter, takkan jumpa encik bos, takkan jumpa Sa*ra, takkan jumpa A*ke, takkan jumpa abang ga*reth.
Minggu lepas abang ga*reth janji nak tolong saya pagi ni. Dia suruh saya panggil dia kat animal house. Tetiba hari ni rasa penat, rasa mcm tammo panggil dia kalau boleh handle sendiri the 5 B's. Malas nak ke animal house panggil dia sebab penat nak jalan. Sedang khusyuk membuka pintu kandang, terdengar suara dari puluhan meter 'dijaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!~' tu je saya dengar. tak dengar benda apa yang abang ga*reth pekikkan. Pekikkan dia persis Azhar Sulaiman dalam iklan panggilan pulau ke hapa tah nama filem tu. Tapi dia tak jerit 'aku cinta padamu' mcm Azhar sulaiman lepas laung nama Ayu.
Kalau saya tak ke sini, adegan panggilan kandang ini tak berlaku kan?kekeke.

3. Encik bos sekarang makin tegas. Dia mahu otak saya tak lembab sangat. Maka setiap kali jumpa dia saya akan bergenang air mata, jantung berdegup kencang, atau berpeluh. Sekarang sudah tidak bergenang air mata sebab sudah tau dia makin strict. Maka, setiap kali jumpa, akan study sebelum jumpa. Walaupun masih berpeluh masa bersoal jawab, saya makin tak sedih. Sekarang saya baru memahami perasaan student2 final year project/masters/phd bawah prof abu, since persamaan prof abu dan le*wis adalah kehebatan analisis statistik. Soalan terjah analisis statistik seringkali buat saya berpeluh dan gelabah ayam. Tapi I'm catching up. Ini boleh dikategorikan sebagai kaver analisis stat dari degree sampai masters. Padan muka, sapa suruh malas study masa degree!!
Kadang-kadang saya rasa sentap bila student seliaan orang lain mempertikaikan saya sering dipanggil bos untuk menghadap, sering diberi homework untuk baca topic tertentu dalam stat, sering disaran untuk join eksperimen orang lain dan disarankan selesai 3 eksperimen sebelum confirmation. Yer, saya pon sentap sebenarnya sebab saya nih student average yang kadang2 lembab sikit. Tapi takpelah, saya tak menyesal pon pilih encik bos sebagai teman hidup sv. Sebab saya tahu, kalau tak banyak, pasti sikit yang boleh saya perbaiki. Saya nih jenis yang kalau sv laid back, saya pon goyang kaki..ngeh, ngeh. So, saya pekakkan telinga sambil tersenyum saje bila orang hairan kenapa saya menonggeng lebih banyak dari budak lain.

3 comments:

  1. OH.

    Pak Abu nye ayat first '0.05 ok?'
    balas "Ok Prof, a bit skewed tp kalau I normalize should be fine"

    *pastikan gambarajah bewarna-warni, mudah warga emas itu check graph anda..ahaks.*

    tetiba rindu Pak Abu walau bukan salah sorang favourite student dia.

    kekadang priority dan kesungguhan itu tunjak and akar segalanya. seperti kesungguhan 'menunggu' (off topic plak!!!!)

    ReplyDelete
  2. Menunggu? ehem, ehem.*tetiba tersengih baca perkataan ini, apekah? kekeke*

    Baru saya rasakan, untung sebenarnya dapat bos-bos yang strict. Ayat feveret bos2 saya adalah 'what is the degree of freedom?' bila saya tengah rangka experimental design.
    Sebelum ni tak amik kisah pon.hukhukhuk

    oh, dan encik bos cerewet bab graf2 seme nih kak! gridlines meti putus2, musti grey colour, tammo border *phew*.

    ReplyDelete
  3. ntah mengapa tiba2 bersemangat bila baca entry ni...ayuhhh..teruskan perjuangan,letakkan priority sebagai tunjang utama perjuangan..

    ReplyDelete