Friday, September 18, 2009

Kisahnya

Terkedek-kedek ke padang ragut untuk amik plastik bag yang disangkut belakang bebiri.
Hampa.
Hampa bila sampel yang dikumpul adalah sedikit. Sangat sedikit.
Timbang, hanya dapat 700g dari 4 ekor.
Hari tu dari dua ekor dapat sekilo lebih.
Terus sms encik bos, sambil cuba menenangkan diri. Sambil2 tu cuba kira-kira berapa pellet yang mampu dibubuh dalam setiap container.
Dasat, 3 gram je berbanding 14 gram.
10 pellet berbanding 44 pellet hari tuh.
Bos kol.
Suara dia mcm tegas. Dia sentap tetiba jadik mcm nih.
Saya blur.
Lebih blur n sedih bila dengar suara encik bos mcm frust.
Lepas letak tepon pergi ke padang ragut.
Angin kuat.
Air mata dah mengalir tanpa henti.
'Kenapa la korang tammo berak wahai bebiri' ucap saya dalam hati sambil kesat air mata.

Bos kol, dia dah sampai lab.
Saya terkedek2 ke lab.
Bos brainstorm, dia suspect padang ragut yang saya locate animals tu tak cukup rumput. Suppose saya lebih alert dengan komposisi rumput hijau.
Mungkin juga faecal ring dah lari allignment, menyebabkan tinja tak ditadah dengan jayanya.
Pergi ke padang ragut bersama-sama.
Encik bos tengok rumput ok.
Tengok ring ok.
Saya lega.
Rupanya sebab stress tukar tempat makan.
Hari rabu saya pindahkan dari padang ragut besar ke kawasan yard.
Rupanya depa stress - mogok lapar.
Suppose kena letak seminggu sebelum.
Saya tak terfikir.
Maka, 200 container sudah dikeluarkan dari incubator.
Tanah sudah dikeluarkan, kembali dihantar untuk nyahkuman + kering.
Takpelah, at least dapat beraya ahad ni. Taklah terkejar2 ke lab pepagi raya.
Kesimpulan, minggu depan baru buat semua balik.

-------

'Don't be sad' kata encik bos bila nampak bulu mata saya basah.
Sapa tak sedih kan?

2 comments:

  1. stress sebab pindah tempat makan, bukan setakat kambing, ko pun stress. kekeke

    jgn bmbg ok, semuanya akan baik2 aja. hikmahnya dpt beraya.yay

    tra

    ReplyDelete