Saturday, September 5, 2009

Iftar dengan org Arab

Ingat tadi nak berbuka kat lab jer sebab banyak keje tak siap. Dah siap bawak biskut untuk makan. Tetiba tadi wijdan kol, bgtau yang wanita2 arab ajak saya join depa berbuka. Bila terfikir yang sejak ramadhan nih tak pernah sekali pon berbuka dengan orang lain, saya stuju. I gave myself a break, demi untuk merasa berbuka berjemaah dengan orang lain. Kali ni je.
So, pukul 5 dah siap2 nak balik. Nasib baik Deepani *kawan baik dharma* nampak saya nak tunggu bas dan offer hantarkan saya ke bandar. Alhamdulillah =).
The iftar was fun, except bila depa andaikan saya paham depa cakap arab - depa bergossip dengan sangat laju dan dengan dialek iraq. Lepas tu tanya pandangan saya. Sentap! Ni angkara wijdan *tunding jari*. Dia buat onar kata saya reti cakap and paham bahasa arab. Kesannya, saya hanya senyum mcm wanita solehah gituh dengar depa gossip. Hapah tak paham. Dan tidak syak lagi, wijdan adalah ibu ratu gossip iraq. Dia bergossip, semua menumpukan perhatian, kendian ketawa reramai.

Ni bukti..hikhik
Wijdan belah kiri sekali. Budak bawah umur je bolayan dia..hehhee

Nota: Nampaknya saya dikelilingi ratu2 gossip di sini. India - Dharma, Thailand - One, Iraq - Wijdan. hiks. oh, dan penambahan, Australia - Charlotte *sara dah komplen sebab kitorang bercakap tak berenti dalam lab*. ngehngehngeh.

Ni makanan yang terhidang. Ni je gambo yang saya amik sendiri. Gambo yang lain, anak wijdan dan kawannya gigih nak tolong amikkan..kekeke. Makanan banyak, tapi tak reti nak makan sebab sistem depa lain. Setiap orang ada sudu, amik je mana yang nak. Kira main serbu guna sudu masing-masing. Syiah berbuka lewat sikit, lambat 15 minit dari kita. Depa tggu betul2 matahari tenggelam, baru berbuka.

Macam-macam ada. Still, saya rindukan tilapia goreng cicah sambal kicap+perahan limau. Bukan tak bersyukur, tapi bila join iftar ni lagi la buatkan rindu makanan malaysia. Selalu berbuka sengsorang takla sayu sangat. Mebi sebab makanan yang saya masak tu sedap menampilkan rasa2 malaysia, so saya ok. Tapi hari nih, menahan sendu. heheheheh.


Ni dengan Zainab dari arab saudi. Dia ni lah yang terjah saya masa jalan sengsorang ke arah library. Terus dipeluk cium saya sebab eksaited nampak pompuan pakai hijab. Hari ni kami bertemu lagi. Bersembang2 dengan penuh keayuan. Sangat friendly dan bersemangat dia nih =). Tapi dia kurang bergossip sikit dr wijdan sebab dia guna bahasa arab standard.


Dengan sanar *atas riba* dan manar *getah rambut pink*. Kawan depa amikkan gambar. Tetiga pakai sweater pink =p. Tapi saya takde bunga atas kepala. Budak pakai sweater purple kat belakang mcm muka wardina pon ada. Mak dia punyalah lawa!

Berat okeh bebudak nih. Sanar mcm malu2 tammo tengok kamera, kawan manar ni *lupa nama* memang manja gila dan suka peluk2 orang dengan bersemangat =). Sila pokus kat tangan dia. Setiap bebudak yg datang iftar dapat jam tangan candy. Lepas iftar, gigihla bebudak ni makan jam tangan memasing..hikhik.

Amacam encik artis? tercabar tak dengan gambar2 penuh sipat keibuan inih? kehkehkeh.

Sebab saya sorang je pakai tudung cara lain, mak budak yang muka mcm wardina tu nak bagi saya selendang belit2. Seram je mendengarnya. Tercekik tak agaknya diriku nanti? hehehe.

Dan malam ni wijdan jadik macam kakak angkat yang garang. Dia tak bagi saya balik sensorang naik bas malam2. Family dia hantar balik asrama. =). Alhamdulillah.

Walau jauh di sudut hati saya sedang runsing tentang hal yang itu dan hal yang ini, at least malam ni saya sangat lapang sebab tetiba rasa mcm dikasihi dan disayangi.

Tentang hal itu dan hal ini, saya betul2 berserah pada allah.
Hal itu, *sigh* saya mungkin akan berhenti kerana saya memang tak pernah ada kekuatan untuknya.
Hal ini, saya akan terus berusaha sebab itu matlamat saya datang sini.
Doakan.

6 comments:

  1. acu, pengalaman baru yg susah nk dpt tu :)

    ttg hal itu dan ini, ayg ucapkn goodluck! :)

    ReplyDelete
  2. ayang, kalau ayang datang sini, mesti org ingat ayang dari iraq =p

    thanks..

    ReplyDelete
  3. Hai cik arabiah...memang penuh keibuan apabila cik arab meriba budak2 itu...jgn wat balik pak arab ke malaysia dah ler...hahaha

    ReplyDelete
  4. keke.bagus bagus:D

    apsal ada kacau 'anda mungkin juga meminati' kat bawah tuh. sangat tidak sesuai!

    ReplyDelete
  5. ala walopon depa gossip dlm bahasa arab...aku rasa ko tetap bole paham, maklum lah sensor ko kan tahap ratu gossip antarabangsa!!!

    ~ yoe

    ReplyDelete
  6. zoncapriku - tunggu dan lihat sajer..kekeke

    am - sebenar akak dah edit kepada 'entry lain' tak boleh plak..cisciscis. mcm default.tapahapantah.

    azrul - yer, sensor aku sensor gossip antarabangsa. tapi aku tak reti nak bergoss balik.hehehe

    ReplyDelete