Thursday, September 10, 2009

Entry emosi bukan sebab artis korea

Habis proses sample pukul 8.30 malam.
Alhamdulillah, lega sangat.
Balik pulak Deepani hantar ke asrama, since dia memang lalu asrama bila nak balik ke smith house. Alhamdulillah lagi =).
Today is wayyy better sebab malam tadi cukup rehat. So, lebih cergas dan ceria.

'Semalam muka mcm zombie' kata encik bos.

Haruslah mcm zombie, sebab kelmarin habis keje pukul 1.30, kendian sebab bantai minum minuman bercaffien, takleh tido. Sembang ngan Kak Yan kejap, pastu tunggu Subuh. Lepas Subuh tido kejap then sambung keje kat lab. Tapi hazabnye bila kesan caffein dah hilang, asik terhantuk kat mikroskop sebab ngantuk. Stop mengira, sambung tido lagi setengah jam. Sampai pukul 9 malam, paksa diri berenti sebab dah nampak objek dalam slide mengembang. So, sepanjang semalam rasa busuk ya amat, selekeh tak hengat. Tak mandi, setakat cuci muka je bila masuk lab. Tudung pun dah senget benget. Tak sempat lak cek ada taik mata atau kesan air liur basi kat muka. Takde cermin. hiks.

Perasaan sekarang bagaikan seekor kerbau di dalam lumpur, tenang dan nyaman. Walaupun bersifat sementara sebab esok kena buat pengecaman spesis cacing yang dah ditetaskan. Ada 25 jar yang nak kena camkan, kira dan rekod. Then kena amik gambar dari sampel yang dikira mcm nak gila tuh sebelum tergredasi. Kemudian kena start validation untuk recovery. So, weekends nih still takleh burgumbira sakan.

Semalam, dalam keadaan zombie, datang seorang hamba Allah ke opis, ketika saya pulang sekejap ke opis. Kisahnya begini...jeng jeng jeng..
Saya dalam proses untuk memohon kerja sambilan. Tapi setakat sembang2 dalam lab dengan Sara dan Fi, since depa dua org memang buat kerja sambilan jugak. So, cadangnya, bila dah settle eksperimen, saya nak buat keje part-time. Rupanya Fi dah maklumkan pada seorang pensyarah pasal saya yang mencari kerja sambilan, memandangkan dia memang memerlukan kaki dan tangan yang lebih untuk eksperimen anjingnya. Ada hamba Allah yang dapat tahu pasal hal ini, memaklumkan pada pensyarah tersebut bahawa saya akan ada masalah bekerja dengan anjing sebab saya adalah muslim. Maka, berdasarkan pengakuan yang didengar dari mulut hamba Allah ni sendiri, yang saya paham, pensyarah tersebut takkan amik saya kerja.
Saya diam.
Hamba Allah ini minta maaf, sebab dia tahu bila saya diam maknanya saya offended. Tetiba dia kata dia sanggup tarik balik kata2 dia kat pensyarah tu.
Saya kata takpelah, saya akan tanya encik bos kedua sebab eksperimen ayamnya juga perlukan orang. Lagipon bukan saya yang officially mintak kat pensyarah tu. Fi yang sangat baik hati fikirkan saya dan tolong tanyakan.
Hamba Allah ni bagi lagi dalil lain kenapa dia rasa saya tak sesuai kerja dengan anjing.
Katanya saya takde kereta. Saya terima.
Katanya susah. Juga saya terima sebab saya memang tak pernah handle anjing.
Semua saya terima, kecuali satu - alasan yang mula-mula dia bagi. Alasan yang menyebabkan pensyarah tu bersetuju tak ambik saya. Alasan yang membabi buta. Saya muslim. Hanya sebab saya muslim.
Saya memang emosi bab nih. Saya boleh terima 1001 alasan. Cakaplah saya tak cukup ketinggian untuk handle anjing besar, cakaplah badan saya kurus kering takde isi sampai boleh mengundang bahaya bila anjing ingat itu makanan, cakaplah anjing tu bakal gigit saya kerana boleh sense saya takut, cakaplah saya ni kelam kabut buat kerja dan tak sesuai kerja dengan anjing. Cakaplah apa sahaja tapi tolong cakap saya tak boleh kerja dengan anjing sebab saya muslim, dan saya ada issue dengan anjing. Apa isunya?
Saya mengigil tahan marah bila dia bagi alasan2 lain untuk menyokong tindakan dia menyarankan pensyarah tu tak ambil saya. Saya ketap gigi tahan lidah dari bergerak, kerana saya tahu, kalau saya bersuara, saya mesti akan menangis sebab geram.
Ini bukan soal duit. Langsung bukan. Kalau pasal duit, baik saya kerja kat rumah orang tua.
Ini soal maruah pada saya.
Saya tak mahu orang tak boleh bekerja dengan saya kerana agama saya.
Saya meminta position penghidang arak kah di kelab malam? Kalau itu yang saya buat, wajarlah orang nak mempertikaikan.
Ini penyelidikan untuk kemaslahatan anjing.
Anjing pon makhluk Allah kan?
Dia berlalu pergi lepas saya masih diam membatu dan elakkan bertentang mata.
One pandang saya.
Air mata jernih dah bertakung kat kelopak mata.
One pegang saya. Dia kata dia pon sentap bila terdengar conversation kitorg. See? bukan saya je emo tak hengat.
Series saya geram.
Kalau tak tahu apa2, boleh tak jangan cakap satu apa pun? Biar pensyarah tu yang tanya saya sendiri. Biar saya sendiri yang jawab. Ada isu atau tidak, itu antara saya dengan pensyarah tu.
Dalam etika kerja kehaiwanan saya, saya tak pernah bagi alasan agama untuk tidak melakukan sesuatu. Sebab bagi saya, kita yang buatkan benda jadi susah. Kita yang suka melebih-lebihkan. Pernah di smith house saya tengok sorang muslim sedang menyamak seluar yang terkena air liur anjing. Yang meruntun hati, dia menjerit 'stupid dog!' berulang kali sambil menyamak. Menyamak diam-diam takleh?
Allah kata samak dengan air tanah, bukan dengan air sungai gangga yang susah nak amik! Saya tammo orang menganggap agama islam mencacatkan kerja sehari-hari.
Kisah ini sampai ke telinga Sara. Kebetulan Sara pon kerja part-time ngan pensyarah tu dan dia sememangnya sentap bila isu ni timbul. Sara pon tumpang bengang sekali *dia memang rakan sepengoveran* dan suruh saya jumpa sendiri pensyarah tu kalau betul nak kerja.
Saya kata saya nak tanya encik bos kedua dulu sebab saya mcm lagi selesa ngan team encik bos kedua.. Kalau tetiba saya berminat nak join research anjing tu, baru lah saya jumpa lecturer tu. Dan bila saya dah tenang, saya nak confront hamba Allah ni elok2. Sebab sebelum ni pon dia penah buat statement 'bestnya ramadhan kat Malaysia, mesti takyah kerja sebab negara Islam'. Kalau yang dengar ni orang asing yang percaya pada dia? Tak ke menggambarkan puasa nih menyebabkan lemah gemalai terkulai layu di tasik madu sampai takde keje pon boleh buat.
Jangan biarkan orang ingat kita anut Islam sebab terpaksa, islam baka. Itulah anugerah terindah bagi menjamin kita dihormati dan menghormati, dikasihi dan mengasihi, dibahagiakan dan membahagiakan, ditenangkan dan menenangkan.

No comments:

Post a Comment