Wednesday, September 23, 2009

Hari ini saya rasa mcm artis

Cuaca hari ini buruk. Klik sini. Habis muka biri-biri jadik merah. Tadi tak sempat ambil gambar sebab angin kuat dan sibuk bubuh plastik kat bontot bebiri. Series, minggu ni cuaca memang buruk. Tiba-tiba jadik sangat sejuk dan berangin. Mcm alam dilanda PMS, tiada amaran, terus mengamuk..mcm tu lah analoginya.

*berenti sekejap menaip, mendengar bunyi angin kuat*
*ok, angin masih kuat, sambung menulis*

Alkisahnya hari ini adalah hari yang bagaikan seorang artis. Sebab cuaca buruk *alasan yang benar*, saya bangun lambat dan tiba lewat di lokasi lab. Sib baik ada charlotte dan dia teman saya dengan gigihnya menghadapi angin yang kuat. Keadaan sekeliling diselaputi habuk kemerahan. Balik ke lab, teman charlotte pegi morning tea sambil beramah mesra dengan peminat2 orang-orang jabatan. Bergossip sakan dengan ramai orang kecuali dengan manusia yang sentiasa membuatkan saya rimas, saya buat tatau bila dia cakap..Tak reti nak berlakon senyum. Tak reti nak berlakon menumpukan perhatian. Bila dia cakap, saya sembang ngan orang lain. Dia pandang saya, saya terus pandang orang lain. Terasa mcm artis veteran yang kurang gemar pada artis segera yang perasan hebat *analogi tak bleh blah*. Bila kawan-kawan blah, depa kata mamat tu arrogant.
'Baru la hangpa tau kan pasaipa I buat donno kat dia dik non2 sekalian...' translation ke bahasa ibunda.

Berjumpa dengan encik bos untuk bagi banyak updates. Dan akhirnya jadi sesi luahan perasaan pasal saya dapat kerja dengan encik bos kedua. Encik bos pertama bgtau yang dia harap saya dapat bahagikan masa dengan penuh bijak supaya eksperimen utama saya tak terjejas. Saya cuba lah. Mungkin kena kurangkan bergossip dan bermalas-malasan. Kena start fokus balik. Lepas demam hari tu produktiviti menurun 50%. Encik bos pon perasan saya sedikit slow lepas raya baru ni. Kena kembali bersemangat! Terasa mcm artis yang ditegur oleh pengurus, demi memastikan kerja yang dilakukan adalah berkualiti. Yelah, kang peminat lari kan? so, start esok kena lebih rajin dan bersemangat sebab encik bos cakap baaanyak lagi benda kena buat lepas nih.

Cuaca buruk. Airport sydney tutup. Flight dari sini tunda ke esok. Ingat amoi dari Malaysia yang planned balik hari ni? Dia tak jadi balik. So, dia tumpang umah saya. Kesian dia, semangat nak balik..sebab cuaca buruk kena tunda balik esok. Tapi itulah, bergossipan sakan dalam BM. Heaven!!

'Lelaki semalam yang makan dengan kita tu dari negara mana?'
'Peru'
'Dia nanti nak balik negara dia ke untuk kerja?'
'Tak kot. Dia cakap tammo balik negara dia'
'Ok lah..kalau tak, mati la you nak ikut dia pegi Peru'
*terdiam 2 saat* 'Errrr, dia bukan boyfriend I'
'Oh...'

Terasa mcm artis diterjah wartawan hiburan ketika ditemuramah.

Tengah dinner dengan venessa, dapat kol pulak dari hamba allah sorang ni

'Sejak bila you rapat ngan Peter?'
'Ha? manader rapat'
'Tadi nampak kemain mesra sembang ngan Peter'
'Ha? mesra? manader mesra. Sembang mcm biasa je'
'Nampaknya mcm ada sesuatu yang akan berlaku. I doakan'
'Uhhhh, please lah! takde apa!'

Tetiba feeling-feeling mcm artis yang jadi masa gossip oleh wartawan tabloid. Oh..donia..

5 comments:

  1. kau memang siot, ketawa gile aku baca entry nie. hahaha

    p/s: kalau betul pun jadi dgn peter atau mamat peru tuh, apa salahnya.cinta ada dimana2.hehehe

    tra

    ReplyDelete
  2. tra, motip ko ketawakan artis tersohor?

    ReplyDelete
  3. Am - tammo lah peter. not my taste lah..kehkehkeh

    ReplyDelete
  4. memang mcm entry prasan artis. hehe..

    ReplyDelete