Wednesday, September 16, 2009

Heartbreaker

Hari ini bukanlah hari yang mengujakan sangat. Hari yang membuatkan saya banyak termenung sebenarnya.

1. Sakit kepala - bangun lambat - baru teringat yang kena jumpa maikel untuk 'halau' bebiri dari paddock ke yard.

2. Sib baik Sara free, pegi halau bebiri guna pikap. Tapi tetiba pikap takleh naik kawasan padang ragut sebab tanah lembut. Last2 kena berlari-larian mengejar bebiri di tengah panas terik. Sara lari sangat laju. Kagum.

3. Sara double cek species differentiation yang saya buat. Dia kata dia nampak banyak free living larvae. Saya perasan, dan saya tak kira masa buat differential. Dalam differential memang obvious sebab bila compare dengan larvae infectiv, free living sangat obvious kecik dan gemuk. Tapi tetiba, terfikir. Yang sampel banyak2 yang saya kira sampai tido dalam lab tu, saya kira semua cacing yang tak cukup sifat dan kategorikan sebagai larva tak infektif. Masalahnya sekarang, saya tak leh bezakan larva tak infektif dengan free living lah maknanya - sebab saya tak konpius pon masa mengira. hukkks. So sekarang apa kata survey? kira balik semua sampel yang sudah hampir hancur? atau berdasarkan percentage yang dikira dalam differential, convert nilai yang dikira dalam sampel banyak2 tu berdasarkan percentage. Kat Malaysia dulu memang boleh kira berapa kali je boleh dapat free living larvae. Sebab biasanya dia dtg dari tanah. Masalahnya, sampel ni amik direct dari bebiri. Takde kontaminasi tanah. Tanah yang digunakan dalam eksperimen pon dan steam sterile. Uh, esok kena jumpa sv.

2. Lepas buat water treatment, baru perasan dua jar yang saya guna tak ditebuk tepinya, so, water takkan drain. Kesannya, air dah bertakung. Saya sedut air bawak keluar tapi still ada air berlebihan. Ini akan interfere dengan kandungan kelembapan secara keseluruhan dan mungkin akan jejaskan result. Dah bubuh note. So, bila analyse data akan note benda ni dalam kepala.

3. Hari ni start buat recovery. There are things yang saya tak berapa suka dengan method yang saya dah validatekan. Since sampel ada seratus, saya plan nak proses 10 sehari. Masalahnya, bila saya float dua kali, saya kena baca 4 kali - 2 kali lepas setiap 1 float. Saya plan nak float 2 kali, pastu combine hasil dedua floatation dan sedimentkan. Lepas tu baca 2 kali sajer. Masalahnya saya lupa saya floatkan tu guna potassium iodide. Since fungsinya mengapungkan, bila saya kompolkan kedua2 hasil float ke test tube dan spin lepas campur dengan air, mungkin tak semua larva akan mendap sebab kandungan potassium iodide dah jadik sekali ganda. Lepas spin baru perasan. So, mebi saya kena suck out supernatan dan spin balik - just to make sure takde larva tersesat.

4. KangIn Suju kena tangkap. Sorry, kali ni memang tak sokong KangIn. Dia memang ada gaya samseng. Tak bermakna dia glemer dia boleh buat sukahati dia je kat tempat awam. Kalau Eunhyuk, I akan bekap sebab dia takde gaya samseng..keke

5. Okes, kepala dah panas. Asik beresin. Mcm nak dapat flu. Till then, tata.

Doakanlah semua ok esok. Esok nak sambung buat recovery n bubuh plastic kat gelung yang dilekat kat bontot bebiri. Lusa adalah hari faecal deposition.
Tetiba rasa penat, kurang senaman kot.

No comments:

Post a Comment