Tuesday, January 4, 2011

Over

Dalam kehidupan sehari-hari (cewah, intro mcm ceramah kat tv..hiks) kita mesti tak sedar yang kita nih kenkadang over. Tak kisahla over apa pun yang penting over. Saya nak cakap pasal overestimate kemampuan diri. Mcm saya yang over konpiden mampu buat 2 eksperimen serentak (sebab eksperimen kecik je ponnnn), rupanya tersungkur emosi di tengah jalan. Macam jugak minggu lepas bila saya over yakin boleh berenang kat laut - last2 telan air masin dekat segelen, pedih pulak air masuk mata, hidung - dan mungkin telinga. Takler lemas sebab air pangkal dada jer..tapi saya ala2 sentap ler sebab kenapa kat kolam renang boleh tapi kat laut tak boleh? So saya salahkan ombak - "Ombak jahat!" ala2 dialog iklan ape ntah kat tv dulu yang ada dua budak kecik main tepi pantai.
Saya tataula orang lain, tapi secara peribadi saya perlukan rakan untuk menyedarkan saya supaya jangan terlalu yakin menempuh ombak dan badai kehidupan *wah gituh*. Saya teringat bila saya bagitau Ake yang saya join memacam benda kat sini - saya ingat dia bangga. Tapi dia meyentapkan saya dengan komen ringkas dan padat - "you overestimate yourself. this is too much to handle. just focus on your study".
Diam.
Diam bukan sebab marah. Diam sebab mencik bila dia tau saya join benda2 merepek sebab nak point bosan. hehehehehehe. Sebab dulu saya kurang boleh berguling-gulingan-bangun lambat sesuka hati-malas basuh pinggan atau lambat angkat kain kat umah sendiri, saya suka buat aktiviti luar umah. Saya ingat saya hero la kan boleh buat itu ini segala. Sekarang apa sudah jadi?

Toastmasters saya kensel jadi ahli hari tu sebab busy ngan eksperimen - depa mesti ingat saya sentap sbb hari first depa terus suruh saya bagi spontanious talk pasal sheep! terus gelabah ayam. Lepas tu terus tak moncol2 dah. Drama sangat kan walau hakikatnya saya dah tak join sebab eksperimen...hehe

DJ radio - suppose saya start masuk konti untuk training bulan nih. Tapi sebab preparation eksperimen DAN observation start bulan nih, saya tetiba meragui diri. Ok, tu alasan. sebenarnya dah start freak out. Depa nak suh masuk konti sensorang, tapi saya nak berpasang, hiks. Depa mcm takmo bagi berpasangan puleks. mencik. So, entahler. Saya tak reply pon email manager radio tanya sapa nak masuk konti bulan ni.. Tengoklah kalau dapat mimpi pulak malam nih.hehehe

Macam tu jugak dalam berkawan dengan orang, saya takleh yakin sangat orang paham apa yang saya sensitip apa yang tak. Saya rasa saya makin tua nih makin sensitip..saya takleh kalau orang cakap kat saya berulang kali: 'ko cantik ker???' / "ko nih lembablah, itu pon takleh nak paham"/ 'sedihkan jadi ko takde orang nak?'.
Dan saya pon takleh nak yakin sangat yang saya tahu nak melawak kena pada masanya. Yelah kan, jgn ingat pompuan jer yang ada PMS. Lelaki pon ada. Nak-nak pulak yang feeling-feeling nak jadi pompuan tapi tak dapat..oooops. Jadiknya, saya rasa pas nih saya akan cubalah bergurau berpada-pada. Kalau kawan-kawan nampak saya kurang menggedik..tandanya saya khuatir (wah, ayat buku!!) saya akan menyentapkan orang pulak. Maklumlah, skang ni kan PMS merupakan penyakit berjangkit yang dah jadik wabak! Tggu masa je nak tersenarai dalam website WHO. Tungguuuuuuu

So, kesimpulan dari royanan tak berfaedah di atas adalah saya akan cuba tidak over konfiden dengan kemampuan fizikal sendiri. Kemampuan mental memang dah sah2 dah tau apa limitnya. Saya juga akan bersungguh-sungguh belajar berenang walau sering menjadi tumpuan ramai terutama kanak-kanak kerana berpakaian seperti teletubbies masuk kolam. Mencik! Nasib baik depa tak bubuh telinga kat atas cap tuh!

Dan bila bercakap pasal overrated, saya cukup hangens bila orang kata GD dan TOP di overrate oleh peminat fanatik mereka. Nonsense! *wah gitu I marah!*. Dalam klip nih kalau abaikan pompuan2 yang tergedik2 mengeliat macam pacat dalam hutan - depa memang superb! Saya harap encik YG tidak akan mengekalkan konsep penari 'memacat' untuk lagu Big Bang yang akan datang!

GD and TOP, I love you. Sorry Jay, sila release MV baru akak kembali!




ps: PALING SUKA SCENE KERETA KEBAL!! sjybskjytsuyajnhkjsdyvsudyhtukdru *pengsan*

2 comments: