Sunday, January 23, 2011

FriendSHIP

The past few weeks was emotionally tiring for me. Being 29, malas dah nak pikir benda remeh temeh tapi being a hormonal young (?) lady, I cant help it. Sampai satu tahap saya mahu berhenti berkawan dengan orang. Lebih baik jadi monyet yang bergayutan dari satu pokok ke satu pokok sambil memetik buah, dimengorat jantan, beranak dan terus bergayutan lagi. Sampai masa akan mati dan kalau bernasib kurang baik kena tembak dengan pemburu haram. Atau mungkin juga jadi kambing. Hanya sibuk makan rumput dan bersantai-santaian. Makan tido makan tido mengorat beranak makan. Hanya perlu nervous kalau dipilih untuk disembelih di hari raya qurban atau akikah. Tapi kalau maintain berat badan seperti ketika jadi manusia nih, mungkin terselamat.hiks. So, yeah, I choose kambing.

I don't know why I'm being oversensitive. I don't know why I keep on dragging the issue. I don't know why saya masih tak paham lawak2 junior. I don't know why saya rasa malas dah nak berkomunikasi dengan ramai orang. I just cant understand the whole concept of friendship anymore. Friendship adalah seperti pelayaran kapal. Pelayaran penuh suka duka. Untuk mengemudi kapal, kita perlu ada tarik dan tolak mcm mengendali roda besar yang apa kenamanya tu. Kalau satu pihak saja yang dominasi, kesannya kapal akan berpusing ke sebelah yang lain, dan mungkin akan menyebabkan terlanggar bongkah ais, perkampungan monyet ataupun terdampar ke kepulauan jepun, atau pesisir pantai di korea.

Saya ada salah faham dengan seseorang sebelum ni dan disebabkan dia tulis entry ada menyelit perkataan PMS (god!I can be Ratu PMS), orang tau saya ada silap paham dengan budak ni. Yang saya nak tergelak, saya just keluarkan satu statement bela diri je terus kena cop PMS.haha. Belum maki hamun keluar perkataan gampang-babi-setan-haramjadah-celaka. Mind you, lepas habis PMS akan ada mid life crisis pastu menopause plak. So, selamat bertabah!

Back to the topik, bila orang tanya saya selisih paham ke, saya pon mengaku la memang saya agak tersentap bila asik disuakan gurauan tak berhemah yang saya sendiri tak paham apa matlamatnya. Yang buat saya sentap adalah

1. Saya pulak yang digesa gesa mintak maaf sebab orang kata kita kena cuba berbaik, tak kisah sapa salah. Lagipun kita kena paham mulut sesetengah orang mcm tu. WTF la. Kenapa kita je kena pikir orang? Kenapa 50 kali gadoh, 50 kali jugak kita kena beralah? Just let it be lah. Saya takmo mintak maaf. Mampus situ. Kalau korang nak amalkan konsep orang balik taik, kita baling bunga – sukati korang. I just cant handle it.

2. Saya kena sound pulak – berkawan mesti ikhlas, jgn harap balasan. OMG. Saya tak mintak orang belikan saya apa2 atau telefon selalu. Orang tak angkat fon memang saya sayu tapi saya cuba tak meroyan. Tapi salah ke bila saya harap saya dihormati mcmana saya cuba hormat orang. Selagi aku tak cakap ko bengap depan2 ko takde hak nak cakap aku bengap. Pernah dengar common sense?? Kalau orang tua dari kita, at least bergurau tu ada lah hadnya.

And some are bloody annoying – sentiasa nak menang. Orang-orang yang macam tu kat skul, semua saya buat tatau, kalau jalan pun saya akan buat2 tak nampak. But I guess I should see it coming, berkawan dengan bebudak yang ada sejarah debate ni, asik nak menang. Tak kira lah debat melayu tamil English. Asik nak menang yang jadik annoying sbb benda yang depa nak menang tu benda yang langsung tak penting. Gosh. Macam bila berbincang isu sapa yang first discover bumi ni bulat..Meleret2 sampai berhari2. Bila budak tu tunjuk buku pinjam dari library I was like 'apekah' dan saya LANGSUNG TAK INGAT PASAL PERBINCANGAN tu. I don't bloody care sapa yang discover bumi ni bulat!!!!!!!!!!

Kapal-kapal persahabatan saya banyak yang sudah karam. Dan saya rasa saya akan jadi lebih sumbang dari kera di hutan.

***And please, tolong jangan tanya 'jadi ke berhenti PhD' setiap kali sembang ngan saya. I just don't want to talk about it. Sila tanya apa khabar kambing – tuan umah beli kambing!!! :)

2 comments:

  1. Just ignore those people and get on with your life. Read my blog titled 'New Year, new determination.....'
    Good luck and all the best.

    ReplyDelete
  2. No worries mak. Sekarang lebih banyak kawan ngan kambeng, kucing, ayam, anjing, ikan :)

    ReplyDelete