Saturday, February 5, 2011

Mula-mula tak suka lama-lama boleh terima

Di satu pagi yang indah saya terdengar saya TERmenyanyi bait korus lagu Guy Sebastian - Who's That Girl. Saya rasa lagu tu oklah jugak tapi saya pelik kenapa Sara maki hamun dirinya sendiri lepas menyanyi - dia termenyanyi tanpa sedar rupanya. Hakikatnya dia menyampah lagu tu.
Penah tak korang pon berada dalam situasi tu. Menyampah yang hamat pada sesuatu tapi lama kelamaan sudah sebati sebab dalam keadaan paksa rela. Saya perasan kalau melibatkan lagu/iklan memang senang terjerumus dalam situasi ni. Dulu saya cukup menyampah dengan iklan Daia - pakcik rambut warna warni yang terjerit-jerit Daia!. Walau saya suka Daia sebab bau pakaian akan wangi dan kalau sidai kat dalam umah pakaian tak bau kepam, saya sangat menyampah dengan iklan tu. Sangat menyampah. Sama menyampah dengan iklan minuman orang kampung kat radio. Sama menyampah dengan iklan kurma yusuf taiyob. Tapi saya perasan lama-lama saya dah boleh dok diam sebab dah penat mengomel. Sama terdiam bila radio sini satu hari tu pasang lagu Rihanna sejam berderet (sebab rancangat hot lunch pasang lagi dari sorang artis selama sejam) dan kadang-kadang tersasul termenyanyi dan Fi akan cepat mencelah nyanyian sumbang 'tu lagu Rihanna kan???Suka Rihanna ke?' cis.. Tak suka Rihanna langsung u ols!!!!

Tu konsep lagu dan iklan ye anak-anak. Kalau konsep kehidupan harian pulak saya teringat Ake cakap yang dia takmo balik keje Thai sebab dia takmo berada dalam budaya kerja Thai. Dia tak suka seniority - tak suka konsep junior seboleh-bolehnya patuh dan taat pada senior membabi buta, tak suka konsep sapa buat salah akan dikenang 7 keturunan, tak suka konsep kalau cakap english orang kata perasan best dan tak mendaulatkan bahasa ibunda, tak suka konsep akan menjadi bahan hukuman masyarakat kepochi. Satu hari dia cakap 'satu hari nanti saya akan sebati dengan benda-benda yang saya tak suka sebab dah tak larat melawan arus' and I guess its true.

Saya paham apa yang dia rasa..sebabnya itulah manusia..Bila kita tak mampu melawan arus, lama-lama kita akan sebati. Hanya yang benar-benar tegar aja yang akan kukuh pendirian. Saya lemah, insan yang tak ubah seperti lalang.

Kalau dulu saya sentiasa akan menyampah tengok orang buat rambut hazab, pakai eyeliner tebal, menari ala2 gaban, kini saya sudah boleh terima dan ulang tengok sekurang2 nya 10 kali sehari. SELAMATKAN DIRIKU.

No comments:

Post a Comment