Thursday, February 17, 2011

Buat silap

Saya terdengar encik bos bersembang dengan budak FYP kat bench sebelah dalam lab

"Hows your work?"

"I think I'm ok, but I did some mistakes..."

"Don't we all?"

That awkward moment bila saya berulang-ulang kali dengar yang 'to err is human', 'manusia SEMUA buat silap' dan 'kita akan lebih belajar dari kesilapan'.

Pelik kan bila kita dibesarkan dengan suasana kalau buat silap akan dibalun, diungkit-ungkit, atau kesilapan merosakkan reputasi. Well, I'm not talking about risky job macam doktor atau lawyer yang boleh menyebabkan kehilangan nyawa atau kehilangan wang. But even so, apa yang boleh kita buat.Nasik dah jadi bubur bak kata orang. Dari buang bubur masuk dalam tong sampah dan kita kelaparan, adalah baiknya kita tambah ikan bilis goreng, garam sikit, bawang goreng. Kalau ada lobak masin tu boleh potong kecik-kecik bubuh. Kalau ada ayam goreng boleh carik-carikkan dan makan ngan bubur. Pergh....kecur liur.

Jadi buat pendidik-pendidik dan ibubapa yang ada anak kecik..dari kecik pupuk kat anak-anak takpe buat silap, tapi kena bagitau kenapa benda tu silap dan macamana nak elakkan dari berlulang. Jangan simbah air panas or balun sampai budak tu cedera parah macam kes kat malaysia budak 6 tahun ludah kat kereta merc dan kena belasah sampai masuk hospital :(. Pukul2 manja boleh tapi saya tak nampak lagi la anak jiran atau anak member kena pukul. Depa kat sini lagi suka bersembang panjang dari membuat gerakan anggota. Mebi bagi depa lebih berkesan untuk berbincang dari bertindak superior.

Still saya akan gelabah kalau buat silap tapi saya cuba dah tak menangis. :)

2 comments:

  1. nk like tp xde icon like...org tulih je la...hehehe
    likeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

    -kinah

    ReplyDelete
  2. baru aje nak buat entry blog to err is human skali baca blog k dijah dh cerita pasal ni. hehe... cari title lain ah.

    ReplyDelete