Saturday, February 12, 2011

Maksud tersirat

Sometimes, tetiba tanpa angin, tanpa ribut, tanpa amaran saya akan tetiba mintak tolong ayah tolong proofreadkan literature review, mintak ayah tolong bacakan surat. Selalunya, dengan mak saya akan mengomen tentang semua perkara, dari benda sebesar zarah sampailah benda sebesar gajah. Mcm tu jugak dengan kawan-kawan. Kadang-kadang saya mintak tolong downloadkan lagu dan gedik suruh emailkan, kadang-kadang saya telefon sekadar nak meroyan seminit dua, sms bertubi2 tanpa ada cerita, mintak cekkan abstract, mintak nasihat, mintak petua, mintak resipi.

Ayah kata "cuba google kat internet format surat. zaman sekarang semua leh dapat dari internet"

Saya kata "ayah kena faham sebenarnya ini tektik attention seeking"

Yer, saya boleh je bagi Sara proofread segala bala benda. Dia pon suka baca. Mak Fiona siap offer nak proofreadkan apa-apa untuk saya. Saya boleh je meroyan dengan Elodie setiap hari. Atau menangis setiap mingu dengan kaunselor. Tapi saya setiap hari gigih pilih orang untuk dihubungi sebab saya rindu. Semua orang yang saya hubungi, tandanya saya rindu. Sungguh. Saya kol mak hari-hari. Cuba kol opah tetiap minggu. Kontek ramai orang, tapi ramai orang ada tuntutan sosial yang lain menyebabkan akhirnya saya rasa bersalah pulak mengganggu. Segala yang saya mintak tolong tu semuanya dusta berkalang. Saya tak kisah kalau org tak send lagu, tak kisah kalau org tak bagi nasihat, tak kisah kalau orang tak proofread.

Saya nak mak ayah tahu saya ingat depa sepanjang masa. Saya nak kawan-kawan tau saya tetap ingat kat depa. Sentiasa. Walau mungkin depa tak ingat dah kat saya, walau masing-masing sudah ada clique baru yang lebih best. Saya tau saya aneh, saya lebih rasa dekat di hati dengan bebudak SERATA dan bebudak USM walau hakikatnya semua dah bawak haluan masing-masing. Kadang-kadang saya sangat takut kehadiran saya di donia nan fana ini langsung tak disedari sesiapa. Saya tak mahu menjadi signifikan dalam hidup sesapa tapi kadang-kadang saya rasa terkontang kanting sensorang dibawa lautan gelora. Maka menenggelamkan diri di dalam alam cinta fantasi kpop.hiks.

I should just suck it up. Benda-benda berpuluh tahun lepas tak mungkin tetap sama kecuali hubungan saya dengan Ayang, hubungan saya dengan Ayu. Dan saya mintak maaf sebab selalu mengattention seeking dengan semua orang. Saya tau saya silap. Tapi dengan mak dan ayah, saya akan terus mengattention seeking ke akhir hayat. Mulai hari ni saya hanya akan attention seeking dengan orang-orang yang mahu memberi attention. :)

p/s:menaip sambil tahan sendu dan tgk tv. celaru. secelaru jiwaku. tell me this is not mid life crisis!

4 comments:

  1. Tidak kak. Saya 23 baru (BARU ok. BARUUUUU! highlight kan word itu) Tapi ada juga sindrom berkenaan. Maka saya tolak konsep mid life crisis syndrome ini. hehe

    aini.

    ReplyDelete
  2. kehadapan acu yg diingati,

    ayang xkn pernah lupa nyanyian 'bulan madu di awan biru' acu lagu search yg acu nyanyi dan jadikan irama nasyid.

    ayang juga xkn lupa kisah kita dibrainwash utk diberhentikan sekolah oleh cikgu Ummi kerana kita buat remormasi keadilan yg entah adil entah tidak.

    ayg xkn lupa kita ketuk meja menggantikan kompang semata2 nk bg irama juga pada nasyid yg kita wakili sbb kompang x cukup. siap bawak meja ke belakang pentas. ah~

    apatah lagi teater 'tepet' yg kita karang skripnya (dan mungkin acu pelakonnye?) ayg cuma watak jahat, x pernah dpt watak utama.

    acu tempat ayg tuju kalo lapar n nk makan megi, bkn sbb acu bnyk megi, tp acu punya PR yg bagus membolehkan sesiapa saja yg acu minta akan terus bagi.kebetulan pula bilik acu ada tukang masak terhandal iaitu ayu, yg lengkap dgn peralatan masaknya, jd bolehla ayg tumpang semangkuk dua. (kedengaran seperti mengambil kesempatan pula)

    acu juga sekejap ada sekejap x ada di mata ayg, bukan sbb acu melarikan diri, tp acu selalu tekejut2 tiba2 dh pi hospital utk sedut gas. kalo acu sihat, acu sibuk dgn pidato. acu juga rival ayg di kala sukan tahunan kerana ayg tun teja acu tun kudu. kita akan selalu bergosip time mandi, tp tu pun kalo ayg mandi kat toilet, sbb budak rhbb slalu mandi kat toilet. kekeke

    kita juga (dan ateh) sesat dipilih jd ajk persada, kenapa dikatakan tersesat? kerana kita adalah pengamal soldom yg tegar, maka bila terpilih, makin rapatlah kita kerana kita perlu sentiasa bersama terutamanya time persada ada meeting dan kita x mahu pergi. so kita perlu brainstorm together mana nk menyorok, alasan apa yg nk diberi dan lain2.



    bnyk lg kenangan di SERATA.

    kemudian kita putus hubungan sekejap sehingga masing2 dh grad. oh acu dh grad ayg x grad2 lg dok ulang balik dr awal, dn acu mula hubungi ayg balik. walaupun ayg segan2 tp ayg seronok. and ayg selalu tertekan call pd nama acu secara x sengaja. hehehe. bukan ayg x mahu call, tp ayg malu, dan ayg x pandai berbual. bila org ckp, ayg cuma boleh cakap oooooo, ye ke?. mungkin ayg puna penyakit ketakutan pd panggilan telepon, kerana ayg rasa seperti berdebar2 sj bila mahu angkat. bukan acu sorang, mak ayah ayg call pun ayg rasa begitu.

    bila dh masing2 berblog, kita makin rapat sbb rupanya kita punya minat yg sama. ayg masih ingat soklan acu "what's the hottest time of the day" di entry acu dan terus ayg tahu jwpnnya. dr saat tu ayg dh agak kita bukan setakat sama dr saiz bukaan mata tp juga taste. haha.

    maka cik acu si attention seeker, wpun ayg ni kwn yg unreliable, selalu x ada waktu acu perlukan pertolongan, kwn yg sucks bak kata omputeh, emo dibiarkan menguasai diri sehingga mengabaikan perasaan org lain, tp acu mesti ingat, ayg suka baca blog, bukan calang2 blog, hanya blog kawan2. jd bila ayg suka baca blog, secara x langsung ayg juga sentiasa mengikuti perkembangan acu dr jauh. wpun di fb ayg x aktif kerana selalu kecik hati bila buat status org buat dek (ceh ayg ni pun attention seeker) tp ayg sentiasa tahu perkembangan acu. sentiasa.

    apa yg ayg nk tekankan di sini, dgn ayg, attention tu x perlu acu seek, kerana sentiasa ada. diam dan xde response x bermakna tiada siapa memandang atau mendengar. ayg sentiasa ada di depan laptop ni sambil potong kuku, atau garu kepala, atau kira duit sale, atau buat jadual pekerja, ayg sentiasa stalk acu. nasib baik basuh kain, mandi, masak, x bleh online sambil2, kalo x....(oh ayat ni seperti menakutkan)

    pendek kata, di kala acu rasa kesusahan, tulis sj dan acu perlu tahu ada perempuan mata besar rambut kembang kaki kecil peha besar yg membaca di malaysia. u r not alone.

    love,
    ayang

    ReplyDelete
  3. oh ya, acu izinkan ayg mengomen secara berlebih2lebihan mengalahkan tuan rumah ye, sementara masa mengizinkan..:)nanti esok mula balik mode kehidupan yg sgt kucar kacir, jika masuk mode itu, usahkan nk karang panjang, nk click 'komen' pun x sempat (over-exaggerate). oh, ayg impikan pecutian sebulan duaaa....acu jom pi korea lepas ayg habis byr ptptn nk?

    ok acu, selamat malam :)

    ReplyDelete
  4. kak dijah,
    itu mid-phd crisis :P

    ReplyDelete