Saturday, December 31, 2011

2011

2011 was one painful year. Berkat kasih sayang mak dan ayah, saya masih di sini, masih di dunia nan fana ini. Juga berkat doa adik-adik dan sahabat, saya masih mampu tersenyum. Alhamdulillah.

2011 mengajar saya beberapa perkara

1. Dont give up, especially dah hujung-hujung ni. Masa kecik kalau mengikut cerita ayah, saya kalau tak mampu menyelesaikan sesuatu (prob math misalnya) saya akan campak pensel dan buku. Saya bukan persistence punya orang. Cepat give up. Tapi alhamdulillah dengan ketegasan Encik Bos dan orang-orang di lab saya masih di sini. 

2. Be careful. Dalam dunia ada banyak musang berbulu ayam, setan berbulu bebiri - nampak comel tapi merbahaya. Just be careful.

3. Be nice to your parents. Sebelum ni saya a bit distant dengan mak ayah. Mungkin terasa depa overprotective. Tapi akhirnya, saya terpaksa mengesot balik kepada mak ayah mohon keampunan atas keegoan, mohon kasih sayang berterusan walaupun ksih sayang mereka dibalas ketidakendahan sebelum ni. Tiada ketenangan yang hakiki selain dapat bersembang hati-ke hati dengan mak ayah. Cubalah.

4. Focus on yourself, love yourself. No one else will.

5. Bila jadi sesuatu musibah, sebenarnya kita perlu muhasabah beberapa perkara: hubungan kita dengan Allah, hubungan kita dengan mak ayah, hubungan kita dengan orang kebanyakan. Perbaikilah mana yang patut. Allah memang suka pukul manja sebab dia nak kita sedar. Tapi kadang-kadang kita rasa pukulan manja tu adalah hempukan yang kuat. Still, ini masih nasib baik. Kalau ikut nasib zamat umat nabi terdahulu, dah terbalik dah bumi. sobbs.


Semoga Allah meredhai saya dan utuhkan kasih sayang saya terhadap ahli keluarga saya dan kalian :)

Love and respect
Dijah

No comments:

Post a Comment