Monday, December 12, 2011

Kerja

Armidale sejuk. Orang UK sila menyampah. Baru ni meroyan kat status FB kata depressed sebab summer kat Armidale sejuk, terus ditegur oleh orang yang pernah duduk UK..Mengada-ngada sangat gayanya kan tak tahan sejuk segala. Tapi bila melihat status orang-orang lain di Sydney dan Armidale yang meroyan sebab mengharapkan kepanasan yang hakiki di musim panas, terasa taklah mengada-ngada sangat.

Dan mungkin dek kerana badan-badan orang Armidale ni lemah keimunannya, ramai pakat sakit. Saya tak pergi uni pagi tadi sebab demam, sakit kepala dan batuk2. Punyalah sedap tido time hujan. Bila cek email, dapat makluman yang kena isi timesheet untuk gaji in advance. So kena claim siap2 gaji sampai 23hb ni untuk memastikan gaji masuk lepas krismas. Hopefully saya dikurniakan kesihatan mulai esok untuk kerja. Yelah, dah claim pastu gedik pulak tak masuk kerja, kan ke naya!!

Bercakap pasal kerja, baru ni ada member tanya 
"Kerja kat library eh? berapa belas dollar dapat sejam?"
"Haah, kerja kat library" saya jawab. Belum sempat saya jawab soalan yang seterusnya, dia terus tanya lagi.
"Berapa dapat? Ada $11? $15"
"Ada lah sikit"
"Kerja 20 jam?"
"Eh tak, kerja dalam 7 jam je seminggu"
"7 jam je ke??La...ingatkan kerja 20 jam"

Pengsan la kalau kerja 20 jam, mesti kerja PhD tak siap!! Lagipun kerja kat library takleh lebih 12 jam seminggu. 20 jam seminggu tu adalah kelayakan maksimum kerja yang termaktub dalam student visa.  Alangkah bahagianya kalau takde kerja PhD, dok kerja 20 jam seminggu dengan pay dalam $30 sejam! Ahaks. Feeling-feeling boleh borong DVD Korea dari YesAsia.com!

Tapi sebenarnya, lagi besar periuk nasi, lagi besarlah keraknya!!!!!
Sama-samalah kita bersyukur dengan apa yang kita ada. Rezeki tambahan sikit-sikit tu bolehlah simpan untuk kenduri kawin/tiket konsert kpop/makan makanan sedap yang mahal/beli benda merapu yang dah lama teringin :)


Oh, bercakap balik pasal kesejukan di Armidale, walaupun tak tahan sejuk, setiap kali balik Malaysia tetap komplen Malaysia panas. hahahaha.

Love and respect
Dijah

No comments:

Post a Comment