Thursday, December 22, 2011

Satu bulan lebih

Esok hari terakhir berkhidmat di perpustakaan bagi tahun 2011. Oh, baru satu bulan lebih bekerja di perpustakaan. Saya suka. Saya sangat suka.

Dalam tempoh sebulan lebih ini terlalu banyak yang saya belajar. Banyak benda yang saya kagumi. Banyak benda yang saya jadikan tauladan dan sempadan.

1. Staf2 di perpustakaan yang pandai menyembunyikan nafsu amarah atau sentap apabila berkomunikasi dengan pelanggan. Sungguh, manusia ekspresif seperti saya ini perlu lebih gigih menyembunyikan wajah sentap atau annoyed. Selalu kalau saya rasa tak mampu nak berkomunikasi dek kerana patron yang kurang bersopan, saya akan panggil staf lain yang lebih senior. Sungguh kagum, staf senior biasanya akan kekal senyum sampailah patron hilang dari penglihatan. Baru saya sedar kerja customer service ni bukan senang!

2. Berdasarkan pengalaman seciput di perpustakaan, apa yang saya boleh simpulkan yang paling bersopan adalah warga bukan uni dan yang paling menekan atau eksyen adalah staf akademik. Kalau cakap dalam telefon main sound-sound sahaja. Kalau kat kaunter, kedekut senyuman dan eye contact sangat minimal.
Paling happening adalah pakcik-pakcik tua pengguna microfishe reader yang setia. Siap memberi lambaian dan senyuman istimewa kepada penjaga kaunter setiap kali mereka masuk dan keluar dari library. Pakcik-pakcik ni ramainya community member - bukan warga universiti.
Buat penjaga kaunter yang kadangkala kebosanan, senyuman manis yang ikhlas dari pengguna perpustakaan sangat besar maknanya! :)

3. Saya sudah boleh cam beberapa orang pengguna perpustakaan yang setia. Siap ada yang saya sudah hafal namanya dek kerana setiap kali saya bertugas, pasti orang yang sama berurusan di kaunter. Hari ini saya sempat berbual dengan adik hensem si penempah bilik.


"Tidak cutikah?"
"Belum. Saya rajin ke library sekarang sebab saya tengah training untuk masuk tentera. Saya bubuh buku banyak-banyak dalam beg untuk berlatih angkat bebanan berat. Sambil menyambil study kat sini."

Oh, sudahlah comel, gagah perkasa pulak tu! :) Akak suka dik! Sempat juga salah guna kuasa stalk tarikh lahir mamat tu. Cis cis cis dan cis lahir tahun 1989! 


4. Saya nih memang manusia yang sentiasa kalut. Selalu lepas selesai urusan kat kaunter terus dash off buat kerja lain. Selalu ada buku nak kena check in atau sekarang ada buku yang nak kena scan. Satu hari kena tegur dengan staf senior sebab saya tak tunggu patron blah dulu. So itu dah dikira rude. Tak perasan pun. Sampai sekarang itu antara kelemahan saya. Cepat2 nak blah buat kerja lain. Bila tersedar, cepat-cepat patah balik ke kaunter sambil senyum. Mesti orang ingat saya ni gila.hahahahah.

5. Bila patron ucap terima kasih dengan wajah yang ceria sebab kita tolong tunjukkan cara guna mesin-mesin yang ada dalam perpustakaan, perasannya susah nak gambarkan. Memang dag dig dug dalam hati dan rasa puas hati sangat. So, sesamalah kita beringat kalau nak deal ngan customer service tu jangan lupa senyum! :)

I am looking forward for more experience in January! InsyaAllah.

Pakcik-pakcik yang rajin bagi lambaian kasih sayang, I love you! kehkehkeh. Oh adik tentera, I love you too kerana menceriakan hari-hariku! kehkehkeh
  
Love and respect
Dijah

No comments:

Post a Comment