Monday, March 2, 2009

Silap jangkaan

Ini entry pasal silap jangkaan.

1. Bila singgah opis lama tadi, suddenly rerakan mintak itu dan ini yang semuanya berada dalam laptop. Depa assume saya bawak laptop, tu sebab depa hanya request bila saya dah sampai Ipoh. Susah jugak assume2 ni kan? Balik tak bawak laptop dah jadik satu hal. Mcm hilang sebelah tangan. Benda yang patutnya boleh diselesaikan a.s.a.p. tergendala. Kalau depa inform awal2 mingu lepas, at least dokumen2 tu saya leh save dlm pendrive or send to their emails. Eh, dah tak boleh berkalau-kalau..benda dah jadik.

2. Univ suka suki tukar nama specified area, dr animal science ke rural science *oh, apekah?*. Saya apply animal science tapi dalam offer letter tak dinyatakan. Bila kp*t tanya saya informlah animal science, assuming kita akan dapat apa yg kita mintak..Tetiba hari nih dalam surat untuk buat visa dinyatakan pula 'rural science'. Kesannya, saya kena mintak surat baru dari kp*t dikeluarkan. Mebi kena turun pjaya lagik..hukhuk. *alang, will call u..muahaha* Tapi sekarang dah email sv, nak tanya apa sebenarnya specified area. Kalau binatang, cakap binatang, kalau pedalaman, cakap pedalaman..hehe. Tergendala proses selanjutnya. Padah sebab assume sesuka hati.

3. Menyakat dan mengusik org, kena berpada-pada. Ada orang boleh terima gurauan to a certain level yg kita tak sangka. Mungkin too low, mgkin too high. We need to be alert. Kita takleh assume kawan rapat kita boleh terima semua gurauan kita sebab dia rapat dgn kita. Yer, dia juga ada sensitiviti. Walau dia nampak berjiwa sangat kental dan gagah perkasa, hakikatnya dia berjiwa halus. *nasihat untuk diri sendiri*

4. Melihat kawan yang cepat membuat kesimpulan dan assumption dan mengambil tindakan berlandaskan emosi semata, saya rasa saya melihat diri saya sendiri. Saya cepat assume orang marah ngan saya, assume orang benci dengan saya, rimas dengan sms dan call saya. Hey, we need to grow up girl! Dan saya nampak kesannya. Orang keliling menjadi penat dan malas nak amik pot. Kita kena berhenti membuat assumption yang tak perlu. Kena belajar abaikan apa yang tak penting. Susah, tapi berbaloi. Kita sudah besar, kena buat semua untuk diri sendiri. Sampai bila kita boleh lari dari masalah? Ini bukan isu 'terlalu baik dengan orang', tetapi isu 'berfikir dengan matang'. Kena kena buat untuk diri sendiri. Kena abaikan apa yang tak perlu.

3 comments:

  1. siapa yang berjiwa kental tapi sensitip tu....? I nak tau boleh tak...? Do i know that person..[mode kepo chi]

    ReplyDelete
  2. hahah..suka la kan bergooss2 nih..nope. bukan dalam lingkaran wanita berhalkum atau jejaka bersopan.ahaks

    ReplyDelete
  3. yang berjiwa kental tapi sensitip itu juga adalah si teruna walaupun gagah (macam raksasa) itu kah?

    ReplyDelete