Monday, September 8, 2008

Tips buat research

Kak Delinn kata nak sembang2 pasal buat research. Dengan mode merendah diri, dia kata dia tak penah buat research and nak warm up her mind sebelum proceed dgn her own research. Erm, sebenarnya with my little (very) experience, tak banyak yang boleh saya explain. Mari kita diskas sesame. Info nih general sebenarnya, so, benda2 yang akak dah tau saya akan tulis jugak, sebab takut nnti tak nampak flow.hehe

Supervisor. First and foremost utk buat research (sambung blajar dlm research mode), kita kena ada supervisor. Kita kena pilih supervisor yang masih aktif buat research, ada grant dan tak terlalu busy sampai takde masa nak supervise kita. Saya penah email potential sv and it took him 3 weeks to reply my mail sebab selalu sangat ke luar negara. Kalau boleh biarlah supervisor kita tuh ada masa yang mencukupi untuk beri tunjuk ajar kat kita. Please ensure dia ada publications, kalau boleh yang baru. So, kita akan yakin yang dia masih aktif dan itu memang bidang dia. Senior saya penah tersalah pilih sv masa dia buat PhD. Bila dah start PhD baru dia sedar yang sv dia bukan pakar dalam bidang yang dia nak buat, suam2 kuku pon tak. So, dia struggle gila2 utk tukar sv. He managed to finish his studies but it was pain in the a** for him back then. So, be careful. Selain tu, untuk mengetahui lebih lanjut ttg pot sv, ada juga yang suggest contact student post grad dia and tanya dia mcmana. Sya tak pernah buat step nih sebab org2 yang saya approach sbgi pot sv adalah kawan2 bos saya. Jadik, kesangsian berada di tahap minima.
Utk overseas, biasanya lecturers/researchers ada grant. Tapi sometimes ada kekangan jugak. Baru nih pot sv saya bgtau dia tak boleh apply grant utk research saya sebab Malaysia tak lagi diiktiraf sebagai negara membangun dalam bidang agroteknologi. Kita dah naik setingkat, menjadi maju. Alhamdulillah..tapi natijahnya, grant tokleh dapat..haish.
Tips untuk hantar email kepada pot sv: attachkan updated resume beserta gambar. Tak payah ayat berbunga2, straight to the point tapi clear.

Proposal.
For me, this is the most important part. Proposal yang smooth flownya akan jadi guideline masa buat research. Masa buat proposal tu kita sebenarnya tgh gain banyak knowledge. InsyaAllah kalau proposal ok, takkan timbul masalah besar seperti tertinggal certain part dalam experiment. Masa saya buat MSc, saya ada tertinggal satu part penting dalam kajian. (kesan tak buat proposal) So, it happens. Dalam proposal biasanya ada intro yang akan terangkan briefly ttg our topic. Objektif kajian yang akan terangkan tujuan research ni dijalankan. Apa yang kita nak tau. Biasanya untuk PhD biologi ada 4-5 objectives. So, bila research sukses, akan terhasil 4 manuscript for publication sebab tu syarat graduate. So, kesemua objektif seharusnya mampu dijawab. Literature review (tinjauan bahan bacaan) dan reference (rujukan) amat penting dalam proposal. Lit review akan menguatkan pemahaman kita tentag sesuatu topic dan akan guide kita pada certain teknik. Tapi beware, seboleh2nya rujukan (especially on teknik) dibuat pada kajian2 yang terkini, kalau boleh dalam tempoh 5 tahun terdekat. Tapi basic paper seperti istilah, gold method atau key for identification biasanya orang amik yang lama2.
Tips untuk cari reference: guna sciencedirect. Mintak tlg kawan2 dari institusi/university yang melanggan journal untuk downloadkan. Biasanya bila dapat 1 paper, kita boleh identify paper2 lain yang perlu dicari based on reference dalam paper tu. Kalau tak jumpa paper tu, jangan segan email corresponding author. Saya penah email sorg author nih untuk mintak 1 paper. He sent the paper with few other papers related to the topic! =)
Materials and method boleh didapati dari literature review. So, we will have a clear view on what to do and what to have. Kalau boleh M&M nih kita amik yang terkini. Begitu jugak dgn research importance dan problem statement, biasanya dalam paper review akan ada point2 ini. Kene rajin carik (0_^). Expected results jugak boleh didapati dari other papers. So kita akan aware mcmana result kita nnti dan kita boleh cari rujukan utk lebih memahami pattern / spesis dalam result kita. Kalau ada gant chart lagi bagus, ada guide for time management.

Research
So, base on our proposal dan tunjuk ajar sv yang vogue, kita akan start research. Research berbeda-beda. Kalau dalam bidang saya, ianya akan dimulakan dengan screening kambing2 untuk memastikan dapat baka yang dikehendaki, bilangan yang mencukupi, dan ciri yang menepati kehendak kajian. Kalau dulu saya start dgn prektis menangkap kambeng dan restrain animals. Ada juga yang start dengan analyse data2 yang diperolehi. Ada yang start dengan buat questionnaire dan memastikan sasaran. So it depends. Cara sv pon berbeda-beda. Ada yang suka brief kita only the first day lepas tu lepaskan kita utk buat on our own. Kita hanya akan merafak sembah kat dia bila stuck atau ada perkara berbangkit. Tapi mostly, sv akan pantau semasa ke semasa, mcm miting. So, it should be ok. Bila dah start buat research kita dah kena komited. We should have a log book, untuk mencatat segala macam mak nenek yang diperlukan dan segala apa yang kita buat related to our research. Biasanya yang akan direkodkan dengan teliti adah methods dan data. Data should be compiled ASAP. Kalau boleh buat table siap2 dalam notebook dan key in sajer tetiap kali dapat data. So, tak serabut dan chances utk hilang data akibat kecuian dan dengki khianat akan dapat diminimakan. Tips: Selalulah bertanya pada yang lebih arif, and we should have a global networking. Bertukar2 pandangan akan membuatkan kita dapat improve.

Takat sini dulu. Hope menjawab persoalan. Please comment for any additional info. Thanks

Tambahan oleh Am: kengkadang kalau masuk laman web orang yg tulis jurnal tuh (profil universiti dia ke), kadang-kadang diorang bubuh fail PDF untuk jurnal yang dah dipublish. So takyah cari2 dalam sciencedirect.
Tapi banyak kerja sikit la:D

Thanks Am!

3 comments:

  1. Menarik menarik:)

    Nak tambah: kengkadang kalau masuk laman web orang yg tulis jurnal tuh (profil universiti dia ke), kadang-kadang diorang bubuh fail PDF untuk jurnal yang dah dipublish. So takyah cari2 dalam sciencedirect.

    Tapi banyak kerja sikit la:D


    p.s: Thanks for the wishes Kak Dijah:)

    ReplyDelete
  2. Yer Am, thanks for the additional info. Yang penting kena rajin cari dan godek2 tenet.

    =)

    ReplyDelete
  3. thx dijah for the info! psst, akak ada satu cerita!nanti kita goss goss ye

    ReplyDelete