Thursday, September 18, 2008

Menenangkan diri

Lately, dah malas nak menstresskan diri. Malas dah nak tutup blog, malas dah nak tukar link blog, malas dah nak buat jantung berdegup tak menentu, malas dah menggunakan banyak otot2 untuk memasamkan muka atau mengerutkan dahi, malas dah nak bermuram durja. Oh, ada jugak kebaikan malas. ahaks.
Maka, saya telah mengambil langkah untuk melantakkan banyak benda. Cuba meringan2kan benda yang saya selalu pikir sampai nak pecah kepala.
Proposal tak siap2 lagi, sebab dok tanda lab repot. Tanda lab report pon berdikit2, sambil hapdet blog, sambil bersantai2.
Suatu hari, senior tegur. Dah boleh mengesan aura - dia akan bertanyakan perihal proposal...terus menjelaskan

'sori, saya tak siap lagi proposal. saya dok sibuk marking, nak setelkan. insyaallah lepas raya saya akan tunjuk'
dia senyum.
'i dengar u tak dapat gi osea' nada yang sayu sambil memegang saya. Mungkin dia takut saya berguling2 atas tanah depan students yang dok ulang alik dari kompleks kuliah. Mungkin mcm bebudak yang histeria kat Kuantan nun. Isk, kesiankan adik2 tu?
otak saya tak dapat berfungsi. Mungkin kesan tak sahur. Bila masa pulak cerita nih dah tersebar? haish. saya tak submit proposal lagik, saya tak masuk miting cuti belajar lagik, saya tak masuk miting KPT lagik. Just saya ada email KPT dan KPT cakap depa tammo bagi sship. Takpelah dia dah tahu, tak penat saya nak cerita banyak2 kali..keke.

'tulah. tapi takpe, saya tetap jugak buat proposal tuh. tak kira kat mana pun saya sambung, saya akan buat tajuk yang sama, insyaAllah'
'dont worry, we will help you. kita akan usahakan.'
'thanks' saya sengeh.

Pelik, saya tak rasa apa2, dengan relaxnya ke bilik Dalie dan bergosiptanya kabar. Kalau dulu mungkin saya dah takdak mood nak buat keje.

Saya tolak kemungkinan yang saya akan 'berubah angin' lagi buat masa sekarang. Selagi takde satu kepastian, saya tetap akan hadap proposal saya dan buat slowly. Saya terpikir, andai kata terjadi juga 'perubahan angin' itew, saya akan cuba sambung belajar jugak, insyaAllah.

Semalam, termimpi senarai nama researcher yg datang masa workshop kat Ipoh nun. Sib baik tak delete lagi. Saya pon bukak list tu dan nampak nama sorg lecturer nih. Dia je dari university, dan saya tak pernah email. Yang sorang lagi dah email tapi takder grant. Yang lain semua dari institute. Saya pon cut and paste sajer email dari sent folder.
Hari nih dia balas suh apply scholarship. Kalau sempat saya applylah, insyaAllah. Dulu try gak apply mombusho, tapi tak dapat. Takpelah, try saje lah kan?

Plan B dah ada, plan C pon dah ada.
Plan B: USM. Borang USM dah beli =). Dah kontek pon pot sv. Kalau rezeki mmg kat USM, saya akan aply grant esciencefund, dok kat umah for 4 years..yabedabedoo!. Mak musti gumbira. Pot sv suruh siapkan proposal dan email dia bila dah siap. Harapan pada USM: Jangan pulak bila dah berstatus APEX nih banyak songeh pulak..hehe..
Plan C hanya akan terlaksana kalau saya tukar angin =).

Kak Ija, thank you beri beri much. Sejuk perut saya..kekeke

Azam saya adalah senyum selalu =)

------

'Adik nih senyum sokmo!' kata mokcik nasik ayam.
'Dijah nih asik happy je' kata kak ja. Mungkin dia perasan saya selalu dok berhumming dalam lab, bla lecturer dah keluar dan menyerahkan part demo kat kitorg.lalala.
'Dijah, jgn buat akak gelak' kak ja cakap sambil ketap bibir. Terlupa pulak kitorg tgh prepare cell culture dlm laminar flow. Mampus tercontaminate segala sel ngan air liur kitorg nnti..keke. Sori kak..keke

Enjoy your life, jgn sedih2, jgn stress2 =)

2 comments:

  1. acu, br td lecturer ayg ckp, usm mmg tgh galakkn students smbg PhD di sini..kan br je dpt peruntukan utk apex universiti..insyaAllah, acu akan dpt..aminnnnn

    ReplyDelete