Friday, February 12, 2010

Gong Xi Gong Xi

I strongly believe that WE should do something berkenaan keselamatan jalanraya di tanahair tercinta. Saya terfikir dan tertanya-tanya, kenapa terlalu banyak nyawa yang terkorban di jalanraya setiap tahun? Sejak dapat berita Najihah Darwis cedera, dan Nawal meninggal dunia akibat kecelakaan jalanraya, saya terfikir-fikir. Kalau di Iraq, orang mati saban hari akibat peperangan. Kita?

I dont know bagaimana keadaannya di tempat lain, tapi memandangkan saya tercampak di kampung, saya dapat lihat di sini semua orang memandu dengan slow. Saya ingat saya sorang je bawak mcm siput, memandangkan saya masih belum berani lagi merempit. Tapi bila saya menumpang Fi untuk ke bandar, dia juga bawa perlahan-lahan - hanya around 40-50 km sejam. One thing good kalau bawa perlahan-lahan ni, kalau orang depan brek mengejut, taklah hazab sangat. Motor pun kat sini tak banyak. So, takde sakit jiwa sebab orang mencilok.
Mungkin sebab gaya hidup kita - terkejar-kejar untuk punch (sini takde konsep punch card untuk kehadiran), maka kita perlu bersegera. Orang belakang pun nak cepat kan, jadi kita pun perlu memecut untuk memastikan tak dimaki oleh orang belakang. Saya pernah baca status FB/Twitter seorang hamba Allah ni yang mengannounce kejengkelan terhadap pemandu yang slow mlow ketika orang tergesa-gesa ke pejabat. Entahla, saya tak pernah bekerja di bandar, maka saya kurang arif. Tapi saya tetap rasa ramai antara kita yang tidak memandu secara berhemah, menyebabkan apabila kita tercuai sedikit, ada nyawa yang melayang.
Teringat masa buat masters, ayah hantar ke tempat penyelidikan, motor-motor budak poli mencilok sesuka hati, menyebabkan habis side mirror dirempuh.

Encik bos dan Sara selalu nasihat supaya memandu dengan berhati-hati. Pastikan tak langgar orang, kereta, kanggaroo, arnab, burung, itik yang melintas sesuka hati. Sebab ini kawasan kampung, maka kena sentiasa bersedia untuk berhenti sebab banyak makhluk yang akan melintas, termasukla cicak kobeng dan ular. Saya kata kalau kita je yang berhati-hati, beria jaga keselamatan tapi orang lain tak, kita tetap juga akan jadi mangsa kecelakaan. Tapi encik bos bidas, dia kata kalau terlibat dalam kecelakaan sekurang-kurangnya bukan salah kita. Ala2 malang bermaruah la kot, hehehe.

Maka saya menyeru pembaca blog ini yang berjumlah kurang dari dua puluh orang *kehkehkeh* untuk sama-sama menitikberatkan keselamatan. Toksah merempit, jangan lupa pakai seat belt, anak jangan letak atas riba - make sure guna baby seat, patuhi undang-undang jalanraya dan jangan lupa baca doa.

ps: Saya pasti kalau saya drive di Ipoh, saya akan dicaci maki berbakul-bakul. Kat sini saya tak pernah bawak lebih 60km sejam. hikhik.

3 comments:

  1. ye...ye...betul tu
    org yg dok belakang pun pakai la seat belt

    ReplyDelete
  2. hehe... saya agak risau nk drive kt sini. selain saman yg mahal mcm apa, sistem traffic light lain sket. lampu hijau bukan bermakna jalan kita sorang je. tak tahula wa je ke atau satu australia sistem cm tu.

    ReplyDelete
  3. Fadhilah, kat sini pernah nampak satu je traffic light, itupun kedudukannya tersasar dari laluan utama. So, kiranya kitorang memang tak jumpa traffic light.roundabout je yang banyak..heeheh

    ReplyDelete