Saturday, April 14, 2012

Senyum seindah suria

Hari Khamis, first time dapat shift malam. Excited tapi risau. Risau sebab bila kerja dari 5 ptg sampai 9 malam, sure letih. Saya tak suka kerja kat kaunter bila letih sebab nanti akan pengaruhi mood patron. Bila kita tak berada dalam mood yang baik, senyum pun fake. Sigh. Tapi nak buat macamana keje PhD menimbun. So nak tak nak siang hari cuba siapkan analisis dan kerja2 yang sepatutnya. Then bila pukul 4 decide balik umah makan nasik. Sebabnya, saya ni akan cranky bila lapar dan saya takmo cranky kat kaunter. Sebelum balik makan nasik sempat sembang ngan Arin kat ym. "bila ko di kedudukan customer msti ko try jd customer yg tak byk songeh kan? kan?"

Definitely YES. I am a very sensitive young lady. Kalau sesapa penah kenal saya dari zaman USM akan tau bahawa saya adalah ratu sentap dan ratu meroyan. Tapi kenapa, sejak saya kerja di KAUNTER library tiada kecederaan pelanggan dilaporkan? (setakat ini). 

1. Arahan dari pihak atasan sangat clear dan setakat ni kebajikan terjaga. Jadi bila tak berapa nak stress ngan bos/rakan sekerja, kita punya mood pon OK kat kaunter. Jadi seboleh2 takmo burukkan nama library.
2. Patron yang menceriakan dan yang menghargai lebih ramai dari yang kerek. THIS. Setiap kali beri bantuan kepada patron, majoriti akan tunjuk depa appreciate. "Thank you very much for your help. I really appreciate it", "Thank you so much, you helped me a lot". "Thanks I appreciate you help today". "Fantastic! thanks". Bayangkanlah kan bila orang senyum sambil mengucapkan kata-kata ini kat kita sure penat pon hilang. At least thats what I felt. 

Being on this side of the counter made me realize that I took things for granted. Makcik kerja kaunter JPJ, pejabat pos, kaunter pertanyaan, perpustakaan, stesen bas, pejabat pendaftaran, kedai makan, kedai jahit dan polis. Kita selalu ingat kita je yang penting dan customer is always right. Kita riak dan sombong sebab kita ingat semua orang yang serve customer perlu merafak sembah kat kita sebab customer is always right. 

Kita tak sedar ucapan 'Terima kasih' disertakan dengan senyuman ikhlas membuatkan orang kaunter rasa dihargai. Saya TAK PERNAH puji perkhidmatan orang kat kaunter secara depan-depan masa kat Malaysia walaupun servis depa tip top. Saya ingat semua tu tak perlu. Depa dapat gaji kan, motip nak kena puji-pujian segala? Tapi saya lupa, penghargaan perlu dizahirkan. Sama seperti ketidakpuashatian selalu dizahirkan. Kat sini bila orang komen baik-baik bila ada servis yang tidak memuaskan, staf akan mintak maklumat, cuba jelaskan situasi, mintak maaf dan beri jaminan akan perbaiki. Dan bila servis memuaskan memang ramai orang akan zahirkan. Pakat2 makcik pakcik kerja library rasa happy. Bila happy kami pon dapat bagi senyuman dari hati bila bertugas. So bila pelanggan tengok kami senyum depa pun tak takut, depa pun senyum. So its a cycle. 

"Buang masa je cakap elok-elok, orang kaunter tetap kerek masam mencuka" Baguslah bertanding sapa paling kerek kan? If you cant solve the problem, please dont be one of the problem. Ingat ya, kalau nak servis terbaik dari pelayan pelanggan kita perlulah jadi pelanggan terbaik juga :) It starts with us ^^


Love and respect Dijah

No comments:

Post a Comment