Thursday, April 12, 2012

Risk taker

I am not a risk taker but I wish I am.

Bila dikelilingi bebudak yang just grab any chance depan mata kadangkala rasa diri ini begiru lemah sekali.ahaks.

1. Dulu pernah dapat offer buat PhD kat Jepun tapi sebab KPT tak luluskan, terus kensel niat walaupun potential sv sanggup gunakan duit research grant dia dulu for all expenses dan kemudian cari scholarship. Kalau saya risk taker maybe saya dah pegi Jepon dan mungkin dah jadik girlfriend Yamapi sekarang. hiks.

2. Dah bei tiket konsert dekat beribu kendian kensel. Sebabnya, tak berani memandangkan konsert habis lewat malam kat Sydney, pastu pulak tempat tinggal yang dah dibook adalah jauh dari stadium tempat konsert. Memandangkan tak pernah ke konsert, tak pernah ke Sydney dan kali ini berseorang diri dan rasa tak sedap hati, terus kensel. Burn tiket flight, burn tiket konsert. Lagipun artis kpop tahap sendu je yang datang. Taklah rasa rugi sangat tapi terpikir kalau saya berani amik risk berseorangan sure dah boleh catch up dengan kengkawan fangirls (merangkap rakan meroyan online) di Sydney :(.

3. Sepanjang kat sini ada few verbal offers untuk kerja dan postdoc. Salah satu offer postdoc adalah dari researcher KOREA. Korea you all, KOREA!!!!! Tapi bila memikirkan saya ada kontrak ENAM tahun ngan gomen, kendian takde basic molecular, saya terus decide untuk decline. Satu lagi offer untuk postdoc kat sini tapi host animalnya ayam. Saya decline sebab isu contract dan ayam bukan bidang saya. Tapi lecturer tu cakap bila dah habis PhD sepatutnya jadi allrounder, tak kisah host animalnya apa. Which is true, tapi I ols ni penakut tahap gaban nak amik risk. Ahhhhh, kalau jenis wanita risk taker mebi dah tak peduli apa, accept verbal offer mamat korea tu dan diskas prosedur. Apa susah, bayar je lah balik kat gomen, kan? Ramai je budak oversea sini resign kerja lama sebab decide nak stay. Tapi tulah, penakut gila saya nih..jadilah seperti katak yang comel dalam gelas. Takpelah, rezeki ada di mana2. Semoga ada jodoh bertemu mertua di Korea suatu hari nanti! Amin. ahaks
 

Love and respect Dijah

4 comments:

  1. Kita kan dah bincang bab nombor 2 tu. Kalau setakat niat nak pegi concert, tak boleh buat solat jama' qasar segala. Tu sbb u ol cancel the trip. Sajer je nak ingatkan! Hehehe
    - Mak

    ReplyDelete
  2. Ala kalau dah semangat tu sure gigih solat tepi stadium!!

    ReplyDelete
  3. No 3, akak. Saya pernah dengar yang kita boleh ja nak request untuk terus buat postdoc. Bukan maksudnya kita quit contract, tapi penangguhan. So abis postdoc, balik la kerja semula, lagi la gomen suka u ols tahap Prof Madya bagai.

    Sekian

    ReplyDelete
  4. Am, akak dah tanya, NC UMT benarkan kalau habis PhD on time, tapi dekan fakulti langsung tak benarkan. So, kalau ikut dedua memang tak boleh lah (I kan tak habis ontime dan dibawah kuasa dekan fakulti) :/

    ReplyDelete