Sunday, April 8, 2012

Attachment

Hidup saya selalu attached pada kebendaan. Saya selalu sangat attached pada manusia, menyebabkan bila kecewa saya separa gila (literally).

Sampai suatu hari saya baca artikel dari Yasmin Mogahed tentang attachment. Attachment pada benda keduniaan ciptaan Allah adalah punca kita tak tenang. Its so true in my case. Benda yang kita rasa kita sayang sangat-sangat Allah boleh tarik sekelip mata je. Bila kita sangat attached, maka berlakulah sesi meroyan dengan menggila bila benda kesayangan sudah goyah statusnya/tiada dalam genggaman.

Kisah budak kecik kena belasah teruk dek kerana beliau meludah kereta mercedes. Mungkin satu contoh tuan punya Merc too attached dengan keretanya sampai budak kecik lidah pon nak emo segala.

Mak bapak yang bila TV rosak maki anak, remaja yang bila putus cinta nak bunuh diri, manusia yang gigih kumpul duit tapi lokek, ilmuan yang banyak ilmu tapi kedekut. Mungkin semua ni penyakit attachment pada kebendaan?

Attachment dengan benda yang tidak kekal ni memudaratkan kesihatan emosi sebenarnya. Attachment pada manusia, manusia mampu menyakiti kita, mampu berubah dan mempu ditarik balik dari kita.

Attachment pada harta, harta tak pernah cukup, juga mampu ditarik dari kita bila bila masa.

Malam ni saya tetiba terfikir pasal ni. Dan saya sudah nampak hikmah Allah biarkan saya masih sendiri. Sebab saya pasti kalau saat ini saya dengan sesiapa, attachment saya dengan beliau pasti akan lebih kuat dari attachment saya dengan Allah.

Selamat malam dunia

5 comments:

  1. Very well said, Kak DJ. Allah works in mysterious way. Setiap yang Dia tentukan itu ada hikmahnya.

    ReplyDelete
  2. Ehem hujung hujung minggu ni tak pi deting ka *tetiba*

    ReplyDelete
  3. Saya suka petikan yang terakhir..knp kita masih single..

    ReplyDelete
  4. Rabia-adawiyah, kalau ada butang LIKE akak dah tekan untuk komen anda!!hiks

    ReplyDelete