Friday, April 6, 2012

Puji pujian

Pagi tadi hantar kakak Korea balik rumah dari airport dan dia ajak singgah. Dia kenalkan dengan anak dia yang masih belajar kat sekolah menengah...

Sepanjang saya sembang dengan anak dia (yang mengejutkan mak dia nak anak dia jadik artis!mungkin ada can ni jadik pengurus!!hahahah), mak dia asik dok ulang-ulang puji anak dia..

Sekejap-sekejap 'my son is handsome,right?'...

Lepas 2-3 minit 'my son is very clever, isnt he?'...

Kemudian tak lama lepas tu 'my son is a well-mannered boy, right?' sambil tersenyum simpul.

Saya teringat..kaunselor uni pernah address yang saya ni tak yakin orangnya. Bila saya tanya macamana dia tahu, dia kata setiap kali dia puji, saya tak pernah kata terima kasih

Contoh: 'I like your scarf, its beautiful'
Saya akan jawab 'Oh this is my grandma's. Its an old scarf'

Contoh lagi: 'Pretty bracelet!'
Saya akan jawab: 'Its cheap, only $3'

Maka tahun lepas setiap kali sesi kaunseling, kaunselor akan test dengan bagi puji pujian. Objektifnya mudah,saya perlu jawab 'Thank you' dan senyum. Akhirnya selepas banyak kali, saya berjaya tapi dalam hati meronta-ronta nak elaborate benda yg tak perlu..kehkehkeh

Ada antara kita dah terbiasa mengelak pujian. Bila orang puji baju raya, ada je jawapan balas..baju raya tahun lepas, baju guna kain murah, beli kain kat golok, hadiah nenek bagi, etc etc. Kita tak mahu kelihatan poyo, riak dan takbur. Tapi in the end kita dah menyebabkan wujudnya penyakit 'tak selesa dengan pujian'. Tapi tricky kan? Terlebih selesa dengan pujian kang terjebak dengan 'dahagakan pujian-pujian' lagi bahaya..tsk.

Dan saya terpikir pulak, kalau mak saya dok puji2 saya depan orang mesti saya rasa stress.kekekeke. Macam adik korea yang hensem tadi, dia dok jeling2 mak dia sambil geleng2 kepala. Dan ketidak selesaan ini sebabnya kita rasa kita tak deserve pujian. Kita pikir kita ni tarap biasa-biasa saja yang tak wajar diberi pujian..But u know what? We are better than what we think we are :)

Berbalik pada kisah adik comel tadi, mak dia selamber je tidak mempedulikan anaknya yang dok tak berapa selesa dengan pujian. Last-last anaknya tu bila saya puji (haruslah kan berbaik2 dengan bakal artis naungan hiks) tersengeh2 sambil ucap thank you dan tertunduk-tunduk dengan penuh comel..

Lets be nice to ourselves. Bila orang puji ucap alhamdulillah dan terima kasih :)

Encik bos pernah cakap "Will you believe me if say negative things about you?"

Saya jawab "Yes".

"So I hope You believe me when I say positive things about you".

2 comments:

  1. Motip sangat berbaik2 dengan bakal artis!

    ReplyDelete
  2. Haruslah!!!!!!! Artis naugngan yang sedia ada dah pandai jual diri sendiri!!hahah

    ReplyDelete