Thursday, April 19, 2012

Does it matter? Why?

Kaunselor cakap saya punya threshold kesabaran adalah tinggi, tapi bila lepas je threshold tu, kadar kawal diri amatlah lemah sebab saya dah bottleup lama.

So sebagai latihan kawalan diri kaunselor suruh tanya diri sendiri tetiap kali badan menggigil menahan geram: "Does it matter?"
Tapi knowing myself, saya tergelak kecil dalam hati sebab kalau tengah napsu amarah membuak-buak haruslah saya akan jawab kat diri sendiri "IT DOES MATTER". Dah namanya kaunselor terlatih,opkoslah dah banyak deal dengan drama queen yang kuat meroyan. Kaunselor kata, lepas tanya "Does it matter?", kalau kita jawab "Yes", tanya pulak "Why?"  Hahahahah.Terdiam terus dalam hati.

Lepas balik kaunseling, balik umah semangat nak makan nasik. Penat seharian away dari umah dan assume nasik ada lagi dalam periuk sebab masak banyak semalam. Sekali bukak periuk tinggal secoet nasik, ala2 2 sudu besar. Terus rasa bengang. Nasib baik baru lepas balik sesi kaunseling, terus prektis.
"Does it matter?"
"Opkossss!!!!!" 
"Why?"
"Im starving".

Bila jawab starving tu dah sedar yang masalah utama adalah lapar.Tahap lapar dan tahao cranky adalah berkadaran terus gituh. So, saya pun tenangkan diri sendiri....Masak nasik, sambil tunggu nasi siap pegi mandi sambil menenangkan jiwa. Bila dah wangi, makan nasik lagi best. So malam tu makan dengan senang hati. Sekarang lepas masak nasik asingkan siap2 dalam peti ais, jadi taklah tersentap sendiri kalau nasik yang banyak dalam periuk communal itu habis.  

Macam tu jugak bila ada hamba Allah yang tetiba kata kat saya kalau dia nak fokus dengar cerita saya dia kena bayangkan muka pompuan yang cun sebab dia tak selera kalau terbayang muka saya.

Memang bengang.
"Does it matter?"
"Yes"
"Why?"
Saya terus takleh jawab diri sendiri. It doesnt matterlah kan sebenarnya. Kalau nak cakap kasar, saya tak pernah masukkan nama dia dalam list lelaki yang layak dibuat suami pon kan? So why take it so seriously? Itu opinion dia kan? So saya pon abaikanlah dan sembang macam biasa.


Banyak benda yang kita takleh ubah dalam dunia ni. Yang kita boleh ubah adalah the way we think. And Im still struggling to do that.


Love and respect
Dijah

1 comment: