Wednesday, October 1, 2008

Kisah malam raya

Malam raya.
Gembira menolong org memasak sebab opah dah extend dapur. Nota buat Encik Rizuan: see, betapa dapur yang lapang mempengaruhi mood?ehehehe.
Well, setakat ini tiada soklan cepu emas yang terkeluar. So, tersangatlah lega..alhamdulillah. Tiada org mau speku saya macam Kak Delinn dispeku. kekeke.
Topik sanak saudara dah bertukar. Dari soal jodoh ke soal kesihatan. Due to the fact that dalam keluarga dah ada 2 org yang pernah didiagnos ada ovarian cyst (dan selamat menjalani pembedahan) dan mereka melihat saya ada simptom2 serupa dengan mereka dulu, especially senggugut sampai pitam. It was a fruitful discussion, at the same time menakutkan. Selama nih bila acne menggila di muka atau senggugut sampai separuh nak mati, saya dok bertahan dan merasakan its normal. Acne tuh biasanya saya relatekan dengan masalah goiter, hormon tak stabil tu sebab menjadi penternak jerawat yang berjaya. Bagilah mak nenek SKII tu pon, since this is related to hormone, payah nak ok.
Saya cuba mengignore masalah period pain nih..sampaila insiden pitam di shopping complex sebanyak 3 kali (dalam masa 1 hari) due to senggugut yang melampau last month-sebelum pose, saya mula rasa risau. Still, merasakan itu adalah berpunca dari rehat yang tak cukup dan makanan yang kononnya tak berkhasiat. And today semuanya fall into pieces. Saya ada simptom2 ovarian cyst;

Cramp yang dahsyat di bahagian perut, kaki, pinggang *macam nak terberanak* masa period.
Muntah2 masa period.
Period >7 hari. In my case, more than 10 days!
Perut macam bloat.
Letih ya amat, macam kat dunia nih saya sorg je buat keje.keke
Sakit bila nak period, dan sakit bila nak habis period.


Note 1: Kak Khalid, ingat tak masa training di Aman Damai, tetiba saya cramp dan akak merempit angkut saya balik?Psst, kita tipu budak laki bgtau saya asthma..keke.
Note 2: Saya dah start senggugut sejak dalam menengah rendah, so tu sebab saya rasa mcm normal...

Oh well, tak dapat dipastikan saya ada cyst ke tak. But based on the discussion dan simptom2, its 80%-20%. 80 tu positip. Saya sedikit kurang bernasib baik. Kedua2 makcik saya didiagnos selepas berkahwin dan ada suami masa operate. But hey, saya still ada keluarga dan kamu semua kan? (^____^)
My plan is to visit a gynea specialist ASAP. Mebi sebelum balik ganu, InsyaAllah. Dulu penah jumpa doktor kat klenet, and the respond was 'Ala, biasa nih, nnti lepas kawin sure ok. Cepat2 kawin'
Due to the fact that rukun nikah masih belum dapat dipenuhi [rukun - suami/isteri/saksi/wali/akad - guess which one is missing..keke], I will skip the general practitioner, and try specialist instead.

My dear friends, wish me luck. Hope everything will be fine. =)
Please be alert if you have similar symptoms as stated above. Take care! Enjoy your raya with your beloved family and friends!

------

Makcik 'Ha, dah naik minyak dah niii' - merujuk kepada rendang.
Yess! Naik minyak! Makcik saya yang berusia lewat 30an juga menggunakan terma naik minyak! I guess it runs in the family =)

3 comments:

  1. woooo...nampak nyer saya dah salah faham....hehehehe.....okies....untuk kari or rendang biler tunggu dia masak...itu yg orang panggil naik minyak (semalam masak rendang)....tapi kalo menumis....baru nak masuk bahan² nak masak....itu orang panggey pecah minyak...maap la yer salah faham....

    ReplyDelete
  2. acu, penyakit itu mcm menakutkan..adakah perlu membuang ovari sekiranya mengidapnya?

    ayg buta ttg hal2 ini (dn bnyk hal lain) tp ayg doakan acu sihat2 sj. moga semuanya baik. Amiinnn..:)

    ReplyDelete
  3. teman:haha..bagi saya sama je. Tetap naik minyak..keke

    ayang wilda: ntah, biasanya buang cyst jer rasanya...huhu

    ReplyDelete