Tuesday, December 28, 2010

Tulis

I am not sure if it is now a trend. Trend bukak akaun FB anak sebaik anak lahir ke bumi. Akaun dibukak guna nama anak, then kengkunun anak ni la yang menaip dan membalas segala komen-komen makcik2 dan pakcik2 (ahli keluarga dan kengkawan mak bapak dia). Ada yang guna bahasa pelat sebab nak menzahirkan yang lakonan menjadi anak berjaya (yelah kan, baby mana reti guna bahasa standard) dan ada jugak yang guna ejaan biasa2 – mebi malas nak memelatkan diri. Saban hari akaun macam ni makin bertambah. Akaun untuk kucing pon ada orang buat. Akaun untuk almari, katil, labah-labah, semut, cicak rumah, katak pisang, takmau buat???

Masa saya account hopping,saya jumpa lagi akaun budak2 kecik. Mcm tetiap hari ada je akaun baby yang baru. Bukanler nak mengomel sangat, Cuma citarasakan berbeza, I have a different idea on this. Saya tau mak bapak sayang sangat anak-anak. Sanyangggggggggg sangatttttttttttttttttt. Banyak mana pun huruf g dan huruf t yang saya guna untuk menggambarkan banyaknya kasih sayang mak bapak pada anak, pasti tak akan cukup. Cumanya, saya cuma kurang paham apa tujuan akaun anak dibukak. Mebi nak senang manage gambar anak-anak dan updates – so atok nenek senang nak view dan update dengan berita terkini dan sensasi. Tapi tulah, I don’t really get the concept of mak ayah yang gedik2 tulis menyamar jadik anak. Sama tak mcm konsep saya bukak akaun Fb untuk opah dan tuliskan semua untuk opah. Personally saya rasa mcm kurang best. Buat akaun macam biasa udah ler kan..ni siap "hello atuk...atuk sehat tak?"..atuk pon feeling2 cucu panggil..padahal budak tu sebut gugu pun belum boleh.

Call me lame, tapi bagi saya, saya lebih suka catatan untuk anak dibuat dalam bentuk blog. Lebih bermakna gitewwww. Progress, gambar, luahan hati – semua boleh tulis dalam blog dan dengan lebih tersusun. And most importantly, bila anak tu besar dia boleh baca balik apa yang kita tulis untuk dia. Apa perit jerih yang dah dilalui untuk membesarkan dia. An example – website yang diperkenalkan oleh Tra an Kak Yan in 2008 kalau tak silap. Sumpah, kalau saya jadik Madeline, saya akan hargai ayah saya sungguh-sungguh (cikgu saad, saya tetap hargai anda walau tiada luahan di blog tentang penat membesarkan dan merotan kami..keke) sebab sampai ke hari ni kalau saya baca post yang Matt tulis, saya pasti nangis. Pasti.

Saya teringat citer Jepun Shotgun Marriage yang bila pompuan tu masih teenager dan termengandung, dia buat buku scrap untuk anak dia sejak dari awal kehamilan. Setiap gambar scan dia akan lekat dalam buku dan setiap benda yang dia rasa dia akan tulis, untuk anak dia baca satu hari nanti. Saya suka konsep jiwa-jiwa macam tu. hehehhehehehehehehe

Dan tetiba saya mengidam partner yang pandai menulis. Err, tapi takmolah penulis tahap tinggi yang mana perlambangan saya langsung tak paham...Kang dia tulis pasal lain, saya paham lain..kekekeke. Biasa-biasa sudah... So, kalau dia suka menulis, saya harap kalau gadoh saya tak kena sembur – tapi dia tulis dan saya akan cuba paham bila baca luahan hati (ececececececeh). Saya hati memang macam ais. Kalau kena dengan suhu, cepat beku, cepat cair. Takyah iPhone segala, cerpen pendek luahan hati will make my day. Macam tulisan mak kat blog – lebih memberi kesan berbanding mak bagi ceramah panjang secara vokal..kekeke. Macam tulisan adik kat blog – menggembirakan, sebelum dia berubah imej tetiba menjadi warak saya terus tak baca dah entry2 dia sbb saya tau dia berlakon suci…Kerols, that’s soooooooooooooo not you! kekeke.

Jay Park memang suka menulis, ada tulis lagu, sedap. Tapi lagu terbaru dia tulis lirik explicit sket, menyebabkan hati saya rasa seperti dirobek-robek. Sedih.

Lirik Jay yang paling saya suka :
"I want to put you in my pocket and carry you around" - Bestie 2009
heheheheheheheheheheheeheheheheheheheheheheheheheeheheheheheh. comel kan??? heheheheheheheheheheheheheheeheheheheheh

p/s: Jay, kembali lah ke jalan yang benar. Janganlah hanyut dengan dugaan duniawi..hukhukhuk

4 comments:

  1. Comment removed atas permintaan penulis..kekekkekeke

    ReplyDelete
  2. aku tak penah jumpa plak FB utk baby stakat nih.. hehe

    tp blog mcm sgt sweet kan.. 20-30 akan dtg budak2 tu takyah bg resume.. soh bakal bos/mertua tgk blog saja.. hehe..

    ReplyDelete
  3. heh, kerol pakai dua blog lah. satu blog tu since birthday haritu. saje nak buat. mmg not me. tapi saje saje buat kak. aiyoo.

    harus hidupkan blog satu lagi yang guling guling. demi kakak. keh keh

    ReplyDelete
  4. Arin, tak sesuailah resume diganti dgn blog.tetap nak resume hardcopy mcm skang..hehe

    Kerol, I love you. Sila hidupkan blog guling-guling. Lagi suka baca yang guling-guling. Yang so not you tu takpe, mak suka..hehehhehehehe

    ReplyDelete