Sunday, December 26, 2010

Krismas

Sambutan Krismas di seluruh dunia adalah meriah. Di negara Islam Hadhari terchenta pon sambutan meriah - sales dah sama macam kat negara omputis, mampu memuntahhijaukan dan menjulingkan. Tadi saya baca yang arahan dah dikeluarkan kat majikan2 supaya tak mengerah pekerja berpakaian seperti Santa. Saya baca artikel pasal hukum sambutan Krismas/Deepavali ni tiap-tiap tahun kat paper. Sama macam setiap 4 tahun menjelang WC perbincangan hukum pakai jersey ada salib/baju MU ketika solat, setiap tahun hukum pakai inhaler/korek hidung/kumur-kumur masa puasa. Tu belum masuk perbincangan tak bermusim seperti hukum masuk gereja, hukum pompuan period masuk masjid, hukum bela anjing, hukum cium babi, hukum makan pakai tangan kiri, hukum jadi gay.

Back to topic. Satu hari saya tanya kat member saya. Tapi tersilap la pulak sebab dia nih bukannya penganut tegar. Saya terpikir sebab kita percaya nabi Isa kan? So, saya nak tau jugak if betul ke ni birthday nabi Isa. Masa sekolah dulu tak ingat le pulak ustazah sebut Nabi Isa lahir 25 Disember. Nabi Muhammad pon kita tau lahir 12 rabiul awal tahun Gajah. Saya tatau bab conversion ke kalender gregory. Ke Christmas ni hari dia disalib (bak kata depa - tapi bagi kita diangkat ke langit)? Maka saya tanya

'Christmas ni birthday Jesus ke?'
'Entah. Bukan rasanya. Ni bukan betoi dalam agama Kristian pon. Ni pengaruh Pagan ni." 
katanya.

Wah, sentap!
 
Saya pon tak buat banyak research tapi hasil pembacaan saya yang minimum ni saya pun dapat maklumat yang 25hb ni dipilih sebabkan macam-macam reason. Yang jelas, depa tak sure pon ni birthday Jesus/Isa.

Bagi saya pulak cuti Krismas adalah hari yang dinantikan tahun ni. Sebab apa? Sebab kami tak dibenarkan ke lab/opis di waktu ni sebab cuti rasmi - dikhuatiri kalau ada kecemasan takdak sapa nak tolong. So pucuk dicita ulam mendatang bangun lambat melepak kat umah sampai tengahari. Pastu ke rumah supervisor Elodie untuk makan-makan Krismas. Yang buat saya terharu ya amat bila wife dia memang masak berjenis makanan dengan resepi berbeza - biasa, halal, lactose free dan vegan (sorg budak china ni vegan dan lactose intolerance). A week before depa tanya Elodie apa dietary requirement saya, so saya suh dia ckp saya vegetarian sbb saya malas nak elaborate. Tapi since Elodie memang tau saya bukan vege pon dan memang akan juling kalau makan sayur je, kekeke dan family sv dia nih bagus2 depa carik maklumat sendiri. Saya sentap bila sebelum nak amik sayur mayur tetiba depa explain - "hat ni tak halal, ada lemak itik". Very the detail dan saya sangat hepi sbb depa usaha sungguh-sungguh nak cater guests (padahal saya takde kena mengena pon ngan depa).

Sepanjang majlis, takde pon walau sesaat depa berdoa reramai ke, nyanyi ke, baca kisah nabi Isa ke..sebut Jesus pon tak. Doa sebelum makan pon tak. Topi Santa pon langsung takde...Even landlord ni ha, tak nampak pon pergi mengimarahkan church nun ha. So saya berpandangan, depa ni dah jadikan Krismas ni satu budaya bersosial yang wajib. Kompol ramai-ramai, makan banyak-banyak, main games dan wajib bagi hadiah. Bunyik macam kita musim raya je kan..hehehhehehe. Puasa pon tak, tapi sambut raya feeling2 macam dah jumpa lailatul qadr - baju liplap sampai sebatu leh nampak...hehehehhehehehhehehheheh.

Konsep bagi hadiah masa Krismas ni dari St. Nicholas yang depa kata terpuji - sbb rajin bagi hadiah especially kat orang miskin sampaikan kata mereka dia penah bagi duit selamatkan 3 beradik dari jadi pelacur. So, kata depa Santa Clause ni imej St. Nicholas tu ler. Anak landlord, bangun pukul 4 pagi nak bukak hadiah kat bawah pokok. Even bebudak ni pon tau Santa nun tak wujud sebab obviously depa dah tau apa yang depa akan dapat. Yelah kan, kalau mak bapak amik risk beli benda mahal tapi anak2 tak taste, susah jugak. end up terpaksa jual kat ebay..Kang ada pulak sekali lagi entry meroyan sebab menang banyak bids. opssssss.keke

Saya ada terbaca kisah satu orang yang buat pengakuan yang suami dia convert masuk Islam (omputis). So, bila raya depa balik umah pompuan ni dan bila krismas balik osea untuk gather sesama satu keluarga masa krismas. So, makcik2 kampung ramai dok menjoyah kata dia nih terpesong akidah sbb pi raikan krismas.

Kesimpulan entry panjang berjela: saya harap korang taklah kata saya ni terpesong akidah kalau tahun depan lepas bertemu jodoh, saya berkompol bersama family Dr. Chris Brown untuk sambutan Christmas. Mesti jadi menantu yang baik kan??? (pssst, dia dah ada gf tapi masih ada harapan..kekekekke).








p/s: selalu nangis tgk citer bondi vet nih..sedih sgt :(

5 comments:

  1. Motip sangat dari artis Korea sampai ke orang OZ, ada jer adegan-adegan tak pakai baju! Keke.

    Krismas - hari lahir Nabi Isa.
    Yang time Easter tu yang diorang sambut waktu kena salib tu.

    ReplyDelete
  2. Am, bukan akak yg cari, adegan2 tak pakai baju ni yang moncol depan mata!!ahaks.

    Ler, Easter tu ke related to kena salib? Kenapa ada arnab? hehehehehehe

    ReplyDelete
  3. Selepas diwiki, Easter tu ada pagan-pagan sikit punya pengaruh. keke

    ReplyDelete
  4. Mcm semua perayaan depa ada pengaruh pagan. Even Halloween pon sebenarnya dari paganisme.
    hehehehehehheeheheh

    ReplyDelete
  5. Salah tulis. Easter bunny tu yang ada pagan punya pengaruh. Easter tu memang sambutan Kristian

    ReplyDelete