Tuesday, October 12, 2010

Dari Toronto ke Armidale

Treatment untuk eksperiment hari ni setel. Dua hari berturut nonstop dari pagi sampai lunch dan kendian sambung sampai petang, dengan masalah wanita yang menyebabkan sakit pinggang dan kebas2 kaki, memang rasa sikit lagi nak pengsan. Tapi kemuncak bila encik bos terjah dan kata dia nak jumpa lepas lunch bincang pasal result eksperimen lagi satu (2 eksperimen serentak tengah berjalan). Saya pon apa lagi, nak cakap 'takmo jumpa' tapi tak terkeluar. Saya cuma kata 'saya cuba'. 'Takyah prepare apa2' kata encik bos.
Kendian mulalah meroyan bercakap kat diri sendiri sambil wat keje.
'Apa benda nak tunjuk kat encik bos ni, takdan key in data pon.......' pot pet pot pet kat diri sendiri
Fi dengar, dia bagi idea.
'Takpe, nanti masa jumpa bos buat analisis tang tu'.
Masalahnya otak saya jemmmmmmmm. Kalau sedap mcm jem stroberi takpe gak. Ini memang jem. Air mata dah mula bergenang. Rasa nak balik umah je sebab sangat tak larat, tapi kena tggu 6 jam lepas treatment untuk remove watering jar...huffffffffffffffffffffffffff.
Saya stress dan balik opis utk lunch. Wijdan pulak meroyan.
So, lepas dengar wijdan meroyan saya gelak. Bukan seronok sebab apa, tapi sebab u r not alone gituh. Meroyan berjamaah adalah BEST! Lawak pulak sembang ngan wijdan bila meroyan bersama. Ala2 berlawan sapa punya masalah lebih perlu royanan. kekkekek
The backpain is killing me, seriously. Ni bahana angkat benda berat dengan postur yang salah jugak ni. Bengkok kaki! Lepas ni kena ingat kena bengkokkan kaki kalau angkat benda berat.

Dan akhirnya, bila encik bos kata 'lepas habis 2 eksperimen ni..ada lagi satu eksperimen kan?lepas tu kita kena sit down diskas seme sebab kita tinggal SATU je lagi eksperimen dan you akan setel dah. Just writing untuk PhD. Yes, satu je lagi eksperimen di tahun 2011. Satu. Ya Allah...permudahkanlah urusan =). Terus tak jadi nangis dan quit PhD, setakat ni. hehehe

-------------------------------------

Tajuk Toronto, Armidale. Sebab apa? Sebabbbbbbb tetiba hangatla pulak isu Bebudak UTP hantar salam perantau, katanya Univ Toronto. Seriously, bila saya baca cerita ni memula..saya tak berapa nak heran. Biorla sesapa nak hantar kat salam perantauan tu. Bukannya sapa nak belek pon. Nasiblah kalau terpilih sedangkan saya pernah hantar tapi tak terpilih pon..hehehe. Setakat salam perantauan, just nak wish kat kengkawan ngan kenalan. Kompom seme kontek family kalau nak raya, tambah lagi bila teknologi canggih ni....skype, FB..seme ada. So, tak lah berapa setuju bila orang kata kalau bebudak ni buat prank mcm ni menyebabkan kurang peluang bebudak kat osea nak terpilih. Berjota orang hantor salam perantauan ni. So, kalau setakat seratus (saya jangkakan 100 pranks) ni, tak meningkatkan chance pon untuk terpilih tersiar dalam akhbar.
Cumanya, saya bila baca orang komen maki utusan...saya mcm terpikir..
Komen orang

1) Kenapa utusan tak verify betul ke tak yang hanto tu dari osea?

Ya Ampun..ruangan tu adalah ruangan free untuk ucap selamat hari raya. Motip nak sahkan bagai. Lainlah kalau berita-berita yang menjana minda. Sedangkan berita pun ada paper yang tak sahkan sumber sohih atau tak, main tulis je, inikan pulak ruangan ucapan selamat hari raya..kekeke
Camno depa nak sahkan bebudak tu kat osea? Kena kontek JPA/tajaan/uni luar negara? Kalau depa bagi email uni tempat belajo, utusan kena email sorang2 ke? Bukan anouncement dapat pangkat Datuk ponnnnn.

2)Gambo tu tak melambangkan gambar osea. Utusan tak leh detect ke?

Hadoi, kalau belajar di China kena bergambar dengan tembok besar china? kalau belajar dekat thailand kena bergambor ngan patung buddha? Kalau belajar kat India kena bergambar kat Taj Mahal? Ingat semua orang kenal ke pokok asam dan tau pokok asam takde kat Kanada? Its just like you assume semua orang tau Alpacas ruper macamana dan takde kat Malaysia. Utusan kengkononnya nak menunjukkan depa tak prejudis. Bergambo pakai tshirt Ben10 berlatarbelakangkan kambing pon depa tak kisah. Sebab depa percaya rakyat Malaysia takde nak tipu sebab langsung tak datangkan faedah. Tak rugi satu sen, tak untung satu sen pun.

3) Depa purposely eja University of Toronto Canada sebagai Universiti of Toronto Kanada supaya pihak utusan boleh detect kesilapan dan tak siarkan.

Seriously, apa sebenarnya ni, nak masuk paper ke takmo? kekekekek.

Bagi saya, utusan keluarkan artikel sebagai respon bela diri ala2 reputasi tercalar. Tapi bagi saya secara peribadi..utusan should just ignore. Dah buat ruangan free untuk bagi peluang untuk orang ucap selamat hari raya pon banyak songeh. Korang nak prank, pranklah. Ntah apa yang dapat entah..kekeke

Kesimpulannya mudah je. Tutup je lah ruangan salam perantauan ni. Lebih baik fokus pada berita-berita yang lebih penting. Daripada korang2 berbangga konon berjaya tipu utusan baiklah korang tolong photoshopkan gambar I ngan Jay.kekeke.

Saya bukan ada share dalam utusan, langsung tak. Peminat pon bukan. Saya cuma tak suka bila orang tau komen tapi tak boleh nak bagi idea camno nak buat. Pandai nak salahkan orang je.

Beralih kepada Armidale (konsep tajuk), masjid jual daging halal. Semua org ada akses masuk masjid bebila masa untuk beli daging. Takde penjaga, pandai2 lah sendiri amik daging dan bayar kat tabung. Duit belen pon ada disediakan. Berbekalkan konsep percaya. Percaya yang orang Islam ni berpegang kepada konsep Allah maha melihat, dalam masjid pulak tu, melibatkan makanan yang akan jadi darah daging.
But what happen is...duit daging maging ni asik short beratus2 dah bertahun. Saya baru tau since saya AJK. And Alhamdulillah AJK batch saya ni semua vocal. So, once bebudak laki dapat tau, depa decide nak buat penjualan daging berjadual. Mampusla kalau orang tak puas hati. Dah malas nak pikir apa yang orang pikir..Kita PERCAYA orang akan AMANAH, tapi susu balas tuba. Kita bekalkan daging halal supaya orang yakin dan senang. Tapi orang sapu daging halal tapi tak bayo. Motip carik daging halal tapi takmo bayo? I was so sentap masa dapat tau sebab rasa mcm tak logik. Sampaikan mamat yang cerita kat saya sudahnya kena tenangkan saya. kekek. Its either depe memang terlupa bayar, atau tak reti baca harga, atau takde duit belen yang mencukupi.Saya geram sebab benda ni menyusahkan orang - bila wat jadual, maknanya orang tak boleh beli bila-bila masa. Dan lebih susah pada pompuan2 yang takmo berasak ngan lelaki. Kadang kalau saya nak beli pon saya pesan kat memana AJK lelaki, depa tolong belikan. The, AJK pulak kena tambah keje take turn jaga daging. Saya dah bgtau awal2 saya takmo jaga sebab dalam pada depan AJK lelaki pon depa leh selamba badak je amik daging dan berlalu. Macamana kalau saya yang kecil dan lemah ini? Lagi la tak daya nak buat apa2. Lagipun selalu yang beli orang lelaki, so kesian bebudak laki kena jaga..heheh

Kecik2 bangga konon tipu paper, bila beso nak tipu mesjid plak? Tak berpaedah langsung. Orang Islam warisan nenek moyang je bangga ngan menipu, prank seme ni. Sekian.

4 comments:

  1. heranla pasaipa tahun ni kontrobesi sungguh salam perantauan tu..rasanya mungkin betul utusan tak payah dahle adakan ruang SP tu, sebab tak signifikan pun keberadaanya dengan segala kemajuan teknologi komunikasi sekarang ni.

    I like story you pasal isu daging tu, banyak benda pasal masalah umat islam yang bermain difikiran I semenjak dua menjak ni...

    ReplyDelete
  2. Kak Delinn: motip suka tapi selalu tak angkat i kol? *nanges* kekeke

    Mrs Muller (keke): Yeah, rindu nak sembang ngan akak pasal BANYAK benda. kena buat appointment lah bila leh sembang..=)

    ReplyDelete
  3. I love your royanan, seriously, wish i can write like u!

    Keep up the good work, and please pray for us too...

    ReplyDelete