Wednesday, April 29, 2009

Sebelum terlewat

Boleh bayangkan tak perasaan makan kebab ayam yang halal ketika kebuluran di Armidale?

Rasa mcm ultraman yang lemah – lampu di dada berkelip kelip, dan tetiba dapat bantuan dari adik beradik yang lain di Planet of Ultra. Lebih kurang mcm tu lah. Takpon macam Kamen Rider ZaaBee yang hamper tewas, tetiba diselamatkan oleh Kamen Rider Kabuto yang hensem.

Tapi bila difikirkan balik, kebab tu adalah kebab. Dan ayam yang dibubuh dalam kebab tu adalah ayam, bukannya ayam kat sini termutasi dan mengakibatkan isinya lebih sedap. Sama je macam kebab kat pasar malam rapat setia setiap hari rabu *iklan*. Oh, roti dia lain sikit, tapi bukanlah signifikan sangat perbezaannya kan? *cik pensyarah, abaikan penggunaan signifikan di sini tanpa bukti analisis statistik haha* Hampir sama. Dan saya terfikir, apakah yang memberi kesan yang lain ini? Ala2 ada percikan elektrik tetiap kali memakannya.
Bukan, bukan sebab penjual kebab tu hensem. Yer, penjual2 kebab tu boleh tahanla jugak – muka arab brutal, tapi selalu bila saya pegi beli abang-abang tu tak bertugas *oh, Allah melindungi saya dr kegatalan melampau. alhamdulillah*

Benda yang sangat susah didapati – kita akan lebih mudah hargainya, kan?

Sama macam konsep ‘kurang Malaysian’ dan ‘kurang umat Islam’ kat sini. Terbayang lagi muka sorang lelaki pantai timur timur tengah yang agak berumur bersemangat bagi salam kat saya kat international office. Sungguh, berkaca2 matanya u ols bila bagi salam kat I! – dan saya dapat rasa auranya ituh. Konsep semua umat Islam bersaudara sangatlah dirasai – untuk orang-orang yang ingin merasainyalah kan. Sama juga bila saya menerima msg di ym oleh seorang di Adelaide yang bertanya kabar – langsung tak pernah bersua muka, langsung tak pernah dengar suara, sekadar di ym. Tapi penulisan-penulisan di tetingkap *matikla bahasa baku – bahasa jiwa bangsa!* ym sungguh memberi kesan pada saya. Kesan yang mendalam. Ada getaran di situh. Oh, sila jangan speku. Dia adalah wanita okeh!

Hujung minggu lepas, saya berjalan sorang-sorang membeli barang. Bertembung dengan satu keluarga muslim – yang wanita pakai tudung macam orang Malaysia. Tanpa segan silu dan pikir panjang, saya terus terjah mcm abang rambut ketak mahukan kepastian.

Assalamualaikum! *sib baik la depa tak pengsan. Mesti depa ingat saya nih gila main sergah-sergah macam tu*

Sergahan berbaloi u ols, bila saya dapat tau tu adalah keluarga dari Malaysia yang lewat 2 hari sampai sini dr saya! Bersembang sakan depan entrance kedai – tidak mempedulikan keadaan sekeliling. Tapi honestly saya lah yang terlebih over dan bersemangat. Saya kan wanita yang kesunyian sentiasa..keke. Depa berada dalam comfort zone – ke mana2 bergerak bertiga-tiga satu keluarga. Ke skul je kot sensorang. Walau ada sikit miscommunication sebab depa dr Sarawak, saya gigih jugak sembang dengan depa. Terus rasa mcm diri sendiri adalah mesin popcorn yang rosak – tak boleh berhenti berbunyi!

Nampak tak? perbezaan pon terus dipadamkan demi persamaan yang lebih besar. Saya amat berharap lepas 3 tahun berada di luar comfort zone ini, saya akan menjadi wanita yang lebih baik – yang akan cuba untuk menghargai setiap apa yg saya ada.

Bila kita keluar dari comfort zone, baru kita akan hargai sekeliling – termasuk kehadiran sahabat2. Tapi perlu ke kita tunggu sampai tercampak keluar dari comfort zone baru nak menghargai semuanya? Mungkin pada masa tu dah terlambat.
Mungkin.

6 comments:

  1. tu la hang..dulu masa dekat dgn aku hg xhargai aku pon! cthnya: tlg bsh bju aku ka..hahahahaha....

    ReplyDelete
  2. yeayy..you already know how was that feeling..i am so happy..

    ReplyDelete
  3. as...eleh..hang pon tak hargai aku kan - contohnya masakkan aku hari2, hantar mangkuk tigkat ke bilik tutor..keke

    kak ronie- yeah, kita akan merasa kalau kita nak merasa..keke

    ReplyDelete
  4. Err.. disebabkan perasaan itulah, asal balik Malaysia, saya melantak fastfood habis-habisan.

    Serious, itu hari waktu balik kejap, abis duit gaji untuk makan KFC, Secret Recipe, McD, Pizza Hut etc. Sini takdapat camtu kan..

    Aish.

    ReplyDelete
  5. Am, huks...tensen akak hang ckp pasal balik...huhuhuh

    Sini depa kata KFC halal, tapi akak tak pegi confirm ngan org kedai tu lagik. Nantilah. Tapi McD seme2 tu kompom tak halal..huks..
    Semangat kompold uit untuk balik tahun depan. By then, kena usaha supaya tak tinggal tulang dan kulit semata2..hukkkkks

    ReplyDelete
  6. Takyah kumpul duit Kak Dijah. Surf jer website Airasia selalu-selalu. Ada murah jer, terus beli..

    ReplyDelete